Inlägg från: Anonym (Puff, samma!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Puff, samma!)

Min pojkvän ljuger om helt onödiga saker!

Puffar denna tråden lite då jag undrar lite över det här med onödiga lögner. Jag har träffat en kille lite, mer som kompis än så länge men vi har båda antytt att vi gillar varandra mer än vänskap. Vi har chattat i några månader och setts tre gånger bara. 

Men en sak jag märkt lite som får mig att fundera på om det är värt att fortsätta är att jag tycker jag mig märka att han ljuger ibland. Till synes helt meningslösa saker som jag inte alls bryr mig om. 

Tex nu i veckan är han utomlands med jobbet för en mässa. Inga konstigheter där. Jag har sett bilder och vet att han är på
    mässan. Men sen av nyfikenhet googlade jag mässan och det visar sig att den är i ett helt annat land än han angav att han skulle till. Ett likvärdigt land men inte det han sa. Och det fick mig verkligen att fundera. Varför ljuger man om en sån grej? Varför skulle jag bry mig om vilket land han ska till? Varför kände han att det krävde en lögn? 

någon som har några Tankar kring detta? 

• Anonym (Puff, samma!)
    Anonym (Intressant) skrev 2024-08-13 17:14:08 följande:

En av mina bästa vänner var mytoman, så synd. Hen kunde säga att hen bodde i en villa fast det var ett radhus. Sen när man kom dit såg man ju att det var lögn. Om vi stötte på några kompisar så tyckte hen att vi skulle hitta på att vi varit i stan, fast vi absolut inte varit där. Jag tyckte det var jobbigt och har alltid undrat varför hen gjorde så. Personen var även väldigt selektiv med människor. Dom som var populära var bra och det var mycket skitsnack om andra. Så kanske det är nån form av mindervärdeskomplex/dålig självkänsla som får folk att bli så här. 

Fast om man bor i radhus kan man ju utan att ljuga säga att man bor i hus. Det kan ju lätt tolkas som att man säger villa. Så det låter ju mer som det kan vara en egen tolkning snarare än lögn. 
  • Anonym (Puff, samma!)
    Anonym (The bug) skrev 2024-08-14 08:15:22 följande:

Spring fort från såna idioter, är min enda tanke.

Människor som faktiskt kan åstadkomma något av värde i livet ljuger inte.

Tack för svar. Ja jag känner lite så, att det är Bättre att avsluta innan vi påbörjar något. 

Men vad tror du, varför får man för sig att ljuga om en sån grej? skulle han testa mig? Det är liksom helt oviktigt för
    mig vilket land han är i. Varför sa han ett annat? 

• Anonym (Puff, samma!)
    Cereal Killer skrev 2024-08-14 09:18:04 följande:

I just precis detta exempel KAN det ju ha varit ett misstag, möjligen. Det finns många städer/flygplatser i tex Schweiz/tyskland/tjeckien som många tror tillhör ett land men som ligger i ett annat. Tex Bern, som många tror ligger i Tyskland. Åker man till en stad för att man är intresserad av staden så har man självklart koll, men är det tex jobbrelaterat och det inte finns något intresse för platsen i sig så är det inte säkert att man har det. Det har hänt mig någon gång att jag sagt fel upprepade gånger när det gäller vilket land jag skulle åka till/varit i. Och att jag valt att inte dubbelkolla innan jag svarar, just eftersom det saknar betydelse om jag är i Belgien eller Holland eller norra frankrike. 

Med detta sagt så är de där lögnerna som sker helt utan anledning, de värsta. Normala människor ljuger i princip antingen för att skydda sig själva/andra eller för att de tjänar något på lögnen. Har man ett behov av att ljuga utan att man tjänar någon på det, och det sker upprepade gånger, så är risken att det finns något slags underliggande psykiatrisk ohälsa. 

Nej det kan inte varit ett misstag. Man "råkar" inte säga portugal tex när man menar Spanien. Han har dessutom bott i det landet som han faktiskt var i. Så varför råkar man säga ett annat land av misstag? Det var helt klart avsiktligt, frågan är bara varför. 
Svar på tråden Min pojkvän ljuger om helt onödiga saker!