Alex2012 skrev 2012-08-30 13:56:05 följande:
Vadå hur tänker du nu?
Jag säger att VISSA, inte alla, tycker att man skall byta ut hon/han med ordet HEN vilket jag tycker är en kränkning och förolämpning. Finns ingen mening med att ordet överhuvudtaget skall existera. Varför skall det finnas där? Varför kan vi inte säga hon eller han som vi alltid har gjort? Varför kan man inte se en tjejleksak och en killeksak, kvinnligt arbete och manligt arbete. Vad är felet med det? Jag tror av hela mitt hjärta att en man inte har lust att utbilda sig för att sitta i en salong och fixa folks naglar?! Nej det är orftast ett kvinnojobb då det är ett INTRESSE hos en KVINNA. Sedan är det inget fel om en man nu bestämmer sig för att bära rosa kläder eller leka med "tjejleksaker" eller utbilda sig inom en mer kvinnligt yrke eller tvärt om men titeln finns där oavsett.
Ser inte meningen med att neutralisera oss, kan vi inte få vara kvinnor och män? Han och hon?
Var har du träffat på en människa som tycker att han och hon bör bytas ut mot hen? Inte den mest radikala feminist anser att det är fel att säga "hon" om kvinnor och "han" om män. Det enda som har sagts av hen-anhängare är att INNAN man vet könet på en person är det behändigt att säga "hen" istället för "han eller hon", men givetvis är det inget fel med att säga "han eller hon" istället eftersom betydelsen är densamma. Hen går lite snabbare att säga helt enkelt. Dessutom finns det människor som känner att de varken är män eller kvinnor och därför inte vill kallas "han" eller "hon". Det är inget politiskt påhitt, utan vissa människors verkliga känslor.
Du konstaterar ju själv att det finns undantag - att det finns kvinnor som vill ha traditionella mansyrken och tvärtom. Är det då inte enklare att bemöta alla som individer istället för att anta att de gillar vissa saker pga deras kön? När min pappa började utbilda sig till sjuksköterska fick han höra av en lärare att inga vanliga män, utan bara bögar och sadister vill bli sjuksköterskor. Han fick kämpa med att få kvinnliga kollegors respekt. Hur kul tror du det var för honom och hur välförtjänt var det?