Lämpligt att ta med barnen på urnsättningen?
För lite drygt ett år sedan var vår familj med om en fruktansvärd händelse. Min brors fru blev plötsligt väldigt sjuk och avled hastigt, endast 32 år gammal.
De har två barn, en flicka som då var 5 år och en liten pojke som då var 2,5 år. Båda barnen var med under hela föloppet, inte på sjukhuset när hon somnade in, men efteråt på minnesstund och begravning. De var med och fick se när hon lagts i kistan och de fick ta farväl.
Jag motsatte mig till att de skulle behöva uppleva det, men då min bror ansåg att dom skulle vara med så fick det ju bli så. De verkar inte ha tagit skada av det vad jag märker. Den lille minns det väl inte ens antar jag, men flickan nämner det nån gång ibland, men inte som om hon är rädd eller så.
Nu till min fråga.
Efter att dryga året har passerat och alla har kommit in i en någorlunda vardag igen är det dags för att ha urnsättningen. Den ska vara på fredag och det kommer verkligen bli jättetufft eftersom vi alla stod henne så nära och det nu kommer riva upp mycket känslor igen.
Min bror vill att barnen ska vara med, men jag (och svärmor och min mamma) tycker inte att det är lämpligt att ta med barnen på urnsättningen, eftersom ingen vet hur de kommer reagera på det. HUr förklarar man för dem att det är mamma som ligger i den där "burken" liksom. Hur kommer dom att reagera när vi vuxna är så ledsna?
Ska man tala om att mamma kremerats (flickan är rädd för eld) eller hur ska man säga? och spelar det någon roll att det gått så lång tid sen allt hände?
Jag har (bakom min brors rygg´) pratat med barnens förskola om vad de anser är lämpligt, och de har sagt att de inte tycker att det är lämpligt eftersom det verkar som om dom har lagt det bakom sig nu och att det är onödigt att riva upp dom gamla såren. Dom tänker mest på flickan då som minnns lite och som fortfarande pratar om det ibland. Barnen får vara där under urnsättningen, trots att de egentligen har semester. Mina barn ska också vara på dagis (dock inte samma).
Jag behöver verkligen hjälp och råd och tips på hur vi ska göra.
Tack på förhand.