Inlägg från: Moniqe1979 |Visa alla inlägg
  • Moniqe1979

Skatta vid hobbyverksamhet?

Så fort din hobby börjar gå med vinst så skall det skattas  men så länge du återinvesterar i nytt material/köper mer material än du säljer för så behöver du ej skatta dock skall kvitton och underlag både för utgifter och inkomster sparas i 7 år och lätt kunna granskas.

Man får sälja produkten av sin hobby dvs man tillverkar något för att det är roligt och sen sälja men man får tex ej ta upp beställningar etc (dvs man gör saken "i vinstdrivande syfte" dvs med avsikt att tjäna pengar på den.
    då räknas det det som näringsverksamhet och skall bedrivas i bolags form.

läs gärna mer här:
    www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf
    (Pdf broshyr om just hobby verksamhet)

• Moniqe1979
    Stormorsan skrev 2012-07-26 14:00:26 följande:
    Var har du läst att man inte får tillverka på beställning? Jag tror nämligen att du har fel där.

Jag vet en person som syr och säljer på marknader och tar även beställingar men hon blev nekad F-skattsedel eftersom omsättningen och vinsten hon hade beräknat var för låg för att räknas som verksamhet med vinstdrivande syfte.  
    de sa dem på ett sånt där informations möte på skatteverket, lika så att om man sitter hemma och "serie tillverkar" med avsikt att sälja för att gå med vinst så är det inte heller att räkna som hobby verksamhet...  men samtidigt tänker jag hur många gör inte det tex som med smycken innan de inser hur oerhört svårt det är att få in den foten på marknaden att det börjar löna sig?
Svar på tråden Skatta vid hobbyverksamhet?