• politikern

Jag hatar HEN!!!

Använder du inte ordet syskon heller? Är ju samma sak, icke könsbestämt, kan vara både bror och syster?

• politikern

Glömde farmor och mormor oxå, som junoxå är ett onödigt förtydligande som inte finns i andra länder...

• politikern
    Anonym skrev 2012-08-27 21:32:00 följande:
    ett fåtal procent människor har problem med sin könsidentitet. den stora majoriteten av befolkningen ska därför anpassa sig till deras behov och inte definiera dem som vare sig det ena eller andra. så att dom känner sig bekväma och tillfredsställda. vore det inte bättre med ordet könsförvirrad istället för hen?   

Men ordet "hen" handar ju inte om sexualitet utan om kön, alltså vilket kön har den jag pratar om och att man i en textdär den man pratar om inte är en person som man känner till, dvs den som kommer kan antingen vara en man ex dr Gunnar Berg, eller en kvinna ex dr Eiwor Svensson. Alltså säger jag hen innan jag vet vem som kommer dit?

Alltså istället för att säga han eller hon säger jag hen. 

På samma sätt som jag frågar "har du några syskon" istället för "har du några bröder eller systrar" som ju är en mycket omständigare mening att säga.

Är den här löjliga debatten alltså bara ett missförstånd att man tror att det handlar om transsexuella personer som inte vill begränsa sig till att säga att  de är man eller kvinna eller att andra inte kan avgöra den personens kön?
    Jisses, vilken missuppfattning av detta enkla, behändiga lilla ord!!!   
  • politikern
    Anonym skrev 2012-08-28 11:37:39 följande:

jag tror att det som gör debatten hetsig är att en del som känner sig osäkra i sin könsidentitet inte vill ha någon definition. det underlättar livet för dom. det finns personer som propagerar för att det inte finns några sanningar. finns det inga sanningar slipper man ta ansvar för sina handlingar. man kan alltid falla tillbaka på "ja, det är din sanning, inte min"
    Men ordet handlar ju inte om enskilda människors könsidentitet överhuvudtaget? Det är ett könsneutralt ord att användas när man inte vet.

Ex en dammsugar försäljare ska komma till mig idag, jag vet inte vad hen heter? Har alltså ingen ledning alls till om det är en man eller kvinna, men det lär jag ju se när hen kommer, då övergår hen till antingen han eller hon i mitt tal.   Att jag säger hen betyder ju inte att den som kommer är både man OCH kvinna, bara att jag inte vet.
  • politikern
    Anonym skrev 2012-08-28 11:46:19 följande:
    räcker det inte med han, hon, och jag vet inte? hen är ju dessutom bara ytterligare ett sätt att definiera en person, precis som hon och han. vill man komma bort från definitioner är det väl bättre att inte alls definiera? 

Vad är det för hemskt som kan hända om vi får ett nytt ord i svenskan? Vi får ju nya ord hela tiden, det är en utveckling och anpassning av språket. Den som vill hindra det har ju en livstidsuppgift utan dess like.

Fattar verkligen itne det farliga med ordet hen??? 

• politikern
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 12:15:14 följande:
    Nej det finns bara två kön,  och sen allt övrigt är en blandning av dessa två kön, t ex de 0,33% hermafroditer.
    Jag tror vi skulle fått känna till om några professorer plötsligt hade upptäckt en genetisk förändring som resulterade i ett tredje kön. Wow vilken grej det hade varit!

Exempel på hur detta alien-tredje-kön skulle kunna se ut:

Så var vi där igen...

Hen är INGET TREDJE KÖN!!!!! Det är ett ORD!!!   Som pumpkin queen skriver här ovan, ett pronomen, inte en fråga omen fysisk könsbestämning av en levande varelse.
  • politikern
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 12:26:18 följande:
    PolyPond skrev "det finns visst fler kön än två - länk" och det var det inlägget jag besvarade, hr viktigpetter.
    Hur är det med läsförståelsen?

Eftersom du inte vet vilket kön jag har är den korrekta termen nog inte herr...
  • politikern
    Anonym (braord) skrev 2012-08-28 13:17:29 följande:

Jag har läst dina svar och förstår att du tycker att det är dumt att använda hen när man vet könet. Då blir det ju förvirrande: "Här är makarna Persson. Hen är lärare och hen är frisör". Va, vem är vad?

Det jag fortfarande inte förstår är hur du kan vara så emot att ordet används INNAN man vet vilket kön personen har. Visst, du kanske föredrar att säga "hon eller han", men vad är det som är så fel med att andra säger "hen" och att SAOL har snappat upp det?

Flera av oss försöker gång på gång föra in denna diskussin på vad ordet HEN faktiskt beytyder och är, ändå glider det tillbaka till att det handalr om personer som tror att det är ett tredje kön, att man vill dölja sin könsidentitet och gud vet allt.

Vad är det ni inte förstår???

Inlägget ovan är ju övertydligt, det handlar om vad man benämner personen INNAN man vet, INNAN man träffat personen ifråga. När man SER personen och SER att det ex är en kvinna, då använder man ordet HON, om man SER att det är en man, använder man ordet HAN.    
  • politikern
    Faber skrev 2012-08-28 15:12:25 följande:
    De andra orden symboliserar inte en politisk ideologi.

Det gör inte ordet hen heller eftersom det bara är ytterligare ett pronomen i den svenska grammatiken.
  • politikern
    PumpkinQueen skrev 2012-08-29 09:55:22 följande:

Jag upplever att de enda som anser att "radikala queerfeminister" är drivande när det gäller ordet "hen"är rabiata hen-motståndare. Som av olika skäl väljer att missförstå "hen". Människorna som faktiskt tycker att hen är ett smidigt litet ord verkar vara helt vanliga personer med normal bildning och kognitiv förmåga.
  • politikern
    Faber skrev 2012-08-29 17:01:14 följande:
    Så om man inte omfamnar hen så använder man stenåldersvokabulär? Ja jag kan förstå det om man lever i rödvinsdimman, den vanlige svensken ute i stugorna är oftast av en annan uppfattning.

Vem menar ud egentligen är "den vanlige svensken ute i stugirna"??
    Jag har alltid inbillat mig att jag är en helt vanlig svensk, men i denna fråga är jag det tycdligen inte eftersom jag tycker att ordet hen är ett praktiskt litet ord soom jag ofta har användning för.

Är "den vanlige svensken ute i stugorna" aldrig någon som lutar åt vänter? Aldrig lutar åt höger? Alltid tycker illa om invandrare? heterosexuella kanske? Eller vad?

Är  "den vanlige svensken ute i stugorna" verkligen en homogen grupp som alltdi tycker lika och sällan som vänstern? Isf är det ju väldigt märkligt att ungeför 50% av sveriges befolkning skulle röstat på s, v eller m om det var val nu? Det måste väl ändå räknas som relativt vanligt då?

Eller kan vi kanske sälla oss till uppfattningen att det faktiskt är så att "den vanlige svensken ute i stugorna" har jävligt olika uppfattning om saker och ting att det är det som är "den svenska grejen? Dvs vi FÅR tycka olika, vi får till och med ge varandra elaka påhopp på Familjeliv utan att hamna i fängelse. 
    men innebär den friheten att man måste lägga debatten på en så otrevlig och låg nivå och generalisera så in i bänken?

Hen är tydligen ett laddat ord, mestadels för att många verkar ha missuppfattat innebörden och användningen av ordet, för vissa är ordet jobbigt för att man inte vill att språket ska förändras. verkar ju dock som att de flesta inlägg i denna tråd kommer från svenskar (alla skriver ju iaf på svenska) och de bor förmodligen i nån form av hus (stuga) och är förmodligen rätt vanliga oxå...
  • politikern
    PolyPond skrev 2012-08-30 09:19:28 följande:
    Kan inte låta bli:

Skönt med människor som förstår det man skriver...:)
  • politikern
    Alex2012 skrev 2012-08-30 13:56:05 följande:
    Vadå hur tänker du nu?
    Jag säger att VISSA, inte alla, tycker att man skall byta ut hon/han med ordet HEN vilket jag tycker är en kränkning och förolämpning. Finns ingen mening med att ordet överhuvudtaget skall existera. Varför skall det finnas där? Varför kan vi inte säga hon eller han som vi alltid har gjort? Varför kan man inte se en tjejleksak och en killeksak, kvinnligt arbete och manligt arbete. Vad är felet med det? Jag tror av hela mitt hjärta att en man inte har lust att utbilda sig för att sitta i en salong och fixa folks naglar?! Nej det är orftast ett kvinnojobb då det är ett INTRESSE hos en KVINNA. Sedan är det inget fel om en man nu bestämmer sig för att bära rosa kläder eller leka med "tjejleksaker" eller utbilda sig inom en mer kvinnligt yrke eller tvärt om men titeln finns där oavsett.

Ser inte meningen med att neutralisera oss, kan vi inte få vara kvinnor och män? Han och hon?

Så var vi där igen. Ordet hen har INGENTING att göra med att kvinnor inte får vara kvinnor och att män inte får vara män, det är ett ord man använder INNAN man träffat någon och ännu inte vet vilket kön hen har. När man vet, så är det han eller hon som gäller.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!