• Anonym (Vilket är bäst?)

Vilket är bäst? Blustep, Svea ekonomi etc

Som sagt, vilka är bäst, vilka kan man byta ifrån när man får ta lån på vanlig bank igen?

I behov av annat boende, helst igår, men inga lgh finns att hyra och betalningsanmärkning finns. Är inte intresserad av kommentarer som 'Vänta istället bla bla bla' för läget är akut.

Vi har en gemensam inkomst på mellan 33 000-37 000 kr. Utgifter utöver hyran ca 17 000 kr.
    Tänkt lånesumma 1 200 000 kr (exkl handpenning som vi kan få låna det vi inte redan har räntefritt av hans pappa på obestämd tid)

Har hört att vissa inte 'släpper' en fast man senare kan få lån i vanlig bank.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-19 10:46
    Övriga utgifter är inkl mat och bensin.

• Svar på tråden Vilket är bäst? Blustep, Svea ekonomi etc
  • Tramsa

Jag missförstod helt frågan ser jag.

Tre år tror jag är bindningstiden hos Bluestep osv. Sen är det ju en ränteskillnadsersättning man får betala och med tanke på att bluestep ju tar förhöjd ränta första året blir det hela rätt dyrt. 

• Anonym (Love)
    Anonym (Vilket är bäst?) skrev 2012-07-19 10:55:01 följande:
    Ok? Mina skulder är tyvärr väldigt nyss avbetalda   Att jag var naiv och litade på exet och sen blev ståendes med alla skulder är ju inte till min fördel direkt även om jag VERKLIGEN lärt mig! Har betalt av i ca tio år nu pga att jag först hade för dåligt betalt.
    Jag tycker ändå att ni ska prata med några banker. Berätta som det är och höra efter. Det värsta som kan hända är ju att ni får nej, men ni kan ju få ett ja oxå.
    Tramsa skrev 2012-07-19 10:51:45 följande:
    Jag vet att bluestep håller inne en viss del av lånet som en förhöjd ränta under det första året. Om man lånar 1 miljon så betalas kanske 920 000 ut (har inga exakta siffror i huvudet, men man får alltså inte tillgång till hela den summa som man lånar utan en del går direkt tillbaka till bluestep). 
    Svea ekonomi har ohyggliga räntor.  

Om ni har betalningsanmärkningar men inga skulder finns det banker som om man pratar med dom öga mot öga har en rätt liberal inställning. Handelsbanken lär vara rätt intresserade av just bolåneutlåning har jag hört ryktas. 
    Ok, vi har Handelsbanken har dock inte vågat fråga
    Anonym (Love) skrev 2012-07-19 10:59:56 följande:
    Jag tycker ändå att ni ska prata med några banker. Berätta som det är och höra efter. Det värsta som kan hända är ju att ni får nej, men ni kan ju få ett ja oxå.
    Det kanske vi borde, känner mig så jävla dum bara. Men men, vi MÅSTE ha annat boende så vi har inget val, vi har letat annan lgh i snart 3 år och nu är läget ohållbart.
  • Lavish
    Anonym (Vilket är bäst?) skrev 2012-07-19 10:53:19 följande:
    Var tvungen att kolla, nej 17 000 kr är INKL hyra, blev så ivrig när jag hittade ett hus till salu på rätt ställe till rätt pris. (Vilket inte säger att priset inte kommer att gå upp så vi inte kan köpa iaf, men jag vill ändå vara förberedd OM det blir så att vi kan köpa) Sorry

Hyran är på 6200 kr så totalt utgifter EXKL hyran är ca 10 800 kr.
    I det ingår krediter sen hans ex, snart avbetalda, 2 bilar, försäkringar, 2 fackavg, hans datorabonnemang som snart går ut (inkl dator kostar det ca 700/mån) min abonnemangsavg för dator etc.
    Jaha okej, då låter det som rätt normala utgifter.
  • katalysator

Och gå till banken och prata med en bankman! Sök INTE på nätet, då får du avslag automatiskt eftersom det bara är en dator som gör kontrollen Glad I verkligheten är de mycket mer kompromissvilliga.

• Anonym (Love)

Har ni båda betalningsanmärkningar?

Anonym (Love) skrev 2012-07-19 11:03:30 följande:
    Har ni båda betalningsanmärkningar?
    Nej, han har haft men den har gått ut (tror jag, det får vi kolla) om inte så går den ut typ nu.
    katalysator skrev 2012-07-19 11:02:24 följande:
    Och gå till banken och prata med en bankman! Sök INTE på nätet, då får du avslag automatiskt eftersom det bara är en dator som gör kontrollen Glad I verkligheten är de mycket mer kompromissvilliga.
    Nej nej, vi kommer inte att söka via nätet isf!
    Ska vi ansöka så gör vi ett personligt besök, jag är väl löjlig kanske men känns som att får vi avslag så blir det jäkligt pinsamt att gå in på banken sen (liten ort) men så kanske inte de tänker på banken.. Och, gör ju det mesta via nätet ändå så...
  • katalysator
    Anonym (Vilket är bäst?) skrev 2012-07-19 11:10:38 följande:
    Nej nej, vi kommer inte att söka via nätet isf!
    Ska vi ansöka så gör vi ett personligt besök, jag är väl löjlig kanske men känns som att får vi avslag så blir det jäkligt pinsamt att gå in på banken sen (liten ort) men så kanske inte de tänker på banken.. Och, gör ju det mesta via nätet ändå så...
    Nej, så tänker de absolut inte! De ger garanterat avslag till folk var och varannan dag, ni kommer inte sticka ut ur mängden om det skulle vara så. Du är ju dessutom skuldfri även om du har anmärkningar kvar, och betalningsanmärkningar är det många som har av en eller annan anledning Glad
    katalysator skrev 2012-07-19 11:12:24 följande:
    Nej, så tänker de absolut inte! De ger garanterat avslag till folk var och varannan dag, ni kommer inte sticka ut ur mängden om det skulle vara så. Du är ju dessutom skuldfri även om du har anmärkningar kvar, och betalningsanmärkningar är det många som har av en eller annan anledning Glad
    Mmm så kanske det är Och om de säger nej så finns ju alltid bluestep och liknande att fråga.

Bara att hålla tummarna för att det INTE blir budgivning annat än mellan oss och säljaren då isf

Tack så hemskt mycket för alla svar och att ni inte sagt att vi ska vänta
  • Anonym (Love)
    Anonym (Vilket är bäst?) skrev 2012-07-19 11:09:12 följande:
    Nej, han har haft men den har gått ut (tror jag, det får vi kolla) om inte så går den ut typ nu.
    Men då är ju chansen större att ni får låna!

Han har ingen anmärkning, du har inget skuldsaldo och vad jag förstod var det väldigt länge sedan skulden uppstod (även om den tog lång tid att betala).
    Anonym (Love) skrev 2012-07-19 11:18:14 följande:
    Men då är ju chansen större att ni får låna!

Han har ingen anmärkning, du har inget skuldsaldo och vad jag förstod var det väldigt länge sedan skulden uppstod (även om den tog lång tid att betala).
    Ja, fick dock en skuld 2010 också, försäkringsbolaget missade datum på bilförsäkringen (jag skrev tyvärr en slarvig siffra) och trafikförsäkringsföreningen är snabba och dyra, hade inte möjlighet då att betala den.
Svar på tråden Vilket är bäst? Blustep, Svea ekonomi etc