• Anonym (Vilket är bäst?)

Vilket är bäst? Blustep, Svea ekonomi etc

Som sagt, vilka är bäst, vilka kan man byta ifrån när man får ta lån på vanlig bank igen?

I behov av annat boende, helst igår, men inga lgh finns att hyra och betalningsanmärkning finns. Är inte intresserad av kommentarer som 'Vänta istället bla bla bla' för läget är akut.

Vi har en gemensam inkomst på mellan 33 000-37 000 kr. Utgifter utöver hyran ca 17 000 kr.
    Tänkt lånesumma 1 200 000 kr (exkl handpenning som vi kan få låna det vi inte redan har räntefritt av hans pappa på obestämd tid)

Har hört att vissa inte 'släpper' en fast man senare kan få lån i vanlig bank.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-19 10:46
    Övriga utgifter är inkl mat och bensin.

• Svar på tråden Vilket är bäst? Blustep, Svea ekonomi etc
  • katalysator
    Anonym (Vilket är bäst?) skrev 2012-07-19 10:37:08 följande:
    Har hört att vissa inte 'släpper' en fast man senare kan få lån i vanlig bank.
    Det är olagligt att förbjuda någon att återbetala sina lån i förtid, så det tror jag inte. Varifrån ni fått pengarna till att återbetala lånet är inte deras angelägenhet.
  • Lavish

Jag är verkligen ingen expert men om man binder lånet på en viss tid hos dem och sen vill byta innan bindningstiden är slut så får man väl betala en avgift för det? Annars borde det inte vara problem med att byta.

Men det låter som ni har enorma utgifter.

Lavish skrev 2012-07-19 10:43:17 följande:
    Jag är verkligen ingen expert men om man binder lånet på en viss tid hos dem och sen vill byta innan bindningstiden är slut så får man väl betala en avgift för det? Annars borde det inte vara problem med att byta.

Är det? Skrev iofs inte att utgifterna är inkl ALLT, mat och bensin etc.

• Lavish
    Anonym (Vilket är bäst?) skrev 2012-07-19 10:44:47 följande:
    Okej med mat var det väl inte lika farligt, men fortfarande, 17000 boendet borträknat?
  • katalysator
    Ja, så är det absolut. Den avgiften kommer däremot aldrig överstiga vad man hade betalat i avgifter/räntor om man hade betalat enligt betalningsplanen, utan ska vara skälig. Det får inte vara en straffavgift för att hålla fast kunder Glad
    katalysator skrev 2012-07-19 10:40:06 följande:
    Det är olagligt att förbjuda någon att återbetala sina lån i förtid, så det tror jag inte. Varifrån ni fått pengarna till att återbetala lånet är inte deras angelägenhet.
    Åh, ok. Tack
  • Anonym (Love)

Fast har ni pratat med vanliga banker?
    Vi fick låna trots betalningsanmärkning.

• Tramsa

Jag vet att bluestep håller inne en viss del av lånet som en förhöjd ränta under det första året. Om man lånar 1 miljon så betalas kanske 920 000 ut (har inga exakta siffror i huvudet, men man får alltså inte tillgång till hela den summa som man lånar utan en del går direkt tillbaka till bluestep). 
    Svea ekonomi har ohyggliga räntor.  

Om ni har betalningsanmärkningar men inga skulder finns det banker som om man pratar med dom öga mot öga har en rätt liberal inställning. Handelsbanken lär vara rätt intresserade av just bolåneutlåning har jag hört ryktas. 

Lavish skrev 2012-07-19 10:45:40 följande:
    Okej med mat var det väl inte lika farligt, men fortfarande, 17000 boendet borträknat?
    Var tvungen att kolla, nej 17 000 kr är INKL hyra, blev så ivrig när jag hittade ett hus till salu på rätt ställe till rätt pris. (Vilket inte säger att priset inte kommer att gå upp så vi inte kan köpa iaf, men jag vill ändå vara förberedd OM det blir så att vi kan köpa) Sorry

Hyran är på 6200 kr så totalt utgifter EXKL hyran är ca 10 800 kr.
    I det ingår krediter sen hans ex, snart avbetalda, 2 bilar, försäkringar, 2 fackavg, hans datorabonnemang som snart går ut (inkl dator kostar det ca 700/mån) min abonnemangsavg för dator etc.
Svar på tråden Vilket är bäst? Blustep, Svea ekonomi etc