• nozpa

Hjälp med gräsmattan!

Hej.

Vår gräsmatta har inte riktigt blivit sådär fin i år. Trots att vi gödslat den i våras. Gjorde det nu igen i helgen, och nu är det bruna brända fläckar på den. Vad tusan ska vi göra fär att få den så grön o fin som vi fick förra året. Vi klipper, gödslar, vattnar. Men icke! Dock har vi ingen mossa. :)

Alla tips mottages tacksamt! Vi har jordvärme, vet inte om det spelar in på något sätt. Det tar dock ca 2 veckor längre för vår gräsmatta att "vakna" än för grannens som inte har jordvärme.      

• Svar på tråden Hjälp med gräsmattan!
  • Vinterankan

Har ni använt kombimedel när ni gödslat? Bruna brända fläckar låter som att ni har haft på för mycket gödsel. Kolla på olleberg.nu och följ hans program så kommer det säkert bli bra.

• FruNaftra

Se till att vattna mycket vid gödsling, annars bränns gräsmattan. Låter som att det är det som har hänt. Eller vad tror du?

• nozpa
    Vinterankan skrev 2012-07-19 12:09:03 följande:
    Har ni använt kombimedel när ni gödslat? Bruna brända fläckar låter som att ni har haft på för mycket gödsel. Kolla på olleberg.nu och följ hans program så kommer det säkert bli bra.

Vi brukar använda npk, dock denna gång hade vi ett annat. Minns inte namnet, men var förmodligen ett kombimedel. Man kunde gödsla i alla väder. Dock regnade det när vi slängde på. Vi använde en sådan man kör med, så borde inte blivit för mycket. Men jag vet inte. Ser fruktansvärt ut nu iaf. Funderar på att lägga om hela jävla gräsmattan! :P

Tack för länken ska kolla på det. :) 
  • nozpa
    FruNaftra skrev 2012-07-19 12:12:39 följande:
    Se till att vattna mycket vid gödsling, annars bränns gräsmattan. Låter som att det är det som har hänt. Eller vad tror du?

Har sprinklers som kör hela nätterna. Samt att det regnat hela veckan här. Men det ser bränt ut så absolut. Fattar bara inte hur det lyckades med det.
  • Looloo97

Kan det ha varit ett gödsel med ogräsbekämpning? Eventuellt kan det vara ogräs som dött alternativt mossa som ni inte noterat tidigare som dött. Verkar otroligt att det skulle bli brända fläckar i det här vädret det regnar ju VARJE dag :)

• nozpa
    Looloo97 skrev 2012-07-19 12:40:42 följande:
    Kan det ha varit ett gödsel med ogräsbekämpning? Eventuellt kan det vara ogräs som dött alternativt mossa som ni inte noterat tidigare som dött. Verkar otroligt att det skulle bli brända fläckar i det här vädret det regnar ju VARJE dag :)

Hoppas på att det var något ogräs. Hette något på A. Ska in o köpa toppdress nu och hoppas på det bästa!
  • Looloo97

Det kan ju ha varit så att kornen i Algomin är för små för spridarvagnen och att det särför blir för mycket här och där, då blir det fläckar eftersom gräset nästan blir förgiftat. Vi har en strollervagn och kör med granngårdens NPK, det passar egentligen inte men jag springer fort som fasen så att det inte rinner igenom för fort ;)

En enda gång har jag haft på Stroller Kombi, skitdyrt Skrikandes Men gräset har aldrig varit så fult som då, aldrig mer!

• nozpa
    Looloo97 skrev 2012-07-19 14:05:17 följande:
    Det kan ju ha varit så att kornen i Algomin är för små för spridarvagnen och att det särför blir för mycket här och där, då blir det fläckar eftersom gräset nästan blir förgiftat. Vi har en strollervagn och kör med granngårdens NPK, det passar egentligen inte men jag springer fort som fasen så att det inte rinner igenom för fort ;)

En enda gång har jag haft på Stroller Kombi, skitdyrt Skrikandes Men gräset har aldrig varit så fult som då, aldrig mer!

Vi använder ju egentligen npk. Det är enligt mig bäst. Finns säkert bättre. Men alltid fungerat bra här. Använde samma vagn till detta skräpet. Kanske är det så att det inte passar så bra. kornen har inte ens lösts upp! Usch vilken skit. Köpt topppdress och nya frön nu så får vi se om den repar sig.
  • Vinterankan

Kommer säkert bli bra med dress och nya frön. Vi har bränt lite av vår gräsmatta också när jag hade inställt så att kombimedlet rann ut för snabbt. Vi kommer fixa det i höst med dress och nya frön.

• nozpa
    Vinterankan skrev 2012-07-19 16:36:05 följande:
    Kommer säkert bli bra med dress och nya frön. Vi har bränt lite av vår gräsmatta också när jag hade inställt så att kombimedlet rann ut för snabbt. Vi kommer fixa det i höst med dress och nya frön.

Hoppas verkligen det. :) är ingen hejare på blommor och växter. Men gräsmattan har alltid varit i toppskick. Känns så snopet bara. Men men, det är inte hela världen. Och på lördag lämnar vi hemmet i 10 dagar. Så då slipper jag iaf se eländet. :D
Svar på tråden Hjälp med gräsmattan!