• pixie

bortbjudba hur gör ni?

Hej
    Jag har en 4 årig kille som inte sovit borta. Han har alltid varit lite orolig och har alltid velat ha mamma eller pappa i närheten. Dock varit med farmor på em men aldrig sovit borta. Vilket han absolut inte vill. Han vill sova i sin egen säng.
    Men de blir lite jobbigt då vi varit bortbjudns på middag. Han kan inte somna borta de går inte och vi har åkt hem relativt tidigt vilket värdparen inte tyckt varit speciellt kul.
    Hur gör ni när ni är borta hos bekanta?

• Svar på tråden bortbjudba hur gör ni?
  • skogsvitter
    LilaRos skrev 2012-07-19 17:33:19 följande:
    Om din omgivning inte accepterar att ni gör det som känns bäst för er och barnet.. Tja.. Vill man värkligen äta middag med dom då? Det hade inte jag velat..
    Håller faktiskt med... vanligtvis åker man liksom hem när barnen ska sova. Det gör alla jag vet... och vi med. Det är liksom inget konstigt eller ovanligt i det. Om TS mår dåligt för att omgivningen inte klarar av hur en helt normal familj beter sig kanske det är dags att se sig om efter vettigare bekantskaper.
  • Dr Mupp

Vi har vant våra barn att sova var som helst. SÅ har de varit trötta har vi lagt dem där vi är.  DEt är ingen sovplatsen som är det viktiga för deras trygghet, det är vi vuxna. Och är vi där så kan de sova. Verkar jobbigt om barnets trygghet sitter i sängen. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • La Lola

Vi har aldrig ätit sen middag hos nån så när maten har ätits o det har lekts så har det liksom varit normal tid att åka hem (lång tid innan sovdags).....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Majsan70

Vi har aldrig agerat på nåt särskilt sätt. Barnen har somnat i vårt knä eller i nån soffa eller säng bara. Något de vant sig vid från start.

• skogsvitter
    Dr Mupp skrev 2012-07-19 17:47:53 följande:
    Vi har vant våra barn att sova var som helst. SÅ har de varit trötta har vi lagt dem där vi är.  DEt är ingen sovplatsen som är det viktiga för deras trygghet, det är vi vuxna. Och är vi där så kan de sova. Verkar jobbigt om barnets trygghet sitter i sängen. 
    Fast det där är faktiskt väldigt naivt sagt, det är inte ni som "vant" era barn detta utan det är era barn som visat att de klarar av det. Långt ifrån alla barn klarar av att somna i okända och stimmiga miljöer. Absolut inte våra. Och då har vi sannerligen försökt vänja äldsta dottern med det vilket såklart resulterade i gallskrik i timtal varje gång så vi insåg liksom att vi måste vara lyhörd inför hennes reaktioner istället.

Och det har absolut inte att göra med att tryggheten sitter i sängen, så långt ifrån som man bara kan komma...
  • skogsvitter
    Majsan70 skrev 2012-07-19 17:57:43 följande:
    Vi har aldrig agerat på nåt särskilt sätt. Barnen har somnat i vårt knä eller i nån soffa eller säng bara. Något de vant sig vid från start.
    Låter väldigt lyxigt. Alla kan ju inte vänja sig vid det.
  • Majsan70
    skogsvitter skrev 2012-07-19 18:02:19 följande:
    Låter väldigt lyxigt. Alla kan ju inte vänja sig vid det.
    Inte alla kanske men väldigt många. Jag tror mycket beror på hur man agerar runt själva situationen. Om man hausar upp det o gör det till en stor sak eller inte. Om man skall hålla fast vid vissa tidpunkter eller om man faktiskt är flexibel o lyssnar av barnen.

Jag tror inte jag känner någon som haft problem med vart barnen sover.
  • skogsvitter
    Majsan70 skrev 2012-07-19 18:05:56 följande:
    Inte alla kanske men väldigt många. Jag tror mycket beror på hur man agerar runt själva situationen. Om man hausar upp det o gör det till en stor sak eller inte. Om man skall hålla fast vid vissa tidpunkter eller om man faktiskt är flexibel o lyssnar av barnen.

Jag tror inte jag känner någon som haft problem med vart barnen sover.
    Du har absolut en poäng, men jag påstår fortfarande att det är naivt att tro att det bara handlar om det.

Förövrigt handlar inte tråden om huruvida man kan få barn att sova borta eller ej, det handlar om att denna familj inte är bekväm med det och får då negativa reaktioner från omgivningen. Det spelar ingen roll varför man väljer att åka hem när det är dags för barnen att sova, riktiga vänner accepterar ett sådant val. I synnerhet då det i allra högsta grad är det vanligaste för en småbarnsfamilj!

Alla jag vet har "problem" med vart barnen sover, innebärande att man lägger dem helt enkelt inte huller om buller borta hos folk. Man åker hem. Helt enkelt. Alla gör så. Åtminstone alla jag känner till som har barn. Jag har faktiskt inte hört talas om en enda i verkligheten som lägger sina barn att sova när man är borta på middag, för att sedan tvingas väcka dem när man ska åka hem. I så fall håller man dem vanligtvis vaken någon timme extra och åker sedan hem helt enkelt.
  • Mercurialis
    Natulcien skrev 2012-07-18 21:28:34 följande:
    Va!? Vad hände med respekten för barnet? Tycker du att man bara ska köra över barnet och ignorera dess känslor?
    Man kan ju inte tvinga barnet att sova borta och tro att det ska bli "bra" av det. Så dumt.
    Naturligtvis lyssnar man på barnet och dess behov, så kommer tryggheten och viljan att sova borta när barnet själv är redo.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden bortbjudba hur gör ni?