nihka skrev 2012-09-27 16:20:42 följande:
Så kort är stol maskulin hos dig och feminin hos mig eftersom du säger [lell stoln] och jag säger den lilla (inte lille) stolen.
Det tar jag som att det inte finns något biologisk könstänk bakom benämningen av ting i svenska språket och att jag inte håller med dig om att språket "är i sig könsbundet". En man är en han och en kvinna en hon i alla dialekter medan en stol får vi nog benämna hen i brist på samstämmighet

Jag har aldrig försökt diskutera på en biologisk nivå, bara språklig. Ursäkta om jag inte varit tydlig nog med det.

För mig är biologiska nivån enkel: endera är personen en man eller en kvinna (med mycket få undantag). Vad människor känner och tycker är ytterligare en annan nivå. Tre nivåer vad jag kan se, och jag håller mig till den språkliga.
"a-ändelsen" (den tillsynes feminina) används även för döda ting/ickemänskliga varelser (neutrum eller vad den korrekta temen är?) och plural. Inte strikt feminin. Jag förstår att du tyckte du var rolig där, fast på rikssvenska är en stol bara ett neutralt ting (en "den"), alltså varken en hon eller han.
nihka skrev 2012-09-27 16:09:13 följande:
Den korrekta termen är precis som du säger neutrum. Så i din dialekt är inte språket i sig könsbundet eftersom vilket kön man betecknar saker och djur inte i första hand hänger ihop med något faktiskt kön. Dialekter är ju gamla, de flesta iaf och innehåller rester av äldre språk och i svenskan har vi ju haft femininum och maskulinum precis som man har i exempelvis franskan. I båda språken kan t o m biologiskt och språkligt kön gå emot varandra så det handlar inte om att språken är könsbundna mer än lingvistiskt.
Däremot är en han när man syftar på människor alltid en man och en hon alltid en kvinna och vad man än tycker om ordet hen så finns det inget annat pronomen som fyller platsen "honellerhan" alltså när man inte vill eller kan ange kön.
Den första delen håller jag med dig om. Min dialekt är inte könsbunden biologiskt men däremot språkligt (eller lingvistiskt om man så vill). Det är rent språkligt som jag menar att svenskan redan är könsbunden och att det är på den språkliga nivån som jag inte får in "hen". När det gäller specifika mänskliga varelser, så bjös adjektiven utefter om det är en han eller hon (där finns det inga "det" och kan inte vara neutralt). "Man" och "han" används redan för det som är generellt, där vissa vill att "hen" ska ta över. Vad ska man använda istället för det generella "man" då? (Som hypotetisk fråga.)