Inlägg från: Marionettdocka |Visa alla inlägg
  • Marionettdocka

Jag hatar HEN!!!

Jag älskar ordet hen. Jag använder det i text där jag annars skulle ha skrivit "hon eller han".

Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • Marionettdocka
    Opcode skrev 2012-07-19 23:17:22 följande:
    Så det gamla etablerade "denne" fyller inte funktionen menar du?
    Ett exempel
    Brottsbalken 4:9 a

Alternativ 1 (som det är idag)
    Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1975:239).

Alternativ 2
    Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som denne själv icke deltager i eller som denne obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1975:239).

Alternativ 3
    Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han eller hon själv icke deltager i eller som han eller hon obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1975:239).

Alternativ 4
    Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som hen själv icke deltager i eller som hen obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1975:239).

Jag tycker ju alternativ 4 är överlägset bäst. Tydligt och smidigt.
    Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!