• Fidelis ad urnam

Målat väggarna i hallen, de blev flammiga. Hjälp

Vår hall var tidigare beige, nu har jag nyss målat på första strykningen vit färg och det ser jätteflammigt ut. På vissa ställen är det mycket mer vitt än på andra och så vidare.

Jag använder mig av Beckers Elegant väggfärg matt, en medeldyr färg med andra ord.

Hur kan jag rädda detta? 
    Jag ska ju måla en gång till, ska jag ha mer färg i rollern denna gång? 
    Tacksam för tips.  

• Svar på tråden Målat väggarna i hallen, de blev flammiga. Hjälp
  • lullens

Skulle tro att det blir bättre andra strykningen. I vissa fall kan man behöva en tredje gång. Är nog bara så att det sugit åt dig olika...

• katalysator

Och snåla inte med färgen i nästa omgång! Glad Är det en matt och heltäckande färg så kan den inte bli mer än heltäckande...

• Fidelis ad urnam
    solskina skrev 2012-07-16 13:56:11 följande:
    Kan se flammigt ut innan det torkar ordentligt. 

Andas och vänta Glad
    Ha ha ha. Men OM det fortsätter vara flammigt, ska jag inte få panik då det är första påstrykningen? 
    Är det bara att se till att ha på mer färg på rollern till andra omgången? 
  • Unger

När man ska måla är det bra att börja med en grundfärg, nu är det ju beige du ska måla över, men generellt kan man säga att ju starkare färg under desto viktigare är det. Det kan funka att bara köra ett lager till, och ja, mycket färg på rollern! Dåligt att försöka spara på färgen, det ger oftast ett halvdant resultat.

• tjej25

Första strykningen brukar bli flammig ibland oxå andra beroende på vilken färg det va från början och om underlaget suger mycket färg. Ta det lungt och vänta tills andra strykningen torkat minst 12h.

• Fidelis ad urnam

Det stod på burken att 1 liter skulle räcka till 6-8kvm. Jag hade en 3 liters burk och målade 30 kvm vägg, i burken finns kanske 0,5 liter kvar. Så jag måste ha snålat tyvärr. 
    Får slösa som bara den till andra påstrykningen  

• Vinterankan

Och bli inte förvånad om du behöver en tredje strykning. Jag har målat alla väggar i vårt hus och då har det krävts 1 varv med grundfärg och sedan 2 strykningar ovanpå för att det ska bli bra.

Svar på tråden Målat väggarna i hallen, de blev flammiga. Hjälp