• JM76

Förvirrad angående säng till 3-åring

Min son fyller snart tre och sover i en växa-säng från IKEA. Problemet med den är att den bara är 80 cm bred och vi måste ofta ligga ner hos honom tills han somnar. Det är inte bara obekvämt för en vuxen med ribbotten (vilket vi kan leva med), men även väldigt trångt i den smala sängen. Vi bestämde oss för att köpa en vanlig 105 cm bred resårbotten i stället med blev praktiskt taget utskällda av personalen på IKEA som hävdade att ett barn under 16(!) år absolut inte skulle sova på en sådan utan måste ha en ribbotten. Sängar med ribbotten finns i barnstorlek (dvs 80 cm) och som 90 centimeters enkelsängar och inte 105. Vill man ha bredare än 90 cm måste man köpa en dubbelsäng. Är inte det här lite konstigt?

Vi köpte inget utan gick hem för att fundera men tog en sväng förbi Mio när vi ändå var ute och körde. De säljer till exempel den här:

www.mio.se/produkt/Snow-Enkelsang/M1378228/

som man enligt hemsidan kan välja att få med resårmadrass (och det var även så den var monterad i butiken),

Vad har ni för enkelsäng till era barn i den åldern? Vi blev alltså helt idiotförklarade när det kom fram att vi tänkte oss resårbottensängen till vår treåring.

• Svar på tråden Förvirrad angående säng till 3-åring
  • Khaleesi

Eh, du måste ha råkat ut för någon med PMS. Barn kan väl sova på lite vad som helst. Vi hade en 120 cm bred säng "över" hemma, så den fick yngsta dottern ta efter spjälsängen. Hon är idag åtta, och är en pigg och levnadsglad tjej som inte verkar ha fått några men. Dessutom har det varit bekvämt för oss föräldrar att ligga med henne och läsa saga.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Callan

Köpte på SOVA, en 120 utan ben till sonen när han var 17mån och klättrade ur spjälsängen

Satsat på 120 om ni ska sova bekvämt bredvid.
    Ska ni bara natta räcker nog 105, men vi körde på 120 för den kan han ha så länge han bor hemma. Den ska tydligen hålla minst 15år  

• JM76

Khaleesi: Det var precis så vi tänkte, men sedan blev jag så osäker när hon i princip sa att vi skulle försöra vårt barns rygg om vi köpte en resårbotten... Undrar om det är några nya direktiv som de precis fått, att det inte får rekommendera annat än ribbotten till barn längre? Jag har försökt googla och hitta info om varför, men inte hittat ett enda dugg på nätet. Jag funderar på att maila IKEA och fråga vad hon egentligen menade och hur länge de har haft de rekommendationerna.

Nån som möjligtvis jobbar på IKEA och har lite inside info? Eller någon annan som fått samma information?

Jag blev även extra förvånad när hon sa att det gällde ända upp till 16 år. Vilken 16-åring vill sova i en 90-säng med ribbotten?!

• JM76
    Callan skrev 2012-07-16 23:48:01 följande:
    Köpte på SOVA, en 120 utan ben till sonen när han var 17mån och klättrade ur spjälsängen
    Vilken slags botten var det? Är det med resårbotten? Känns som att SOVA-personalen borde vara proffs på vad som funkar...
  • Callan
    JM76 skrev 2012-07-16 23:52:44 följande:
    Vilken slags botten var det? Är det med resårbotten? Känns som att SOVA-personalen borde vara proffs på vad som funkar...
    En vanlig resårbotten, 20cm hög eller liknande.
    Inte den dyraste som fanns, men inte heller den billigaste.
    Litar på att dem, ingen sa ngt alls om ribbotten.
    Alla barn som samsovver då? 
  • JM76

Callan: Jag nämnde det för IKEA-damen (att om vi inte fixar en redare säng där vi kan ligga bredvid honom tills han somnar om) kommer han att lägga sig i vår säng i stället (som är resårbotten), men det viftade hon liksom bara bort med "men det är ju inte hans huvudsaktliga sovplats". Jag antar att hon menade att hela familjen skulle ligga på ribbotten om man alltid sover i samma säng... Eller nåt...

Som sagt, hennes info gjorde mig mycket förvirrad och jag måste ha sett ut som ett stort frågetecken när jag lämnade sängavdelningen.

• Callan

Sånt som gör att de förlorar kunder...
    Gå någon annan stans.
    Jag jämförde dessutom priser och SOVA var inte direkt dyrare än IKEA på den sorten jag ville ha... 

• JM76

Ska kolla där Callan, tack för tipset!

Fler som kör med resårbottnar till små barn? Vad har ni blivit rekommenderade?

• vilket

Va? Vi har resårbotten, varför är det sämre? Borde inte alla ha ribbotten då? Vuxna också?

• JM76

vilket: Jag hängde inte riktigt med på hennes resonemang, men tydligen är inte trycket från fjädrarna bra för kroppen om man inte är tillräckligt tung för att belasta dem rätt. Eller nåt. Jag hittar inget om det på hemsidan eller någon annanstans på nätet... Jag måste nog maila IKEA och be om en utförligare förklaring för att jag ska fatta/tro på vad hon sa.

Svar på tråden Förvirrad angående säng till 3-åring