Inlägg från: Anonym (lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lisa)

Jag hatar HEN!!!

Håller med dig TS! Avskyr ordet och kommer aldrig använda det. Slutar lyssna/läsa när jag råkar ut för det, så pass illa tycker jag om ordet. Onödigt påhitt är vad det är.

• Anonym (lisa)
    control skrev 2012-09-25 01:03:53 följande:

Miljöpartiet ger sig in i Hen- debatten. Och blir första riksdagsparti att skriva "hen" i sitt partiprogram
    Någon som vill rösta på Hen- partiet?

Såg det imorse. Om de väljer att behålla "hen" i partiprogrammet så kommar jag inte fortsätta rösta på dem. Trodde miljön var det som var viktigt, inte att vara först ut med att vara så kallat genusmedveten. Trams.
  • Anonym (lisa)
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 14:33:06 följande:

Så du har helt missat att miljöpartiet lagt sig i andra politiska frågor än bara miljön?Ja, då är det nog läge att läsa deras partiprogram lite, innan du röstar på dem igen.
    Tack så mycket för det idiotförklaringsförsöket. Klart jag vet att de angagerar sig i andra frågor. Dock så var det "hen" jag reagerade på här. Jag ogillar ordet starkt (tydligen är det fler som tycker liknande) och anser att det är onödigt. Svenska språket är mer nyanserat än så och är i sig inte könsneutralt. Jag tar inte folk som använder "hen" på allvar och kan inte heller ta ett parti som använder det ordet på allvar.
  • Anonym (lisa)
    PumpkinQueen skrev 2012-09-27 15:01:49 följande:

Tack för upplysningarna, men jag inser nog inte riktigt varför JAG ska ta DIG på allvar.
    Det behöver du väl inte om du inte vill? Du ställde en fråga och jag svarade, mer än så var det inte. Glad
  • Anonym (lisa)
    nihka skrev 2012-09-27 15:05:23 följande:

Hur är ett språk som är "är i sig inte könsneutralt"?
    Tänkte på att svenskan böjer adjektiv utefter kön. T.ex. den lille pojken eller den stora flickan.
  • Anonym (lisa)
    CMM skrev 2012-09-27 15:14:35 följande:
    I talspråk (åtminstone där jag kommer ifrån) säger man dessutom ofta "min lilla kille" och dylikt, alltså feminin adjektivändelse till maskulint substantiv. Apropå konspirationsteoretikerna som hävdar att "hen"-motståndet beror på en ovilja att använda något annat än en manlig grundsyn i sitt språkbruk.
    Där jag kommer ifrån existerar det inte att inte använda korrekt ändelse. I den dialekten används knappt "den/det", det mesta är antingen en han eller en hon (en katt är feminin, en hund maskulin, solen är feminin, en stol är maskulin, osv.). Till och med "en" böjs utefter femininum/maskulinum ("e"/"en"). Jag lade inte märke till att folk använder "fel" adjektivändelser förrän jag var vuxen och flyttade till en annan del av landet. Jag förstår liksom inte problemet.
  • Anonym (lisa)
    Element skrev 2012-09-27 15:37:59 följande:
    Vi säger katta och hon om en katt där jag bor oavsett om det är en hane eller hona. Gran och Björk är också hon bjärka resp. gräna medan Tall är han, talln.
    Precis så.
  • Anonym (lisa)
    nihka skrev 2012-09-27 15:40:07 följande:

Så hos dig är stol maskulin och kan ersättas med han, men du säger den lilla stolen, eller?
    Ja "stol" ett maskulint ord i min dialekt. Nej, ['n lell stoln]. På samma sätt görs det skillnad i obestämd form: "en litten stol" (att jämföra med "e litta katt"). (Ursäkta om det ser konstigt ut, jag är inte van att skriva på dialekt.)
  • Anonym (lisa)
    nihka skrev 2012-09-27 15:34:42 följande:

Innebär det att du tycker att exempelvis bord är ett hon-ord eftersom vi säger det lilla bordet?
    Nej, riktigt så enkelt var det inte. "Bord" är ett "det/ett-ord" - neutralt (vad det nu heter med korrekta termer). För mig blir det: [ett littet bord] (alltså neutrum).
  • Anonym (lisa)
    nihka skrev 2012-09-27 15:53:44 följande:

Så är [lell] med utelämnat e eller a - alltså maskulin eller feminin adjektivböjning? Nej, jag tycker inte det ser konstigt ut. Jag fattar vad du menar.
    Ja, för det hörs ändå om det är maskulinum eller femininum på de andra orden. Ex: ['n lell stoln] eller ['n lell katta]. Vad bra att det går att förstå, fastän det känns som om jag rör ihop saker och ting.
  • Anonym (lisa)
    nihka skrev 2012-09-27 16:20:42 följande:

Så kort är stol maskulin hos dig och feminin hos mig eftersom du säger [lell stoln] och jag säger den lilla (inte lille) stolen.

Det tar jag som att det inte finns något biologisk könstänk bakom benämningen av ting i svenska språket och att jag inte håller med dig om att språket "är i sig könsbundet". En man är en han och en kvinna en hon i alla dialekter medan en stol får vi nog benämna hen i brist på samstämmighetFlört
    Jag har aldrig försökt diskutera på en biologisk nivå, bara språklig. Ursäkta om jag inte varit tydlig nog med det. För mig är biologiska nivån enkel: endera är personen en man eller en kvinna (med mycket få undantag). Vad människor känner och tycker är ytterligare en annan nivå. Tre nivåer vad jag kan se, och jag håller mig till den språkliga.

"a-ändelsen" (den tillsynes feminina) används även för döda ting/ickemänskliga varelser (neutrum eller vad den korrekta temen är?) och plural. Inte strikt feminin. Jag förstår att du tyckte du var rolig där, fast på rikssvenska är en stol bara ett neutralt ting (en "den"), alltså varken en hon eller han.
    nihka skrev 2012-09-27 16:09:13 följande:
    Den korrekta termen är precis som du säger neutrum. Så i din dialekt är inte språket i sig könsbundet eftersom vilket kön man betecknar saker och djur inte i första hand hänger ihop med något faktiskt kön. Dialekter är ju gamla, de flesta iaf och innehåller rester av äldre språk och i svenskan har vi ju haft femininum och maskulinum precis som man har i exempelvis franskan. I båda språken kan t o m biologiskt och språkligt kön gå emot varandra så det handlar inte om att språken är könsbundna mer än lingvistiskt.

Däremot är en han när man syftar på människor alltid en man och en hon alltid en kvinna och vad man än tycker om ordet hen så finns det inget annat pronomen som fyller platsen "honellerhan" alltså när man inte vill eller kan ange kön.
    Den första delen håller jag med dig om. Min dialekt är inte könsbunden biologiskt men däremot språkligt (eller lingvistiskt om man så vill). Det är rent språkligt som jag menar att svenskan redan är könsbunden och att det är på den språkliga nivån som jag inte får in "hen". När det gäller specifika mänskliga varelser, så bjös adjektiven utefter om det är en han eller hon (där finns det inga "det" och kan inte vara neutralt). "Man" och "han" används redan för det som är generellt, där vissa vill att "hen" ska ta över. Vad ska man använda istället för det generella "man" då? (Som hypotetisk fråga.)
  • Anonym (lisa)
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-27 17:16:05 följande:

Akta dig, du kan bli anklagad för att vara genustaliban. Tungan ute
    Det var däremot en komplimang jag gladeligen tar emot. "Talib" betyder egentligen "den som söker kunskap" (en student) på arabiska. Men i ackusativformen och skriven så där har det kommit att få en annan betydelse. Jag är så gärna en liten terrorist som är emot "genusskräpet".
  • Anonym (lisa)
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-28 11:48:47 följande:

Ajajaj, nu blir det ÄNNU värre, du tar reda på vad arabiska (host harkel, inte alls arabiska) ord betyder!!! DU ÄR ARABMUSLIMKRAMARE!!!! Ack, du är en totalförrädare mot de vita kränkta männens välde... {#emotions_dlg.djavulsk}
    Mwahahaha! Har en fil.kand. med arabiska språket som huvudämne (tillsammans med lite hebreiska och andra språkämnen), så jag är nog redan förlorad sedan länge...

Oh, ännu fler komplimanger. Totalförrärare. Man tackar! Nu får jag akta mig så det inte stiger mig åt huvudet. Ack ja, hur ska denna dagen sluta? Drömmer
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!