• Anonym

Semester - inga pengar

Vad hittar man på på semestern då man inga pengar har? Hur många här har inte råd att åka på någon semester? Vad gör ni då hemmavid under semestern? Och hur gamla barn har ni?

• Svar på tråden Semester - inga pengar
  • Anonym
    Dripknot skrev 2012-07-16 22:15:32 följande:
    Här är det väldigt uppdelat vad gäller semester kontra jobb. Jag jobbar nästan heltid hela sommaren och min sambo har semester idag och två veckor framåt. Vi har ett barn på 4 snart 5 år hos oss på heltid. Vi åker utomlands ca 2-3 ggr/år och då till norra Italien. Förra gången vi var iväg reste vi till Sicilien den 15 maj, en vecka.

Vi är ekonomiskt oberoende, men båda jobbar ändå. Jag jobbar för att jag behöver den sociala biten, fixar inte att sitta hemma om dagarna fast jag vet att jag inte behöver jobba för att gå runt. Det är en skön känsla.

I höst åker vi till Italien igen och blir nog borta en vecka.
    Hur blev ni ekonomiskt oberoende? Nyfiken Skäms
  • Anonym

Går mycket i skogen och tar med picknick. Badar vid fint väder. Tältar, barnen älskar att tälta utanför huset. Besöker bättre bemedlade vänner med sommarstuga Glad. Tar det lugnt och bara är.

• Dripknot
    Anonym skrev 2012-07-16 22:53:05 följande:
    Förstår att ni har det bra, men förstår inte hur detta hjälper TS som inte har några pengar alls och bekymrar sig över detta.. 
    TS undrade ju hur det ser ut för oss andra, vad vi gör på semestern och hur barnsituationen ser ut? Svarade ju på hennes frågor?

Jag förstår att det kan sticka i ögonen på folk men jag tänker inte ljuga heller och säga att man är fattig som en kyrkråtta när man inte är det?
    Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Dripknot
    Anonym skrev 2012-07-17 09:21:51 följande:
    Hur blev ni ekonomiskt oberoende? Nyfiken Skäms
    Förstår att du är nyfiken :) Dock ska vi ej kapa tråden..
    Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Majsan70
    Dripknot skrev 2012-07-17 12:21:39 följande:
    TS undrade ju hur det ser ut för oss andra, vad vi gör på semestern och hur barnsituationen ser ut? Svarade ju på hennes frågor?

Jag förstår att det kan sticka i ögonen på folk men jag tänker inte ljuga heller och säga att man är fattig som en kyrkråtta när man inte är det?
    Nje riktigt så är det ändå inte va?! TS efterfrågar vad man kan göra hemmavid om man har dåligt med pengar under semestern. Att du då sen rabblar om ekonomiskt oberoende och 3 utlandssemestrar per år gav ju inga direkta tips eller hur!
    Sen eferfrågas hur många som INTE har råd att åka iväg o hur gamla barn.
  • nozpa
    Dripknot skrev 2012-07-17 12:21:39 följande:

Hon undrade hur det såg ut för de som inte hade några pengar iofs. Om du hade läst trådstarten hade du kanske hängt med lite?

Ts. Vi har pengar och har råd att åka iväg. Men förra året var vi hemma hela sommaren, då vi hade en nyfödd och inte ville resa. Vi gjorde picknickar, var ute i skogen, satt i skuggan vid vattnet (maken kunde ju bada).Och bara hade det skönt! Faktsikt en av de bästa somrar på länge. Helt stressfritt. Iår känns mycket mer stressat. Man ska lixom ta igen det man missade förra året. Visst älskar att resa. Men gud vad skönt det var att bara få vara hemma!

Lite andra tips om man inte har så mycket pengar. Eller faktiskt VILL vara hemma. Åk till något självplock av bär. Barn brukar älska hallon och jordgubbar. Tälta, gå på loppisar, åk/cykla till någon större lekplats, museum, olika utomhusteatrar brukar finnas, marknader. Sov hos far/morföräldrar. Hitta på något skoj med kusinerna. 4h-gård, ja det finns ju massor av saker som är gratis eller knappt kostar något.     
  • tahira

Vi skulle ha råd att åka utomlands - men vi väljer att vara hemma. Till stor del, i alla fall.

Vår son är 6 år och går i skolan, och under terminerna jobbar han hårt. Han älskar skolan och anstränger sig och blir trött. Därför tycker jag att det är viktigt att loven faktiskt används för att vila.

Han slipper bli väckt på morgonen, kan sitta i lugn och ro och äta sin frukost, vi bestämmer tillsammans vad vi skall göra. Bakar en tårta om vi har lust med det, åker till lekplatser, kan sitta och pyssla en hel dag, gå och shoppa kläder (han älskar att få nya kläder), laga mat tillsammans, inte stressa, åka och bada, gå på teater, bara ta det lugnt och inte ha några tider att passa, inga måsten, inga läxor, inga sängtider. Sitta uppe sent tillsammans och titta på film, mysa hela förmiddagen med böcker under täcket. Osv.

DET är semester för mig. Inga krav, inga måsten. En familj som kan lyssna på varandras behov och göra det som faller oss in.

Vi tycker om att vara hemma också. Vi har våra saker, våra böcker, sonens leksaker, vi vet var det finns parker och lekplatser, vi hittar till museer och affärer. Man kan liksom vara 100 procent avslappnad när man är hemma, det kan jag ofta inte vara som gäst eller på hotell. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • nozpa
    tahira skrev 2012-07-17 12:45:56 följande:
    Vi skulle ha råd att åka utomlands - men vi väljer att vara hemma. Till stor del, i alla fall.

Vår son är 6 år och går i skolan, och under terminerna jobbar han hårt. Han älskar skolan och anstränger sig och blir trött. Därför tycker jag att det är viktigt att loven faktiskt används för att vila.

Han slipper bli väckt på morgonen, kan sitta i lugn och ro och äta sin frukost, vi bestämmer tillsammans vad vi skall göra. Bakar en tårta om vi har lust med det, åker till lekplatser, kan sitta och pyssla en hel dag, gå och shoppa kläder (han älskar att få nya kläder), laga mat tillsammans, inte stressa, åka och bada, gå på teater, bara ta det lugnt och inte ha några tider att passa, inga måsten, inga läxor, inga sängtider. Sitta uppe sent tillsammans och titta på film, mysa hela förmiddagen med böcker under täcket. Osv.

DET är semester för mig. Inga krav, inga måsten. En familj som kan lyssna på varandras behov och göra det som faller oss in.

Vi tycker om att vara hemma också. Vi har våra saker, våra böcker, sonens leksaker, vi vet var det finns parker och lekplatser, vi hittar till museer och affärer. Man kan liksom vara 100 procent avslappnad när man är hemma, det kan jag ofta inte vara som gäst eller på hotell. 

Låter underbart!
  • Anonym (Quinoa)
    nozpa skrev 2012-07-17 12:48:55 följande:
    Låter underbart!
    Tycker jag med!
    Och lyxen att göra just... ingenting... är semester för mig!
    I vår familj brukar vi åka utomlands i februari/mars de år kassan tillåter. Men på sommaren har vi alltid stannat hemma i Sverige. Inom vår kommun finns fina badplatser, både i Mälaren och i utomhusbassänger. Givna utflyktsmål när det är fint väder. Och är det mulet kan man ta cykeln och åka och fiska.
    Cykel är överhuvudtaget toppen, ibland tar vi med oss varsin flaska vatten och bara cyklar runt och "testar" lekplatser. Kommunen är stor och man hittar alltid något nytt. Samtidigt vidgar det vyerna för sonen som är sex år. Han tycker det är jättespännande.

Ofta är någon granne eller kompis hemma samtidigt så då kan man ju umgås på ett annat sätt än vad man kan till vardags. Leka ihop, fixa en snabb middag och stanna kvar länge.

Som vuxen kan jag känna i början av semestern att jag vill göra något, boka in något kul. NÅNTING i alla fall. Men sen vi fick barn har vi lagt ner det där. Minns särskilt en gång när jag och mannen diskuterade om vi skulle åka till Kolmården eller Furuvik. Sonen var kanske 2 år då. Till slut insåg vi att det var för vår skull och hur jäkla puckat det lät, som att tvååringen skulle bry sig det minsta? Jag tror det slutade med att vi tog med oss fika till 4H-gården ett par km härifrån och klappade lammen och hönsen istället. Precis lagom nivå för en tvååring!

Att sitta en halvdag på biblioteket och bläddra i böcker brukar också vara uppskattat av barn.

Men det är klart att det är tufft för barn som hör kamrater berätta om utlandsresor och heldagar på Gröna Lund. Jag tror dock att man sätter en standard som vuxen, i hur barnen uppfattar saker. Har man ofta diskussioner om ekonomi inför barn, jämför sig med andra och beklagar sig så att barnet kan uppfatta det som att man har dåligt med pengar så kan det skapa massa känslor och tankar inom barnet helt i onödan. Men om man istället lägger fram det som att man ska vara lediga ihop, njuta av ledigheten och inte boka så mycket i förväg. Brainstormar och undersöker utflyktsmål tillsammans och skapar värde i det och är närvarande i det man upplever ihop så blir det ju DET som barnet minns.
  • Anonym

Jag är  fattig och har inte råd att lägga så mycket på semester men några tusen har jag sparat. Jag gör inget storslaget utan kostar på mig lite guldkant som en flaska vin mitt i veckan. Dyrare ingredienser i maten (jag köper alltid billigt annars), lyxig efterrätt. Men det lyxigaste av allt är kanske att jag helt kopplar bort bekymren över ekonomin, lite fatalistiskt kanske men det kommer snart vardag. Semesterpengarna ligger i en burk och de räcker så länge de räcker sen är det vardag igen. Jag investerade i en bra cykel förra året. Med den som hjälp tar jag mig runt och ser sånt man aldrig hinner.  Ser allt det där man en gång tänkte "det där skulle man se".
    Jag lider inte av att inte kunna åka utomlands, visst skulle jag vilja men nu är det inte så.  Fast en fördel har jag att jag inte har barn än.

• eval

Vi har visserligen varit utomlands i våras och har råd att åka igen, men vi vill inte! Farmors sommarstuga i skogen är fantastisk, barnen gör kullerbyttor på gräsmattan, plockar smultron och blommor, badar, tittar på djuren i hagarna och fikar hela dagarna. Sen ska vi åka hem och göra ingenting där med, det kommer att bli små utflykter till olika parker och bad, ut i skogen, fiska och bara vara. Avkoppling är ju guld! Och små barn uppskattar små saker. Stora barn... Jag vet inte. Jag hoppas att de kommer att uppskatta det lilla i livet då med :)

Svar på tråden Semester - inga pengar