• Anonym

Går det att få lån som ensamstående?

Jag bor ensam med min fyraåriga son. Vi ska flytta till något större snart (bor i en tvåa nu) och jag skulle så gärna vilja skaffa ett radhus.
    Jag jobbar deltid och tjänar 14500 kr/mån (före skatt). Har inga andra lån förutom csn.
    Husen vi kollat lite på kostar mellan 1.2 och 1,5 mkr. Är det möjligt överhuvudtaget?
    Eller måste jag skaffa en karl dör att kunna förverkliga drömmen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-23 18:20:47:
    Eller måste jag skaffa en karl FÖR att kunna förverkliga drömmen?

• Svar på tråden Går det att få lån som ensamstående?
  • Anonym

Men de räknar ju på antal vuxna och barn som ska leva på det som blir över också...

• Anonym

Om min pappa ställer upp som borgenär eller medsökande då?
    Jag ska självklart kolla med banken, när det blir mer aktuellt. Ville höra här först, har en del kompisar som säger att det absolut är omöjligt, och en del säger att det är visst möjligt.
    Min lön är ju inte så hög, som sagt. Särskilt inte när jag inte arbetar heltid.
    Vi skulle få betala ca 5600 kr/mån om vi flyttar till en större lägenhet, känner de som bor i radhus som betalar mindre än så i månaden, fast de amorterar inte särskilt mycket då.

• Anonym

Men hur mycket man ska amortera väljer man väl själv?
    Jag vet inte riktigt hur mycket banken kräver att man ska ha kvar, men så länge månadskostnaden blir högst 6000 så kommer vi klara oss på det som blir kvar.
    Vi bodde nämligen i en lgh tidigare där hyran var 5900.

• Anonym

Så mycket behöver inte vi . Men om banken tycker det så är det väl inte mycket att göra.

• Anonym

kan vara gränsfall för vad banken godtar. min man står ensam på vårat lägenhetslån eftersom jag har betalningsanmärkning. han tjänar ca 18 efter skatt men vi var tvungna att ta hjälp av föräldrar som borgenärer.

• Anonym

Men "efter amortering och lån", hur mycket räknar de då att man ska amortera?
    Det är väl väldigt olika, jag vet som sagt de som knappt amorterar något alls.

• Anonym

Anonym: oj, 18000 efter skatt, det är ju långt mer än vad jag tjänar!

• Anonym

PikkuEnkeli: Det där låter helkonstigt. Provade ni att gå till någon annan bank?

• Anonym

Ja just det. Jag har hört något om att man kan lämna huset i borgen typ. Alltså om man inte kan betala så tar banken huset.

• Anonym

Egentligen handlar det kanske inte alltid om huruvida man får låna eller inte som ensamstående. Det kanske mer handlar om rimligheten i det hela. I slutänden är det ju du som ensamstående med en inkomst på 14500:- brutto som ska betala räntor och amorteringar, är det tänkt att din pappa ska hjälpa till ?
    Ta dig tid var ärlig med dig själv och räkna på alla dina faktiska inkomster och alla dina faktiska utgifter, kolla om du får bostadsbidrag eller inte i ditt nya boende
    Vi har lån på 1,1 milj och har en gemensam inkomst på 32000:- brutto och det är tufft att få det att gå ihop i bland.

• Anonym

Men jag har hört att vissa banker alltid kräver två låntagare. Det var därför jag undrade.

• Anonym

Min pappa är väldigt förmögen, så han kommer inte behöva ta något lån. Han vet om vad det innebär att vara borgenär, han har varit det tidigare.
    Han skulle kunna köpa ett hus till mig, men jag har fyra syskon, så då skulle han vara tvungen att köpa hus till alla

Nu har jag ju csn-lånet, men jag har fast inkomst.

Självklart ska jag prata med banken också, om det blir aktuellt. Ville bara höra andras erfarenheter först.

• Anonym

Ja, efter de senaste inläggen här så undrar man hur banken tänker!

• Anonym

Hej!
    Jag är ensamstående med två barn, tjänar 23000 före skatt och har precis tagit ett banklån på 350000 för att köpa ett radhus. Det var precis så att det gick igenom.
    Lycka till!

• Anonym

jag var ensamstående med 3 barn, och köpte hus, inga problem..
    lånet är på ca 600.000:-
    men nu så är huset värt över 2 milj.
    så det blev en bra investering.
    lycka till ts, allt går...

• Anonym

Tack för tipset!

• Anonym

Jag jobbar 75%. tjänsten är på deltid.
    Men det lutar åt att vi skaffar en större lägenhet istället.

Svar på tråden Går det att få lån som ensamstående?