• Anonym (ryggen)

Knäcka nedre delen av ryggen..?

Jag håller på att bli tokig. Jag är i vecka 33 och min nedre del av ryggen har varit halvt/helt låst i flera månader. Nu när jag blir tyngre blir detta bara ett större problem. Det märks mest när jag ligger på rygg och vill lyfta benen, det går helt enkelt inte alltid, får vinkla mig och ont kan det göra. Jag skulle vilja knäcka till ryggen så den vaknar till men vet inte ens hur man gör det ogravid så hur sjutton kan jag få till det nu?

Är det någon som vet? Eller känner igen detta? Jag blir tokig! Jag är ingen som knäcker ryggen annars och håller på.

• Svar på tråden Knäcka nedre delen av ryggen..?
  • A79

Samma problem här!! Är dock bara i vecka 18 ännu så får väl se hur det blir framöver!!Förvånad

• katalysator

Du kanske kan stå på alla fyra och svanka ordentligt? Eller stå på knä mot en vägg och svanka och böja ryggen bakåt?

En annan bra övning som kanske kan hjälpa i ditt fall är att sträcka musklerna diagonalt. Stå på alla fyra och sträck ut höger arm och vänster ben samtidigt, raklångt och i linje med ryggen. Se till så att ryggen/nacken är rak. Växla och gör samma sak ett par gånger även med vänster arm/höger ben.

• Bevabus

Det bästa är väl om du låter en professionell göra det? Kan ju vara skönt att någon hjälper en knäcka till ryggen och sen kanske att du får en massage efteråt. Rå om dig själv lite när du ändå är där

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Anonym (ryggen)
    A79 skrev 2012-07-18 15:56:25 följande:
    Samma problem här!! Är dock bara i vecka 18 ännu så får väl se hur det blir framöver!!Förvånad
    Jag hade det i vecka 18 också, visst är det värdelöst! Tips är att du fixar det NU innan megamagen kommer!
    katalysator skrev 2012-07-18 15:57:09 följande:
    Du kanske kan stå på alla fyra och svanka ordentligt? Eller stå på knä mot en vägg och svanka och böja ryggen bakåt?

En annan bra övning som kanske kan hjälpa i ditt fall är att sträcka musklerna diagonalt. Stå på alla fyra och sträck ut höger arm och vänster ben samtidigt, raklångt och i linje med ryggen. Se till så att ryggen/nacken är rak. Växla och gör samma sak ett par gånger även med vänster arm/höger ben.
    Jag har provat nu litegrann men känner inte att jag kommer åt ordentligt där det sitter, men ska ge det en ordentlig chans till när jag har lite mer plats (fortfarande kvar på kontoret).
    Bevabus skrev 2012-07-18 16:06:45 följande:
    Det bästa är väl om du låter en professionell göra det? Kan ju vara skönt att någon hjälper en knäcka till ryggen och sen kanske att du får en massage efteråt. Rå om dig själv lite när du ändå är där
    Tar dom ens emot gravida tjockisar som mig?
  • Anonym (ryggen)

Jag har lyckats vid två tillfällen innan jag blev med barn att knäcka till just den där delen när jag legat på rygg i sängen i någon slags vinkel men inte så att jag kommit på tricket riktigt. Men det var inget avancerat eller så som skulle kunna skada mig eller lillen alls.. önskar bara jag kunde få till det för det driver mig halvt till vansinne.

• Bevabus
    Anonym (ryggen) skrev 2012-07-18 16:14:37 följande:
    Tar dom ens emot gravida tjockisar som mig?
    De får ju inte göra hur som helst med gravida tjockisar men ring och fråga iaf om de kan hjälpa dig.
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • anelia

Jag tycker det är skönt att sitta ner på en stol/fåtölj med arbstöd.
    Sitt så långt åt höger du kan komma på stolen/fåtöljen. Ta tag med båda händerna i det högra armstödet, den högra handen längre upp på armstödet än den vänstra. Sedan vrid/tänj så långt du kan runt, bakåt åt höger... Förstår du?

Gör sedan lika dant åt vänster. I min rygg knäpper det alltid och det är skönt efteråt.  

• Anonym

Har oxå haft detta problemet, tills i morse! Jag är i v 26.. Jag tog två lite hårdare kuddar och la dom på varandra där det gjorde ont.. Sov alltså med kuddarna så och det verkar ha hjälpt:)

• A79

Jag har både osteopat & massage tillgänligt på jobbet men ingen av dem har kunnat hjälpa mig... lite kanske men dagen efter är det likadant igen! Har ganska tungt fysiskt jobb. Men ska testa det där som skrevs här ovan att sova med 2 lite hårdare kuddar!

Svar på tråden Knäcka nedre delen av ryggen..?