• Paincake

Lärarlöner under sommaren? Förklara för ett dumhuvud, någon...

Hej!

Jag har haft ett oerhört förvirrande samtal med lönekontoret och behöver någon som förklarar min lönespec som om jag vore en treåring.

Jag började jobba som lärare i november, har ferietjänst, dvs sommarlov. Jag en 100%-tjänst men har under tre månader under våren varit föräldraledig 20%. 

Så kom junilönen. Där fick jag ut min månadslön + ferielön. Därefter har de gjort ferielöneavdrag, vilket var drygt 4000 kr mer än ferielönen, vilket i sin ut medför att min lön var lägre än en vanlig månad.

Sen pratar jag med lönekontoret eftersom jag tyckte det var märkligt. Då fick jag veta att så skulle det vara eftersom jag inte började i augusti, utan i november. Dessutom skulle jag bara på 11000 kr i ferielön under juli (dvs mindre än hälften av min ordinarielön och dessutom före skatt) och lika mycket i augusti. Ska det vara så här? Jag känner mig lurad... 

• Svar på tråden Lärarlöner under sommaren? Förklara för ett dumhuvud, någon...
  • MissNora
    Ja, det ska det tyvärr. 

Jag var från september 2010 till och med augusti 2010. Då började jag arbeta 50% fram till julen och
     började därefter jobba 100%.

Det innebär att de räknade antalet dagar som är berättigade till ferielön från september och sammantaget blir det 75% eftersom jag började heltid i januari.

Det innebär att jag nu i Juni och Juli "endast" får 75% lön trots att jag arbetat heltid sedan de 22 december då höstterminen slutade.

Lönekontoret räknar alltså den anställdas dagar och när de tar slut, ja då tar även själva lönen slut och den utbetalas därfefter.

Jag hade också ett röj med lönekontoret nu i våras för att få klarhet och även var i kontakt med facket. 
  • Paincake

Ok. Tack för svar.

Det kom liiiite olägligt just nu då vi nyss köpt hus med alla omkostnader det innebär.  Men då vet jag att allt är i "sin ordning" även om det svider rejält.

• MissNora

Samma här! Jag hade inte förstått det. Sedan tog min kollega upp det och jag blev helt perplex!

Kollade med både LR och LF samt lönekontoret och jo, så är det.

Helt fel sommar för oss också, även om min lön var okej i sammanhanget. Men mindre pengar är ju alltid mindre pengar...

• ruthen
    Paincake skrev 2012-07-17 15:20:42 följande:
    Jag började jobba som lärare i november, har ferietjänst, dvs sommarlov. Jag en 100%-tjänst men har under tre månader under våren varit föräldraledig 20%. 
    Hej, tycker det låter som du får mycket i lön under sommaren med tanke på att du började jobba i november först. Lön under sommaren är ingen annat än semester, och lite längre semester då vi jobbar 45h istället för 40h som vanligt folk under året. 

Då jag på mitt första jobb som lärare började jobba i sept/okt, fick jag också väldigt mycket lägre lön under sommaren än vad jag hade tänkt mig, och jag skaffade ett sommarjobb helt enkelt.
  • Paincake

Ja, hade jag vetat detta hade jag ju jobbat extra någonstans. Nu är det ju lite sent att göra något åt det...

Jahaja, då är jag en erfarenhet rikare. Tack för svar! 

• ruthen
    Paincake skrev 2012-07-17 19:43:00 följande:
    Ja, hade jag vetat detta hade jag ju jobbat extra någonstans. Nu är det ju lite sent att göra något åt det...

Jahaja, då är jag en erfarenhet rikare. Tack för svar! 
    Ja, och om man har semestertjänst, dvs jobbar 40h/v som lärare men inte har jobbat sen mitten av aug, får man ta ledigt under sommaren utan lön eftersom den arbetade tiden inte räcker till semester fram till skolstarten, men detta är de mer öppna med än de skolor som har ferietjänst. Det blir ju i princip samma sak, att man är ledig under sommaren utan lön för skolan har stängt. Jag håller med dig om att det är ett konstigt system. Man blir ju ofrivilligt arbetslös under sommaren.
  • AnnaKatarina

Men Paincake hur trodde du att det fungerade? Du kan ju inte få full lön om du inte arbetat in alla dagar under året. Hur trodde du en ferietjänst fungerade egentligen?

• Jennie med ie
    Paincake skrev 2012-07-17 23:25:43 följande:
    Alltså, skitsystem... 
    Nja, ett rätt logiskt system väl? Den långa ledigheten bygger på inarbetad tid, och har man inte arbetat in all tid eftersom man började jobba en bit in på läsåret få får man heller inte all betalning för ledigheten. Logiskt som sagt, inget fel på systemet. Möjligen borde man som anställd påminnas om att det är så... det är så lätt att ta den fullbetalda långledigheten för given.
  • Paincake
    AnnaKatarina skrev 2012-07-17 23:38:31 följande:
    Men Paincake hur trodde du att det fungerade? Du kan ju inte få full lön om du inte arbetat in alla dagar under året. Hur trodde du en ferietjänst fungerade egentligen?
    Ja, jag är väl ett dumhuvud (har jag påstått något annat?) som trodde jag skulle kunna överleva på min lön hela året.
  • ruthen
    Jennie med ie skrev 2012-07-17 23:46:05 följande:
    Nja, ett rätt logiskt system väl? Den långa ledigheten bygger på inarbetad tid, och har man inte arbetat in all tid eftersom man började jobba en bit in på läsåret få får man heller inte all betalning för ledigheten. Logiskt som sagt, inget fel på systemet. Möjligen borde man som anställd påminnas om att det är så... det är så lätt att ta den fullbetalda långledigheten för given.
    Logiskt vette kattten. Om man tar ett vanligt jobb i februari anses man inte behöva sitta utan lön under några veckor under sommaren, utan man kan jobba hela sommaren eftersom man ändå inte har jobbat ihop nån semester. Man kan alltså skjuta upp semestern och ta ut den när man har några dagar att ta ut. Det kan man inte göra som lärare. Om man tar ett jobb som lärare i februari (tillsvidare) kommer man få skaffa ett annat jobb under sommaren eftersom man kommer få vara ledig utan lön i månader annars. Man kan inte välja att jobba. Om man jobbar för kommunen borde de erbjuda en att jobba på förskola tycker jag då deras förskolelärare ändå ska ha semester under sommaren, men de anställer väl hellre outbildade vikarier som är billigare.

Om man har ett vanligt jobb kan man också välja att "låna semesterdagar" i många fall, dvs man tar ut semester som man inte har jobbat in ännu. Om trådskaparen jobbar kvar på sitt jobb fram till november och slutar då, kommer han få en stor klumpsumma i utbetald semester då, något som han kunde ha fått ut redan i augusti om han hade haft möjlighet att låna semesterdagar.
Svar på tråden Lärarlöner under sommaren? Förklara för ett dumhuvud, någon...