Inlägg från: Anonym (braord) |Visa alla inlägg
  • Anonym (braord)

Jag hatar HEN!!!

Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 12:15:14 följande:
    Nej det finns bara två kön,  och sen allt övrigt är en blandning av dessa två kön, t ex de 0,33% hermafroditer.
    Jag tror vi skulle fått känna till om några professorer plötsligt hade upptäckt en genetisk förändring som resulterade i ett tredje kön. Wow vilken grej det hade varit!

Om du blandar rött och blått får du lila. Skulle du inte säga att lila är en egen färg? Skulle det inte vara krångligt att säga blårött när det finns ett eget ord för det? Lika fel blir det ju att säga att blomman är röd eller blomman är blå när den inte är det.

På samma sätt är det väl passande att en intersexuell person kan kalla sig "hen" och slippa välja? 

• Anonym (braord)
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 12:45:37 följande:
    FEL! Vi ska inte införa ett ord i svenska språket för intergendernas skull! Då kan vilka föreningar som helst börja höra av sig med förslag till SAOL och Svensk Standardisering och Akademien och what have you, och kräva att man ska ta in ord som passar dem.

Fel väg att gå!

Du är inte helt allvarlig hoppas jag?

Hur man än ser på saken är könstillhörighet eller bristen på den viktig för alla, så att ha ett ord för de som inte passar in kan säkert göra stor skillnad för hur de känner sig.

Sen tror jag inte att SAOL tar in ord för att föreningar kräver det utan för att det framkommer att ordet faktiskt är i bruk. Det enda problemet med att ta in massa nya ord är väl att den nya upplagan av SAOL kan bli väldigt lång och mer papper måste tillverkas, vilket är dåligt för miljön, men då får man väl satsa på digitala upplagor istället. Det är inte heller något problem för mig som privatperson om massa ord tas in i SAOL, för jag känner mig inte skyldig att förstå och använda mig av varenda ord i svenska språket.

• Anonym (braord)
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 13:00:41 följande:
    Jag är helt allvarlig. Och för mig är språket, stavning, språkförståelse, läsförståelse jätteviktigt.
    Jag tror faktiskt inte att jag hade varit "hen"-motståndare om det ovanst. inte var viktigt för mig.
    Men vad exakt är problemet med att ordet "hen" finns i SAOL? "Hon" och "han" kommer ju fortfarande användas för det mesta eftersom det oftast är lätt att könsbestämma de människor vi möter. 
  • Anonym (braord)
    CMM skrev 2012-08-28 13:06:50 följande:
    Så länge det finns puckon som (t.ex.) startar trådar här och konsekvent omnämner sina barn som "hen" trots att de är mycket väl medvetna om huruvida barnet är pojke eller flicka finns det ett problem. För de har missuppfattat "hen" precis lika mycket som "det finns bara två kön"-folket.

De flesta som gör så på fl gör det väl för att bevara anonymiteten. Det kan ju faktiskt hända att någon bekant läser historien och känner igen den, så det förstår jag att folk gör.

Sen tror jag att vi skulle vara tvungna att stryka väldigt många ord om motiveringen är att det används på fel sätt. Ord som "kränkt" och "rasist" som ofta används lättvindigt skulle ryka direkt. Att ordet då finns i SAOL där vi kan lösa missförstånd genom att läsa definitionen är väl bara positivt.

• Anonym (braord)
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 13:07:12 följande:
    Kan du börja med att läsa hela tråden? Jag har redan svarat på det här, Faber har likaså svarat på det här, mfl människor. Tänker inte upprepa mig.

Jag har läst dina svar och förstår att du tycker att det är dumt att använda hen när man vet könet. Då blir det ju förvirrande: "Här är makarna Persson. Hen är lärare och hen är frisör". Va, vem är vad?

Det jag fortfarande inte förstår är hur du kan vara så emot att ordet används INNAN man vet vilket kön personen har. Visst, du kanske föredrar att säga "hon eller han", men vad är det som är så fel med att andra säger "hen" och att SAOL har snappat upp det?

• Anonym (braord)

Vad är det som är så farligt med att tidningar använder sig av ordet på ett korrekt sätt (dvs när könet inte är känt)? Det gör väl snarare att ordet tappar sin radikalfeministiska koppling och blir mer neutralt. Första gången jag såg "hen" användas var när Aftonbladet inför Melodifestivalen skrev "Hen vinner ikväll". Vad jag vet fanns det inga deltagare av ett tredje kön, utan ordet användes för att inkludera alla deltagare.

"Denne" i all ära, men i mina öron tillhör det ett lite högre register och känns onaturligt i vardagligt språk. Det går ju självklart att förändra genom lite propaganda, så därför tycker jag att ni hen-motståndare bör utbilda er till kulturarbetare och journalister och se till att svenska folket inser ordets potential. På så sätt kan ni faktiskt vinna, så sätt igång nu!

Medan ni sitter här och förfärar er sprider sig "hen" vare sig ni vill det eller inte. Min engelsktalande pojkvän lär sig svenska och har från början lärt sig att om en kvinna säger man "hon", om en man säger man "han" och om könet är okänt säger man "hen". Det tycker han är praktiskt och än så länge har han inte velat klippa av sitt könsorgan. 

• Anonym (braord)
    CMM skrev 2012-08-30 12:29:57 följande:
    Eller så gör det att tidningarna tappar sin neutrala koppling (om vi låtsas att en sådan finns) och framstår som mer radikalfeministiska...
    I dina ögon till en början kanske, men jag tänker mer långsiktigt. Debatten kommer att vara bortglömd en dag. Om du aldrig skulle ha hört talas om hen-debatten och får höra om ett nytt ord som har definitionen "pronomen som används innan personens kön är känt", skulle du då automatiskt tänka "Hjälp! Radikalfeminism!"? 
  • Anonym (braord)
    CMM skrev 2012-08-30 12:39:08 följande:
    Sannolikt inte.
    Då är vi överens om den saken. Kan du då även tänka dig att det finns hen-användare idag (minst en i alla fall) som inte har någon radikalfeministisk agenda utan helt enkelt tycker att det är ett användbart ord?
  • Anonym (braord)
    CMM skrev 2012-08-30 12:45:53 följande:
    Jag kan inte bara tänka mig det, jag utgår ifrån att det är så. Det ändrar inte att för mig och många med mig är ordet anstruket av genus"vetenskap" och radikalfeminism. Jag kan se hur ordet är tänkt att användas och sympatisera med tanken, men av nyss nämnda skäl finner jag det ändå svårt att ta till mig.

Jag förstår att du har svårt att ta ordet till dig av de anledningarna. Jag har själv många ord jag undviker av liknande anledningar och jag använder då synonymer istället, även om det innebär att meningen blir lite längre och krångligare. Jag tror inte att det finns en enda människa som skulle ha problem med att du säger "han eller hon" istället för "hen". Det är ju ditt problem att du slösar på stämbanden om man nu ser det så.

Debatten är ju inte mellan icke-användare och anhängare, utan mellan hen-hatare och anhängare. Jag har aldrig hört någon säga att alla måste använda "hen", men däremot har jag hört att alla KAN använda sig av "hen" när denne tycker att det är lämpligt, och det är det väl inget farligt med.  

• Anonym (braord)
    Alex2012 skrev 2012-08-30 13:56:05 följande:
    Vadå hur tänker du nu?
    Jag säger att VISSA, inte alla, tycker att man skall byta ut hon/han med ordet HEN vilket jag tycker är en kränkning och förolämpning. Finns ingen mening med att ordet överhuvudtaget skall existera. Varför skall det finnas där? Varför kan vi inte säga hon eller han som vi alltid har gjort? Varför kan man inte se en tjejleksak och en killeksak, kvinnligt arbete och manligt arbete. Vad är felet med det? Jag tror av hela mitt hjärta att en man inte har lust att utbilda sig för att sitta i en salong och fixa folks naglar?! Nej det är orftast ett kvinnojobb då det är ett INTRESSE hos en KVINNA. Sedan är det inget fel om en man nu bestämmer sig för att bära rosa kläder eller leka med "tjejleksaker" eller utbilda sig inom en mer kvinnligt yrke eller tvärt om men titeln finns där oavsett.

Ser inte meningen med att neutralisera oss, kan vi inte få vara kvinnor och män? Han och hon?

Var har du träffat på en människa som tycker att han och hon bör bytas ut mot hen? Inte den mest radikala feminist anser att det är fel att säga "hon" om kvinnor och "han" om män. Det enda som har sagts av hen-anhängare är att INNAN man vet könet på en person är det behändigt att säga "hen" istället för "han eller hon", men givetvis är det inget fel med att säga "han eller hon" istället eftersom betydelsen är densamma. Hen går lite snabbare att säga helt enkelt. Dessutom finns det människor som känner att de varken är män eller kvinnor och därför inte vill kallas "han" eller "hon". Det är inget politiskt påhitt, utan vissa människors verkliga känslor.

Du konstaterar ju själv att det finns undantag - att det finns kvinnor som vill ha traditionella mansyrken och tvärtom. Är det då inte enklare att bemöta alla som individer istället för att anta att de gillar vissa saker pga deras kön? När min pappa började utbilda sig till sjuksköterska fick han höra av en lärare att inga vanliga män, utan bara bögar och sadister vill bli sjuksköterskor. Han fick kämpa med att få kvinnliga kollegors respekt. Hur kul tror du det var för honom och hur välförtjänt var det? 

• Anonym (braord)
    Alex2012 skrev 2012-08-30 14:01:28 följande:
    Så länge det håller sig i den grad som det är nu så funkar det att välja själv, men om det nu fortsätter att växa och man börjar använda det i skolan där barnen lär sig prata det är DET jag har problem med. Då blir det inget val längre, utan det trycks in i hjärnan från skolstart att tänka neutraliserat. Tycker det är synd och skam om detta skulle ske, därför är JAG så emot Hen.
    Om nu barnen skulle få lära sig "hen" i skolan skulle de få lära sig "han", "hon" OCH "hen". Det innebär att ingen blir neutraliserad, men ingen blir felkönad på förhand. Inga missförstånd uppstår och alla fortsätter att tillhöra det kön de tillhör
  • Anonym (braord)
    Alex2012 skrev 2012-08-30 14:20:29 följande:
    Skitsamma, känns som ni ser poängen i det hela. Kanske inte jag ser eran heller så vi slutar här. Om det nu är så enkelt  som ni påstår så hoppas jag att ni har rätt och att min son i framtiden inte kommer bli lärd att använda hen istället för hon och han. Om ni nu tror att det går att styra. Är det någon som ber om det är det en annan sak, då handlar det om respekt till en annan människas åsikt.
    Du kan vara lugn. Eventuellt kommer din son att få lära sig "hen" som ett komplement till "han" och "hon", men det finns ingen anledning att tro att han kommer bli förvirrad och inte veta att det finns pojkar och flickor
  • Anonym (braord)

En fråga till hen-hatarna:

Vad anser ni vara feministiskt vs. radikalfeministiskt? Till vilken grad är feminism okej? 

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!