• Anonym (Status)

Vilken status har yrken?

Blev inspirerad av en tråd angående yrkesstatus och är nyfikna på vad ni har för tankar om det?

Vilka yrken tycker du representerar hög status, "mellanstatus" respektive låg status?
    De som tycker att statustänk är elitistiskt och trångsynt är givetvis välkomna i tråden ändå.

Jag tycker
    Hög status (där 1 är högst status och sedan fallande skala)

1 Läkare
    2 Tandläkare
    3 Högt uppsatt chef
    4 Jurist
    5 Forskare (lite lagom luddigt men)
    6 Veterinär
    7 Psykolog
    8 Civilingenjör
    9 Civilekonom
    10 Marknadsföring

Mellanstatus (där 1 har högst status)
    1 Sjuksköterska
    2 Rektor
    3 Ekonom
    4 Sjukgymnast
    5 Socionom
    6 Ingenjör
    7 Lärare (ej förskola)
    8 Journalist
    9 Dietist
    10 Föreståndare för butik

Låg status (där 1 har lägst status)
    1 Städerska
    2 Vaktmästare
    3 Servitris snabbmatsrestaurang
    4 Servitris övrigt
    5 Vårdbiträde
    6 Bilmekaniker
    7 Industriarbetare (även det lite luddigt)
    8 Undersköterska
    9 Förskollärare
    10 Receptionist

• Svar på tråden Vilken status har yrken?
  • Anonym (tjo)

Egentligen är det ett mindrevärdeskomplex hos betraktaren. Ett kul yrke blir roligt om andra utövar också

• Dr Nail

Yrken som inte har något tak för hur högt man kan klättra har högst status idag i Sverige. Vi lever i ett extremt individualistiskt samhälle som är besatt av personlig utveckling och framgång. Framgång mäts med exponering, uppmärksamhet är valuta.

• Aniiee
    Anonym (tjo) skrev 2015-07-22 08:35:13 följande:

Egentligen är det ett mindrevärdeskomplex hos betraktaren. Ett kul yrke blir roligt om andra utövar också

Grattis till veckans trådlyft.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Anonym (Petra)

Det där med status ligger verkligen i betraktarens ögon. Jag har ett rätt slitigt jobb som säljare. Men eftersom jag jobbar med konsultativ försäljning i långa projekt som mer bygger på kundrelationer och att hjälpa kunden hitta rätt produkt snarare än att sälja till varje pris inser folk inte att jag "bara" är säljare. Lägg sedan till att jag reser kors och tvärs i Europa, har guldkort på SAS, har tjänstebil, åker på konferenser utomlands flera gånger om året osv, och plötsligt tycker folk jag har värsta glidarjobbet med högstatus. Folk ser bara ytan på de jobb de anser är hög status, oftast är de slitiga som fan, långa timmar och mycket tid borta från familjen.

• Anonym (aa)
    Anonym (Status) skrev 2012-07-18 12:15:43 följande:

Blev inspirerad av en tråd angående yrkesstatus och är nyfikna på vad ni har för tankar om det?

Vilka yrken tycker du representerar hög status, "mellanstatus" respektive låg status?
    De som tycker att statustänk är elitistiskt och trångsynt är givetvis välkomna i tråden ändå.

Jag tycker
    Hög status (där 1 är högst status och sedan fallande skala)

1 Läkare
    2 Tandläkare
    3 Högt uppsatt chef
    4 Jurist
    5 Forskare (lite lagom luddigt men)
    6 Veterinär
    7 Psykolog
    8 Civilingenjör
    9 Civilekonom
    10 Marknadsföring

Mellanstatus (där 1 har högst status)
    1 Sjuksköterska
    2 Rektor
    3 Ekonom
    4 Sjukgymnast
    5 Socionom
    6 Ingenjör
    7 Lärare (ej förskola)
    8 Journalist
    9 Dietist
    10 Föreståndare för butik

Låg status (där 1 har lägst status)
    1 Städerska
    2 Vaktmästare
    3 Servitris snabbmatsrestaurang
    4 Servitris övrigt
    5 Vårdbiträde
    6 Bilmekaniker
    7 Industriarbetare (även det lite luddigt)
    8 Undersköterska
    9 Förskollärare
    10 Receptionist

Ta bort tandläkare, jurist, veterinär,  psykolog och marknadsförare från översta spalten. 

Sjuksköterska, sjukgymnast, socionom, lärare, journalist, dietist och ekonom bör inte ha mellanstatus. Snarare mellan mellan och låg. 
  • Anonym (Lisa)

I mina ögon:

Hög (1 högst)

1. Läkare
    2. Diplomat
    3. Jurist (domare, åklagare och advokat främst)
    4. Psykolog
    5. Civilingenjör
    6. Forskare (beroende av nivå och ämne)
    7. Arkitekt
    8. Civilekonom
    9. Högt uppsatt politiker (riksdagsman, minister)
    10. Flygledare

Mellan (1 högst)

1. Specialpedagog
    2. Pilot
    3. Barnmorska
    4. Lärare (samtliga åldrar)
    5. Tandläkare
    6. Logoped, sjukgymnast, socionom, dietist, skogsvaktare, veterinär (delad)
    7. Systemvetare, utvecklare/programmerare (delad)
    8. Sjuksköterska (annan än barnmorska), arbetsterapeut, biolog, kemist, biomedicinsk analytiker, farmaceut, tandtekniker, sjukhusfysiker, agronom, audionom (delad)
    9. Polis, brandman.
    10. Kock (finrestaurang), snickare, konstnär, glasblåsare, keramiker, musiker o dyl. (delad)

Till mellan hör även t ex diakon präst, förläggare, journalist, frisör, ingenjör, optiker, fastighetsmäklare, receptarie, apotekare, översättare, arkeolog, militärattaché och författare.

Låg (1 lägst)

1. Restaurangbiträde på snabbmatskedja
    2. Städerska
    3. Servitris
    4. Brevbärare, tidningsbud
    5. Bussförare, taxichaufför, lastbilschaufför
    6. Butiksbiträde
    7. Vårdbiträde
    8. Vaktmästare
    9. Administratör, sekreterare, läkarsekreterare, undersköterska
    10. Tandsköterska, tandhygienist

Till låg hör även t ex florist, massör, bonde, begravningsentreprenör, målare, personlig assistent, fritidsledare, barnskötare, lagerarbetare, truckförare, slaktare, svetsare, elektriker, stenhuggare, väktare, guide, tolk, webbdesigner, telefonist, säljare, receptionist, värd/värdinna, bilmekaniker, billackerare, bilskollärare, förarprövare, soldat, bagare och konditor.

Och inom alla yrken kan såklart finnas enskilda personer som sticker ut vad gäller sin status och skiljer sig från resten av gruppen, särskilt framstående och skickliga personer inom sitt yrke.

• Anonym (Gerd)

Hahaha, gud vad olika åsikter man kan ha om detta ämne. Här kommer mina, utan ordning;

Hög status:

Läkare, advokat, jurist, diplomat, politiker, civilingenjör, pilot, skådespelare, redaktör, journalist,

Programledare, chef

Mellan: Lärare, elektriker, snickare, administratör, handläggare, marknadsförare, sjuksköterska, arbetsledare

Låg: Barnskötare, vårdbiträde, servitris, lokalvårdare, brevbärare, personlig assistent, undersköterska, telefonist, telefonförsäljare, butiksbiträde

• sextiotalist

Svårt. Jag har ju n statustitel, men har väldigt svårt att se statusen i detta (man är väl hemmablind). Personligen beundrar jag individer som gör något förbaskat bra oavsett utbildning.

Men läkare är nog det yrke som anses högsta statusen skulle jag tro.

Är väldigt förvånad att ingen tagit upp professor som är statusen över allt annat i den akademiska världen.

Forskare, nja. Man kan forska om allt numera eftersom kravet för det mesta är en kandidatexamen och det dräller det av numera.

Så i mina ögon ör forskning inget högstatus. Doktorerar är en annan sak

• Anonym (Jag)

Hög:

Läkare

Advokat (ej jurist)

Ekonom

Mellan:

Jurist

Lärare

Tandläkare

Låg:

Socionom

Förskollärare

Lokalvårdare

• Anonym (Ehm)
    Anonym (Jag) skrev 2015-08-23 09:38:11 följande:

Hög:

Läkare

Advokat (ej jurist)

Ekonom

Mellan:

Jurist

Lärare

Tandläkare

Låg:

Socionom

Förskollärare

Lokalvårdare

Fast har verkligen socionom och förskollärare samma låga status som städare? Det är snarare mellan. 
Svar på tråden Vilken status har yrken?