• johaniss86

kan jag sätta min 4 mån bebis i sittvagn.

Han vill inte ligga i liggdelen blir då gnällig och vill upp. Han väger 6,5kg och är 60cm är han för liten för sittvagen?

• Svar på tråden kan jag sätta min 4 mån bebis i sittvagn.
  • moruppgren

Vår dotter fick flytta till sittvagn vid 4 månader. Vi gjorde det mysigt med en filt så hon satt bra. Funkade alldeles utmärkt för oss :)

• Mary Jo

jag har en 4 månaders med..  jag har en kudde i under huvudet,funkar bra!

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • Mabaja

Det beror ju lite på hur stor vagn du har och hur duktig barnet är på att sitta. Jag har en bugaboo donkey och min 4,5 mån sitter jättebra i den. Hade jag haft en större vagn, typ emmaljunga hade jag avvaktat med att byta.

• vetlanda tjej

Klart du kan :)
    Om du kan fälla sitt delen till liggandes så kommer det gå bra :) kan ju bli jobbigt att sitta länge när han inte är så gammal .

• t0va

Vad har du för vagn?
    Vi bytte när sonen var 3månader för då vägrade han ligga ner, skaffade en ergonomisk sittdel så han satt/låg bättre, i den vanliga sittdelen så halkade han ner hela tiden trots att vi hade kudde under rumpan. Antar att du testat att palla upp barnet med kuddar i liggdelen.

• Coyote

Så länge vagnen har fullt liggläge så är det väl okej, en så liten parvel behöver kunna lägga sig ner ordentligt också.

• fågelungarna

Till tvåan har jag haft sittdelen från start. De ligger ju lika bra i den som i liggdel om man har någon mjuk åkpåse i. Och så kan man bulla upp i halvsittande läge åtminstone kortare stunder. Fast jag har mest använt bärsele, så det har inte varit varje dag han åkt vagn. Du märker nog om bebisen inte orkar sitta upp.

• Kinne79

Om bebisen ska sitta framåt tycker jag det är för tidigt.

• Lollinor

Om du pallrar upp honom så att han sitter säkert och stabilt är det nog inga problem. Men ha honom under uppsikt och välj vägar som inte är för skumpiga. Sen tycker han säkert att det är jobbigt att sitta upp för länge också.

• Mimmi85

Bytte vid 4,5 månad på en emmaljunga. Det är ju bara lägga kuddar å dylikt om barnet inte sitter jätte bra. Min dotter skrek som en tok i liggdelen...hade inte gått en dag till ibliggdelen så därför bytte vi.

• Vinterankan

Om barnet inte vill ligga så ska man ju inte tvinga det, så länge det finns fullt liggläge på sittdelen så är det ju bara att fälla ner till liggande när han inte vill sitta längre eller har somnat. Bytte till sittdelen för dottern när hon var 3 månader, sonen är 2 månader och jag kommer nog byta snart för honom då han gillar att sitta.

• Micalela

Vi bytte till sittvagn när sonen var ca 4,5 månader. Han blev för lång och sprakade på kanten till vagnen. Dock sitter han aldrig "helt", vi har tre lägen och när han ska sitta så har vi på mellansnäppet! Annars helt liggande.

• johaniss86

tack för alla svar!:):)
    jag har en crescent classic så sittvagnen är ju ganska stor men får testa med kuddar och se hur de går.

man vill ju ha en nöjd liten bebis:):)

Svar på tråden kan jag sätta min 4 mån bebis i sittvagn.