• Mini Léonie

Fått annan patients medicin utskriven efter besök hos läkare?!

För att göra historien kort.

Jag var hos läkare pga misstänkt UVI. Man får sällan recept i handen och jag gick därför direkt till sjukhusapoteket för att hämta det som skrivits ut åt mig.

Apotekaren frågade om jag skulle ha TVÅ mediciner och jag svarade såklart att jag inte har en aning. Är båda för detta? UVI?

Ja säger hon och ger mig påsen.

Hinner äta 3x400mg tabletter i nästan 5 dagar innan en läkare igår ringer för att säga att odlingen på urinen var ok och medicinen jag fått skulle jag fortsätta med.
    När jag då frågar om jag ska äta båda säger läkaren?

"Båda? Det är bara en medicin"

Då uppdagades att jag fått även den patient som var inne hos läkaren innan mig, dennes medicin!!!!

OCH ÄTIT!!

Efter att ha frågat runt säger många "anmäl" men jag vill veta hur andra har gjort OM det finns någon som råkat ut för liknande?

Medicinen jag fick (läste på bipacksedeln) ska inte tas av gravida "om inte sjukdomen påverkar mamman mer än vad medicinen påverkar fostret" eller hur man nu säger.
    Men jag har inte ens i närheten av någon sådan "åkomma" och blev helt matt när jag läste.

Min BM lugnar mig och vi har fått extra UL imorgon men ändå. (Vecka 18 nu)

• Svar på tråden Fått annan patients medicin utskriven efter besök hos läkare?!
  • Philippa

Vad sa läkaren då?? Jag hade definitivt anmält!

• kiriaki

Men nog kollar man val upp sin medicin pa Fass innan man borjar ata den? Eller ar det bara jag?

• Mini Léonie
    kiriaki skrev 2012-07-19 08:13:35 följande:
    Men nog kollar man val upp sin medicin pa Fass innan man borjar ata den? Eller ar det bara jag?
    Ja precis men det gjorde jag ju och när det står inflammation så är det väl inte så lätt för mig att veta? Jag frågade läkaren flera ggr om det jag får utskrivet kan ätas av gravida.

Hade du inte ätit medicinen menar du?
    Philippa skrev 2012-07-19 08:10:13 följande:
    Vad sa läkaren då?? Jag hade definitivt anmält!
    Det var inte dne läkaren som ringde men hon som kom på det blev ställd och sa sen "aja men det är ingen fara" kändes mest som för att "släta över det".
  • StarStruck

Jag kollar alltid min medicin men man bör väll kunna lita på sin läkare också

• Toppen9

Jag skulle anmäla så läkaren får upp ögonen för felet han gjorde. På så sätt kanske det kan undvikas i framtiden, det kan ju bli riktigt illa annars

• snällochgla
    Toppen9 skrev 2012-07-19 08:22:36 följande:
    Jag skulle anmäla så läkaren får upp ögonen för felet han gjorde. På så sätt kanske det kan undvikas i framtiden, det kan ju bli riktigt illa annars
    TRAMS!!! Det händer aldrig för det dubbelkollas i flera led!!! Oj förlåt ....det hände TS och det är djupt beklagligt och måste rapporteras till Socialstyrelsen NU IDAG GENAST!!!!!
  • FraYo

Alla läkare kan göra fel o nej, de finns inget att anmäla för.

Håller med en innan, man läser väl INNAN man stoppar i sig? Vem vågr chansa? Speciellt om man är gravid!

• Mini Léonie
    snällochgla skrev 2012-07-19 08:30:01 följande:
    Om du fått en annan persons medicin överräckt till dig på ett svenskt Apotek så är det inget att skriva bara till FL om utan så ALLVARLIGT så du ska kontakta Socialstyrelsen, lokal- och rikspress etc etc etc Fattar du inte hur allvarligt det är???????? Dessutom är du gravid? Ring Janne Josefsson NU
    Men man kan undra om du funderar på hur du uttrycker dig? Är det konstigt att jag frågar? Har inte en aning om vart jag ska vända mig eller hur andra gjort som eventuellt råkat ut för det?
    Vet inte varför du låter näst intill otrevlig?
  • FraYo

MEN, känner du att läkaren gjorde detta och du anser att allt är hans fel så ska du anmäla.

• Mini Léonie
    FraYo skrev 2012-07-19 08:36:09 följande:
    Alla läkare kan göra fel o nej, de finns inget att anmäla för.

Håller med en innan, man läser väl INNAN man stoppar i sig? Vem vågr chansa? Speciellt om man är gravid!
    Men jag skriver ju att jag läste på medicinen men hur ska jag kunna veta om jag skulle ha den eller ej? Det var ju inte för benvärk utan för inflammation i magen. Hur ska jag kunna veta att det inte är den jag ska ta?
Svar på tråden Fått annan patients medicin utskriven efter besök hos läkare?!