• Acno

Vad kan man kräva av barnen?

Har två söner, 11½ och 15 år gamla Separerade från deras far för två år sedan. Han har träffat en ny kvinna med fyra barn (varav en utvecklingsstörd) och pojkarna tycker situationen är jättejobbig. Hon introducerades som "kompis" fast stora grabben genomskådade det omedelbart, och pappa lurade dem att de skulle bada på nya ställen eller göra saker och så dök hon och hennes barn upp där, surprise! 15-åringen vägrar att träffa hennes barn och protesterar när hon ska komma på besök, 11-åringen ogillar situationen men har inte samma styrka att säga emot sin pappa. Nu har 11-åringen blivit "övertalad" att åka på semester tillsammans med dem, pappa meddelade att allt gått så bra och att han stortrivts, skönt tyckte jag, att det börjar funka. När vi nu träffas så är bilden en helt annan. Han har kännts sig utanför för pappa bryr sig så himla mycket om de andra barnen, mest den utvecklingsstörda och pappa hade lovat att den pojken inte skulle vara med. Plus att pappa blir så fjantig med den nya och går iväg med henne hela tiden.

Jag har diskuterat med exet om att han måste vara ärlig mot pojkarna och inte lura eller tvinga på dem den "nya familjen" utan förvarning. Han tycker mest synd om sig själv för att det är så svårt att få ihop situationen och tycker inte att han är oärlig. Han verkar inte fatta att det som kanske underlättar för honom kortsiktigt att få träffa sin kvinna skadar barnens förtroende för honom.

Är det rimligt att tvinga sina så pass stora barn att umgås med sin nya kärlek när de uttryckligen protesterar, gång på gång?

Jag har diskuterat med barnen (ihop och var för sig) att de ska ge henne en chans, för deras egen skull, så de slipper vara arga och irriterade. Det kan faktiskt bli bra! Men de tycker inte att de ska behöva det, tror de känner att det är något skumt även om vi aldrig sagt något om det inför barnen (de blev ihop ett år innan vi skildes och han har hållt henne hemlig för barnen ett år efter skilsmässan innan han introducerade henne).

Vad ska man göra?

• Svar på tråden Vad kan man kräva av barnen?
  • BELLAm2

Du ber exet vara ärlig mot barnen men både du och han har hållt kvinnan hemlig i mer än 2 år? Fint. Hur skulle det vara om ni allihop respekterade barnen så pass att ni pratade med de på riktigt?

• studentbruttan29
    BELLAm2 skrev 2012-07-17 23:29:00 följande:
    Du ber exet vara ärlig mot barnen men både du och han har hållt kvinnan hemlig i mer än 2 år? Fint. Hur skulle det vara om ni allihop respekterade barnen så pass att ni pratade med de på riktigt?
    Vart står det att de varit ihop i 2 år i hemlighet? Allt jag ser är att TS separerade för 2 år sedan.
  • Acno

Ja, det kanske var fel från början att inte avslöja för barnen att det var en annan kvinna inblandad. Men hur ska jag kunna berätta för barnen att jag blev lurad och bedragen i nästan ett år samtidigt som jag vill att de ska ha en bra relation till sin far? Jag försökte förmå honom att berätta för dem, men hans inställning var att han ville bygga sin relation med dem respektive sin nya kvinna för att sen kunna foga ihop det när han var mer säker. Rätt eller fel? Det funkar dåligt nu i alla fall.

• Tow2Mater
    Acno skrev 2012-07-18 11:11:24 följande:
    Ja, det kanske var fel från början att inte avslöja för barnen att det var en annan kvinna inblandad. Men hur ska jag kunna berätta för barnen att jag blev lurad och bedragen i nästan ett år samtidigt som jag vill att de ska ha en bra relation till sin far? Jag försökte förmå honom att berätta för dem, ...
    Kanske det bara ar jag som tycker att det har inte barnen med att gora? Det ar inget man behover beratta for dem, det tillhor de vuxnas privatliv. Det ar jobbigt med nya familjekonstellationer, och det tar tid innan alla blir bekvma med situationen. Man behover inte tvinga barnen att traffa den nya, men sen om man flyttar ihop tillsammans blir det ju oundvikligt, alla parter maste ju lara sig att respektera varann och fa det att fungera. Men man behover inte tycka om varann.
  • Iam
    Tow2Mater skrev 2012-07-18 16:26:17 följande:
    Kanske det bara ar jag som tycker att det har inte barnen med att gora? Det ar inget man behover beratta for dem, det tillhor de vuxnas privatliv. Det ar jobbigt med nya familjekonstellationer, och det tar tid innan alla blir bekvma med situationen. Man behover inte tvinga barnen att traffa den nya, men sen om man flyttar ihop tillsammans blir det ju oundvikligt, alla parter maste ju lara sig att respektera varann och fa det att fungera. Men man behover inte tycka om varann.
    Håller med helt och hållet. 

Sen kan du ju sätta dig in i ditt ex sits. Du träffar en man som du älskar och vill dela ditt liv. Dina barn vägrar däremot att acceptera honom och vänder sig då till sin pappa för att få stöd i det.
    Hade du då uppskattat om han hade tyckt att det kanske är ok om barnen slipper ha att göra med den man du älskar och delar livet med?
    Jag förstår att det inte är en lätt sits och det blir ju inte lättare iom att du blev bedragen.
    Men hur som så är det viktigt att barnen, likväl som den nya kvinnan respekterar och accepterar sin pappas/mans liv. Barnen är trots allt så stora att man kan kräva respekt av dom, så länge dom får detsamma.  
Svar på tråden Vad kan man kräva av barnen?