• Herbina

knut bakom örat??

igår hittade jag en öm knut bakom örat och blev förstås skräckslagen!!

finns det nån här som haft samma, kan det vara tex en lymfkörtel som är förstorad eller?

usch! vad obehagligt det är!!

• Svar på tråden knut bakom örat??
  • djmugg

Jag har en förstorad lympfkörtel bakom örat. Har haft den sen jag var liten, och då var jag till vårdcentralen med den. Jag kommer dock inte ihåg om den ömmade, men jag tror det. Den är ju inte jättestor, och jag tror inte att någon annan ser den... Men man känner ju att den är där om jag känner efter. Gör inte ont idag.
    Om du är orolig för vad det är så tycker jag du ska gå till vårdcentralen.

• lövet2

Körtlarna bakom öronen kan bli svullna vid vissa sjukdomar, t ex influensa och halsfluss.

• Herbina

jaa, jag hoppas verkligen det är nåt sånt...svullen lymfkörtel!

• Gisse the one and only

Herbina

Min son, (17år) hade en svullen lymfkörtel för 2 år sedan och den skulle opereras bort, så det gjorde dom. Den ömmade och satt bakom örat.

• Herbina

ahaa, så det kan behövas en operation, har feber idag, så jag måste se nu vad som händer...känner av nån sorts ör-värk ibland, som troligtvis kommer från körteln...

• Gisse the one and only

Herbina

Min son fick göra det, och det görs ju under lokalbedövning och tar inte alls lång tid. Men du kanske klarar dig utan operation, kolla upp det. Kram Gisse

• Sandreli

helt otroligt.... vilket sammanträffande, igår kom en knöl bakom örat på mig med.. och jag är ju lite hypokondriker.... den känns större än den säkert är, fattade inte heller var den kom från, men jag är förkyld... har även andra knölar, i nacken bland annat. Och jättefinnen Sirkka mitt i ansiktet, men nu blev det OT.

• Sandreli

*puffar för fler tips om knut bakom örat*

• Herbina

hej..uppdaterar...just nu har jag en förkylning, knuten har blivit mindre, så jag är inte lika orolig mer...

• Meline

Men om du är förkyld och har feber så är det väl antagligen en förstorad lymfkörtel...Går oftast ner av sig själv så småningom när infektionen försvunnit.

• Herbina

ja det är just det vad det måste vaa, men först när jag märkte det var jag helt frisk, så då blev jag orolig...

Svar på tråden knut bakom örat??