• margareta80

Bröllopstårta mousse eller sugarpaste?

Hej!

Ska göra en bröllopstårta åt en kompis. Hade tänkt att göra den i sp för hon vill ha en vit våningstårta (alltså en sådan som sitter ihop våning på våningstårta).

Till min fråga kan man göra en moussetårta i våning på våning? känner mig säkrare med mousse och jag tror inte hon vet hur söt det blir sp. Någon som har ett bra förslag?

Vill helst inte använda vit marsipan då några av gästerna inte tål mandel och har inte någon större lust att göra mer än en tårta.

Till min nästa fråga hur många våningar tycker ni att man ska ha till 35 personer!

Tack på förhand  för svar!              

• Svar på tråden Bröllopstårta mousse eller sugarpaste?
  • GladaFrun

Vi hade moussetårta täckt med sp, det blir ju så fint med sp och man behöver ju inte äta den

Vår tårta hade 5 våningar och var för 50 pers.

• margareta80

Tack glada frun! 

Fick precis ett mail från bruden....det är en tårta i sugerpaste hon vill ha...så det får det bli.

Ytterligare en fråga är det någon som har jobbat mycket med MMP? är det lika lätt att jobba med som SP?

Nu ska det bakas en massa tårtor denna sommaren Glad        

• Nasrin

Menar du MMF? Sp är mkt lättare att arbeta med än MMF iaf!

• Nasrin
    margareta80 skrev 2012-07-16 21:52:20 följande:
    Nasrin: Menar MMF...Är den svår att jobba med? varför är den svårare?

Jag tycker den är segare o inte lika formbar.. Den kan inte heller kavlas lika tunn o smakar inte lika gott som sp... Till en bröllopstårt skulle jag definitivt sikta på sp, annars kommer du få arbeta ihjäl dig med täckningen...
  • margareta80
    Nasrin skrev 2012-07-16 21:58:46 följande:

Jag tycker den är segare o inte lika formbar.. Den kan inte heller kavlas lika tunn o smakar inte lika gott som sp... Till en bröllopstårt skulle jag definitivt sikta på sp, annars kommer du få arbeta ihjäl dig med täckningen...

Har verkligen ingen lust att arbeta ihjäl mig Glad. Känns som jag har tillräckligt med jobb....

Vet du om det är svårt att göra rosor i sugerpaste? är hundra år sedan jag gjorde det...   
  • Nasrin

Har aldrig gjort det men testa googla, vet att många använder fp, men tror d är typ samma m sp, fp kan man dock kavla väldigt tunn

• Tååtan

Det går alldeles utmärkt att ha mousse i vångingstårta tänk bara på att ha något hårt mellan våningarna alltså igenom tårtan ex sugrör med en grillpinne, detta för att tårtan inte ska sjunka igenom, sugarpaste är lätt att täcka med och göra dekorationer med. För att göra en ros så rullar du en lite kon i sugarpaste s.p. Sen tar du och rullar ca 15 kulor i stigande storlek. Plattar ut i handen och så börjar du med det minsta bladet och lägger runt konen sen fortsätter du. Till att fästa bladen kan du använda vanligt vatten, hemgjort glukoslim eller köp lim (ätbart såklart).. Om du har fler frågor så kan du inboxa mig. Blogg: www.mycakes.devote.se/ Lina konditor.

Svar på tråden Bröllopstårta mousse eller sugarpaste?