Faber skrev 2012-08-29 17:01:14 följande:
Så om man inte omfamnar hen så använder man stenåldersvokabulär? Ja jag kan förstå det om man lever i rödvinsdimman, den vanlige svensken ute i stugorna är oftast av en annan uppfattning.
Vem menar ud egentligen är "den vanlige svensken ute i stugirna"??
Jag har alltid inbillat mig att jag är en helt vanlig svensk, men i denna fråga är jag det tycdligen inte eftersom jag tycker att ordet hen är ett praktiskt litet ord soom jag ofta har användning för.
Är "den vanlige svensken ute i stugorna" aldrig någon som lutar åt vänter? Aldrig lutar åt höger? Alltid tycker illa om invandrare? heterosexuella kanske? Eller vad?
Är "den vanlige svensken ute i stugorna" verkligen en homogen grupp som alltdi tycker lika och sällan som vänstern? Isf är det ju väldigt märkligt att ungeför 50% av sveriges befolkning skulle röstat på s, v eller m om det var val nu? Det måste väl ändå räknas som relativt vanligt då?
Eller kan vi kanske sälla oss till uppfattningen att det faktiskt är så att "den vanlige svensken ute i stugorna" har jävligt olika uppfattning om saker och ting att det är det som är "den svenska grejen? Dvs vi FÅR tycka olika, vi får till och med ge varandra elaka påhopp på Familjeliv utan att hamna i fängelse.
men innebär den friheten att man måste lägga debatten på en så otrevlig och låg nivå och generalisera så in i bänken?
Hen är tydligen ett laddat ord, mestadels för att många verkar ha missuppfattat innebörden och användningen av ordet, för vissa är ordet jobbigt för att man inte vill att språket ska förändras. verkar ju dock som att de flesta inlägg i denna tråd kommer från svenskar (alla skriver ju iaf på svenska) och de bor förmodligen i nån form av hus (stuga) och är förmodligen rätt vanliga oxå...