• frökenelisabeth

Vilken är din bästa egenskap som förälder?

Ja nu vill jag veta! Vilken är just din bästa egenskap som förälder? Min bästa tycker jag nog är att jag inte är så nojig   (Kanske blir det reviderat om några år, min son är bara två månader.) 

Bara positiva egenskaper är tillåtet att skriva om här skriv gärna ålder på ditt/dina barn också!  

• Svar på tråden Vilken är din bästa egenskap som förälder?
  • Furstinna

En av mina många goda egenskaper som förälder är att jag är lugn. Jag stressar inte upp mig för skitsaker och är inte överdrivet nojig. Jag är dessutom väldigt ärlig.

• Furstinna

Flickan blir snart fem år.

• Majspinglan

Att jag har väldigt bra tålamod.
    Och att jag  verkligen kan Leka med mitt barn.

• Pleco

Min bästa egenskap är mitt sunda förnuft. Barnet är fem månader.

• frökenelisabeth
    Furstinna skrev 2012-07-19 10:22:41 följande:
    En av mina många goda egenskaper som förälder är att jag är lugn. Jag stressar inte upp mig för skitsaker och är inte överdrivet nojig. Jag är dessutom väldigt ärlig.
    Vad härligt, jag tror det är ungefär samma som jag menar - jag tar det lugnt  

Bra att höra att din flicka snart är fem och du kunnat hålla kvar i att vara lugn!  Jag satsar på samma
  • Mercurialis

Att jag visar mina barn respekt.

Barnen är 5 år och 2,5 år.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • frökenelisabeth
    Majspinglan skrev 2012-07-19 10:26:57 följande:
    Att jag har väldigt bra tålamod.
    Och att jag  verkligen kan Leka med mitt barn.
    Där har jag något att jobba på - jag ser mitt nyblivna föräldraskap som världens bästa chans att öva upp mitt tålamod. Det är inte överdrivet stort nämligen - men jag gör framsteg  

Ja det är inte alla föräldrar som verkligen kan leka med sina barn, men det måste vara härligt för barnen med sådana föräldrar. Har för mig att jag hört Astrid Lindgrens barn nämna det som en av favoritegenskaperna hos deras mamma - att hon lekte med dem, på riktigt.  
  • frökenelisabeth
    Mercurialis skrev 2012-07-19 10:35:43 följande:
    Att jag visar mina barn respekt.

Barnen är 5 år och 2,5 år.
    underbart! Jag blir nyfiken på hur det tar sig i uttryck rent konkret, har du något exempel? Och märker du på dina barn att de också lär sig ömsesidig respekt genom ditt sätt? 
  • Furstinna

Frökenelisabeth: :). Hon är uppfostrad med mycket humor och det gör allt lite lättare. Vi kan skoja om allt men samtidigt vara allvarliga när det behövs.

En annan sak som jag tror är viktigt är att man går på sin instinkt och inte läser för mkt om hur man ska vara. Sånt vet man.

• frökenelisabeth
    Furstinna skrev 2012-07-19 10:40:31 följande:
    Frökenelisabeth: :). Hon är uppfostrad med mycket humor och det gör allt lite lättare. Vi kan skoja om allt men samtidigt vara allvarliga när det behövs.

En annan sak som jag tror är viktigt är att man går på sin instinkt och inte läser för mkt om hur man ska vara. Sånt vet man.
    En sån relation vill jag också ha med mitt barn! Humor kan förebygga många konflikter innan de kommit igång tror jag. Och jag tror du har rätt att man känner på sig vad som är rätt och fel, i alla fall så länge man själv vuxit upp med trygga ramar. 
  • cosinus

Jag har fyra barn mellan 2 och 8 år. Jag skulle nog säga att min bästa egenskap är att jag låter barnet prova mycket och inte är så rädd för att de ska göra illa sig eller misslyckas med något.

Jag är även konsekvent och orädd för att ta beslut som skiljer sig från barnens kompisars föräldrar vilket nog inte barnen skulle sätta särskilt högt upp på listan över föräldrameriter men jag tror verkligen det lönar sig i längden att ta beslut man själv står för och lära barnen att allt kan inte vara lika för alla alltid. Alla har olika regler.

Jag är också tämligen okänslig för tjat, däremot kan jag ändra mig om barnen framför vettiga argument som jag inte sett till tidigare.

• frökenelisabeth
    cosinus skrev 2012-07-19 10:46:18 följande:
    Jag har fyra barn mellan 2 och 8 år. Jag skulle nog säga att min bästa egenskap är att jag låter barnet prova mycket och inte är så rädd för att de ska göra illa sig eller misslyckas med något.

Jag är även konsekvent och orädd för att ta beslut som skiljer sig från barnens kompisars föräldrar vilket nog inte barnen skulle sätta särskilt högt upp på listan över föräldrameriter men jag tror verkligen det lönar sig i längden att ta beslut man själv står för och lära barnen att allt kan inte vara lika för alla alltid. Alla har olika regler.

Jag är också tämligen okänslig för tjat, däremot kan jag ändra mig om barnen framför vettiga argument som jag inte sett till tidigare.
    Så skönt att känna sig okänslig för tjat, det är en av sakerna jag tänker att jag nog inte kommer vara så bra på när mitt barn blir tillräckligt stort för att börja med sånt. Jag har i alla fall hittills inte varit särskilt bra på att hantera vuxna som tjatar... 
  • cosinus

Eller okänslig är kanske fel ord, ibland vill man bara cementera igen öronen. Men jag är väldigt bra på att stå emot tjatet och behålla lugnet, iaf för det mesta :)

• Majspinglan
    frökenelisabeth skrev 2012-07-19 10:37:52 följande:
    Där har jag något att jobba på - jag ser mitt nyblivna föräldraskap som världens bästa chans att öva upp mitt tålamod. Det är inte överdrivet stort nämligen - men jag gör framsteg  

Ja det är inte alla föräldrar som verkligen kan leka med sina barn, men det måste vara härligt för barnen med sådana föräldrar. Har för mig att jag hört Astrid Lindgrens barn nämna det som en av favoritegenskaperna hos deras mamma - att hon lekte med dem, på riktigt.  
    Jag kan säga att när han var liten så var mitt tålamod inte det bästa, men en dag bestämde jag mig för att jag inte skulle gå och lägga mig med dåligt samvete och sen dess har jag i princip varje kväll lyckats. Mycket med hjälp av att stärka mitt tålamod. Har fått höra flera gånger den senaste tiden att de beundrar mig för mitt tålamod. Då blir jag stolt över mig själv=) Han är 2,5 nu, 3 i december.

Och bland det bästa roligaste jag gör med honom är när vi nu i sommar har haft badkläder, målat varandra med fingerfärg, från topp till tå, sen sprungit i vattenpölarna ute på vägen. Eller när jag skjutsar honom på hans trehjuling, eller när han "skjutsar" mig=) 
  • Gotlänning

Att jag finns där och är en jobbig j*vel under resans gång... polare har dem gott om ändå.

If the brain were so simple that we could understand it, then we'd be so simple that we couldn't
  • Lavish

Omsorg, och att jag vill att mitt barn ska bli självständigt.

• Natulcien

Att jag är väldigt lyhörd för vår sons behov och visar honom respekt och tillit. Och så är jag en ganska lugn person också, vilket jag tror gagnar honom. Och så är jag så pass säker på mig själv och stark att jag inte tar åt mig av dåliga råd och tyckanden. Typ så. Glad

• CMM

Att jag bara köper svindyra märkeskläder åt mina barn. Och så är jag snygg, en klar elva på en tiogradig skala.

• Natulcien
    CMM skrev 2012-07-20 13:50:19 följande:
    Att jag bara köper svindyra märkeskläder åt mina barn. Och så är jag snygg, en klar elva på en tiogradig skala.
    Haha! Skrattande
Svar på tråden Vilken är din bästa egenskap som förälder?