Semester - inga pengar
Vad hittar man på på semestern då man inga pengar har? Hur många här har inte råd att åka på någon semester? Vad gör ni då hemmavid under semestern? Och hur gamla barn har ni?
Vad hittar man på på semestern då man inga pengar har? Hur många här har inte råd att åka på någon semester? Vad gör ni då hemmavid under semestern? Och hur gamla barn har ni?
Går mycket i skogen och tar med picknick. Badar vid fint väder. Tältar, barnen älskar att tälta utanför huset. Besöker bättre bemedlade vänner med sommarstuga
. Tar det lugnt och bara är.

Vi skulle ha råd att åka utomlands - men vi väljer att vara hemma. Till stor del, i alla fall.
Vår son är 6 år och går i skolan, och under terminerna jobbar han hårt. Han älskar skolan och anstränger sig och blir trött. Därför tycker jag att det är viktigt att loven faktiskt används för att vila.
Han slipper bli väckt på morgonen, kan sitta i lugn och ro och äta sin frukost, vi bestämmer tillsammans vad vi skall göra. Bakar en tårta om vi har lust med det, åker till lekplatser, kan sitta och pyssla en hel dag, gå och shoppa kläder (han älskar att få nya kläder), laga mat tillsammans, inte stressa, åka och bada, gå på teater, bara ta det lugnt och inte ha några tider att passa, inga måsten, inga läxor, inga sängtider. Sitta uppe sent tillsammans och titta på film, mysa hela förmiddagen med böcker under täcket. Osv.
DET är semester för mig. Inga krav, inga måsten. En familj som kan lyssna på varandras behov och göra det som faller oss in.
Vi tycker om att vara hemma också. Vi har våra saker, våra böcker, sonens leksaker, vi vet var det finns parker och lekplatser, vi hittar till museer och affärer. Man kan liksom vara 100 procent avslappnad när man är hemma, det kan jag ofta inte vara som gäst eller på hotell.
Jag är fattig och har inte råd att lägga så mycket på semester men några tusen har jag sparat. Jag gör inget storslaget utan kostar på mig lite guldkant som en flaska vin mitt i veckan. Dyrare ingredienser i maten (jag köper alltid billigt annars), lyxig efterrätt. Men det lyxigaste av allt är kanske att jag helt kopplar bort bekymren över ekonomin, lite fatalistiskt kanske men det kommer snart vardag. Semesterpengarna ligger i en burk och de räcker så länge de räcker sen är det vardag igen. Jag investerade i en bra cykel förra året. Med den som hjälp tar jag mig runt och ser sånt man aldrig hinner. Ser allt det där man en gång tänkte "det där skulle man se".
Jag lider inte av att inte kunna åka utomlands, visst skulle jag vilja men nu är det inte så. Fast en fördel har jag att jag inte har barn än.
Vi har visserligen varit utomlands i våras och har råd att åka igen, men vi vill inte! Farmors sommarstuga i skogen är fantastisk, barnen gör kullerbyttor på gräsmattan, plockar smultron och blommor, badar, tittar på djuren i hagarna och fikar hela dagarna. Sen ska vi åka hem och göra ingenting där med, det kommer att bli små utflykter till olika parker och bad, ut i skogen, fiska och bara vara. Avkoppling är ju guld! Och små barn uppskattar små saker. Stora barn... Jag vet inte. Jag hoppas att de kommer att uppskatta det lilla i livet då med :)