• pixie

bortbjudba hur gör ni?

Hej
    Jag har en 4 årig kille som inte sovit borta. Han har alltid varit lite orolig och har alltid velat ha mamma eller pappa i närheten. Dock varit med farmor på em men aldrig sovit borta. Vilket han absolut inte vill. Han vill sova i sin egen säng.
    Men de blir lite jobbigt då vi varit bortbjudns på middag. Han kan inte somna borta de går inte och vi har åkt hem relativt tidigt vilket värdparen inte tyckt varit speciellt kul.
    Hur gör ni när ni är borta hos bekanta?

• Svar på tråden bortbjudba hur gör ni?
  • LilaRos

Vi åker hem när vi känner att barnen behöver det. Det gör att vi aldrig kan svara på hur länge vi stannar. Men de son bjuder hem oss är medvetna om att vi har barn och att man son förälder vill sitt/sina barns bästa. Funkar det att barnet somnar borta, bra. Behöver man åka hem och Natta en trött knatte som inte kan varva ner, bra.

• Annamy

Han är väl för tok för liten att ens avgöra om han vill det! På tiden att börja snarast innan det blir ett stort problem. Prata om det på ett posetivt sätt och lägg inte över din egna oro och tvivel på han. Dom dör inte av att längta utan tvärtom det är ju så dom växer och blir trygga i sig själva. Se till att han sover borta regelbundet så kommer det inte vara ett problem.

• Natulcien
    Annamy skrev 2012-07-18 21:22:09 följande:
    Han är väl för tok för liten att ens avgöra om han vill det! På tiden att börja snarast innan det blir ett stort problem. Prata om det på ett posetivt sätt och lägg inte över din egna oro och tvivel på han. Dom dör inte av att längta utan tvärtom det är ju så dom växer och blir trygga i sig själva. Se till att han sover borta regelbundet så kommer det inte vara ett problem.
    Va!? Vad hände med respekten för barnet? Tycker du att man bara ska köra över barnet och ignorera dess känslor?
    Man kan ju inte tvinga barnet att sova borta och tro att det ska bli "bra" av det. Så dumt.
    Naturligtvis lyssnar man på barnet och dess behov, så kommer tryggheten och viljan att sova borta när barnet själv är redo.
  • Paninaro

Vår dotter har precis fyllt 5 år och har heller aldrig sovit borta själv då hon inte har velat det. Nu har hon börjat prata om att hon vill sova över hos mormor och morfar själv så det ska hon få göra.

Vi har aldrig tvingat henne eller lämnat henne över natten mot hennes vilja och förstår inte varför man skulle göra det heller. När mannen och jag har haft barnvakt och kommit hem senare på kvällen har min syster (eller vem som nu varit barnvakt) varit hemma hos oss istället. Det har fungerat hur bra som helst.

• Dixie

våra barn har alltid fått följa med och är vana att somna borta - och gör det utan problem - sonen (6 år) somnar tom på restauranger 

• skogsvitter

Vi åker hem när det är dags för dem att sova, om vi inte på förhand bestämt att sova någonstans hela familjen. Vi lägger aldrig barnen själva i otrygga/okända miljöer hemma hos andra. Det är inte ett dugg konstigt att han inte vill det.

Men har ni aldrig sovit borta, ens tillsammans, hela familjen? Jag brukar inte vara den som tycker att man behöver träna barn till någon slags för tidig självständighet, men det kan ju sannerligen vara en bra poäng att vänja barn vid att det faktiskt går att sova på andra platser. Vi har sovit mycket hos min mamma tex, där sover vi hela familjen i samma rum (oftast samma säng också) och det är en trygg och mysig miljö för dem. Konstigt nog sover de oftast ännu bättre där än hemma... vi har även sovit borta hos vänner när vi rest långväga och det har gott väldigt bra åtminstone nu på senare tid (äldsta dottern var väldigt känslig när hon var mindre, men hon är 4 år nu och klarar utan problem att sova i nya miljöer så länge vi är med).

• pixie
    skogsvitter skrev 2012-07-18 23:40:10 följande:
    Vi åker hem när det är dags för dem att sova, om vi inte på förhand bestämt att sova någonstans hela familjen. Vi lägger aldrig barnen själva i otrygga/okända miljöer hemma hos andra. Det är inte ett dugg konstigt att han inte vill det.

Men har ni aldrig sovit borta, ens tillsammans, hela familjen? Jag brukar inte vara den som tycker att man behöver träna barn till någon slags för tidig självständighet, men det kan ju sannerligen vara en bra poäng att vänja barn vid att det faktiskt går att sova på andra platser. Vi har sovit mycket hos min mamma tex, där sover vi hela familjen i samma rum (oftast samma säng också) och det är en trygg och mysig miljö för dem. Konstigt nog sover de oftast ännu bättre där än hemma... vi har även sovit borta hos vänner när vi rest långväga och det har gott väldigt bra åtminstone nu på senare tid (äldsta dottern var väldigt känslig när hon var mindre, men hon är 4 år nu och klarar utan problem att sova i nya miljöer så länge vi är med).
    Jo om vi alla sover borta funkar de bra men inte över en middag.
    Många höjer ögonbryner för de och jag tycker de är lite jobbigt men känner att han får sova över när han vill och känner han klarar av de.
    Men de är omgivningen jag har problem med tar åt mig lite.-
    Tack för era svar
  • LilaRos

Om din omgivning inte accepterar att ni gör det som känns bäst för er och barnet.. Tja.. Vill man värkligen äta middag med dom då? Det hade inte jag velat..

• Duckan

Nu är inte vårat barn som etat, går ju ej att jämföra. Men hon har somnat borta ofta utan problem. Hon kan också vara uppe sent utan problem så skulle hon inte somna får hon vara vajen. Inga problem alltså.

Svar på tråden bortbjudba hur gör ni?