skogsvitter skrev 2012-07-18 23:40:10 följande:
Vi åker hem när det är dags för dem att sova, om vi inte på förhand bestämt att sova någonstans hela familjen. Vi lägger aldrig barnen själva i otrygga/okända miljöer hemma hos andra. Det är inte ett dugg konstigt att han inte vill det.
Men har ni aldrig sovit borta, ens tillsammans, hela familjen? Jag brukar inte vara den som tycker att man behöver träna barn till någon slags för tidig självständighet, men det kan ju sannerligen vara en bra poäng att vänja barn vid att det faktiskt går att sova på andra platser. Vi har sovit mycket hos min mamma tex, där sover vi hela familjen i samma rum (oftast samma säng också) och det är en trygg och mysig miljö för dem. Konstigt nog sover de oftast ännu bättre där än hemma... vi har även sovit borta hos vänner när vi rest långväga och det har gott väldigt bra åtminstone nu på senare tid (äldsta dottern var väldigt känslig när hon var mindre, men hon är 4 år nu och klarar utan problem att sova i nya miljöer så länge vi är med).
Jo om vi alla sover borta funkar de bra men inte över en middag.
Många höjer ögonbryner för de och jag tycker de är lite jobbigt men känner att han får sova över när han vill och känner han klarar av de.
Men de är omgivningen jag har problem med tar åt mig lite.-
Tack för era svar