• FinastE2010

Hur mycket leker ni med era barn som behöver mer stöd?

Japp, som rubriken lyder.

Hur lång tid per dag leker ni med era barn som kanske är i extra behov av stöd i lekbeteende eller annat som behöver utvecklas?

Min son är som sagt tidigare utredd inom autismspektrat, fick ingen diagnos men de såg vissa drag, han ansågs dock behöva stöd i att utveckla lekbeteendet samt språket. Språket har blivit betydligt bättre! (Pratar med honom väldigt mycket hela dagarna även fast jag inte leker då aktivt med han)

Men jag får så dåligt samvete att jag leker för lite med han! Just pga han behöver extra stöd. Han går annars på förskola men trots handlingsplan så verkar han mest springa runt och leka med grävskopor som han älskar.

Nu är det semester och jag får så dåligt samvete. Jag vet inte hur lång tid det blir aktiv lek, det är olika men det blir nog 15 min "här och där" samt att jag läser någon/några böcker 1-3 gånger under dagen (beroende på avd vi gör annars).. Ibland kommer jag på superbra pedagogiska lekar som jag får infall att hitta på men när jag väl ska "träna" detta så vill han oftast inte även om det såklart är en lek och ingen direkt träning så. Han vill som sagt oftast leka med bilar ändå. Går superbra att genomföra dessa lekar hos logoped o andra men inte när  vi är hemma? Går ibland. Och på det ska man ju hinna tvätta, städa, laga mat etc. Oftast vill han leka med vatten bredvid mig när jag lagar mat (men rinner mest vatten i hela köket och han leker att det är "grävskopor". Så fort jag inte leker aktivt och pedagogiskt så kan han ofta ändå sysselsätta sig själv men på ett underligt sätt, typ leka att en sladd är en grävskopa gör han ofta, idag tog han en petflaska som stod i köket och tryckte in den i en bondgård och körde runt den som en båt och sen låtsades han grävde med en grävskopa med staketet. Ni kanske förstår vad jag menar men lite underligt.

Hur mycket aktiverar ni era barn? Jag försöker ju så mycket jag bara kan och vi är ute minst 45 min på förmiddagen och leker och är ute även på eftermiddagen, försöker åka iväg på olika aktiviteter iaf 2 ggr i vecka, som t.ex. lekland, 4h gård, idag var vi på spårvägsmuseet.

Vill ju att jag ska kunna tillgodose hans behov av "hjälp" med lekandet. Men vet inte om jag gör tillräckligt? Är ensamstående så bara det gör det ju svårare att hinna med.

• Svar på tråden Hur mycket leker ni med era barn som behöver mer stöd?
  • hannalood

Dottern har en lindrig utv störning, generell språkförsening, hjärnsynskada, autistiska drag mm mm. För mig har det dåliga samvetet funnits hela tiden, flickan är snart 5 år och utredningar har pågått sedan 1 års ålder fram till nu. Träning/ lek är ju a och o för utvecklingen men jag har inte alltid varit aktiv med det då jag inte ha orkat. Men jag har fått väldig hjälp från dagis, det finns en helt enastående pedagog där som brinner för funktionshindrade. Har vi en dag hemma så tar vi de lugnt, men pratar mkt hon leker gärna själv men jag går in och bryter mig in ibland. Vi åker sällan på aktivitets grejer då jag blivit avrådd från detta av hab, stressiga miljöer är inte det bästa inlärningscentrumet.
    Som sagt jag har varken haft tid, ork eller ro att sitta på golvet och leka hela dagarna,

• Seldonia

Man måste få vardagen att gå ihop också. En sönderstressad förälder är ju inte bra för något barn, med eller utan särskilda behov...

Vår äldsta flicka hade fysiska/motoriska träningsbehov, och det dåliga samvetet fanns alltid där för oss föräldrar, trots att vi är två! Jag gav mig på att lägga upp tidsplan för dagen, vad jag måste göra för att få hemmet att gå runt och tid som gick åt till att laga och äta mat, sen försökte jag ha ett specifikt lekpass om dagen som tränade det hon behövde. Annan träning stack jag in lite här och där när det passade.

Nu är ju inte lek och motorik/muskelstyrka helt och hållet samma sak men jag tror att man vinner mycket på att göra det tydligt för sig själv med scheman. Då vet du också att tiden för tvätt, städning och mat ändå finns där. 

Om du får in ett lekpass på förmiddagen och ett på eftermiddagen när ni är hemma hela dagar, så tycker jag att du gör det jättebra. Han måste ju få ägna sig åt såna beteenden som han trivs bra med också (så länge det inte är gravt avvikande och kommer att göra det svårt för honom att vara med andra barn, men det låter ju inte som att det är en sån nivå på det). Kopiera det andra gör, logopeden och om du hittar bra tips på nätet. Det handlar ju om att introducera ett annat sätt att bete sig på för honom.

Svar på tråden Hur mycket leker ni med era barn som behöver mer stöd?