Inlägg från: gullvivorna |Visa alla inlägg
  • gullvivorna

Döpas utan att bli kristen?

zolstrålen skrev 2012-07-18 20:03:27 följande:
    Jag har en fråga. Jag vill nämligen väldigt gärna ha ett "dop" för min son senare. Tycker att det är en väldigt fin grej, man samlar allihopa i kyrkan osv. Jag själv är döpt och har gått på flera dop å andra aktiviteter i kyrkan och tycker det är väldigt fint. Men jag har mer växt upp med det som en tradition och inte att man blir kristen. För jag vill inte att mitt barn ska bli kristen? Eller alltså, jag själv är inte det, å jag tycker att han när han blir äldre ska få välja själv om han vill tro på någon religion eller inte. Kan man ha ett "dop" i kyrkan utan att han blir kristen, eller måste man ha en vanlig namngivning någon annan stans istället? Tycker det känns som att folk idag gillar traditionen med dop, giftemål osvosv mer än den religiösa. Så hur är det egentligen?? :o
    Föreslår att du kikar på www.svenskakyrkan.se/default.aspx där man ser hela dopceremonin.

Förstår inte riktigt hur du menar... Du kan ju göra vad som helst. Du behöver ju inte uppfostra ditt barn kristet pga ett dop. Dock så får du ju svara ja på fråga om du vill han ska ingå i kristi församling under dopet och den biten kan du ju inte ta bort.  Sen utesluter ju inte ett dop att han får välja sin religion själv som vuxen.
Svar på tråden Döpas utan att bli kristen?