• qzectb

Jag hatar HEN!!!

Anonym (HON/HAN) skrev 2012-07-19 22:01:14 följande:
    Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!
    Jag håller med. Så himla svårt är det inte att vi måste uppfinna nya ord. Varje gång någon säger "hen" så är det en politisk markering för könens avskaffande.

Och de gånger man inte vill säga han/hon så finns ju för fan "den"! Den personen. Till den det anbelangar. Varför är det svårt? Vägra "hen"!
  • qzectb
    politikern skrev 2012-08-30 15:55:41 följande:

Så var vi där igen. Ordet hen har INGENTING att göra med att kvinnor inte får vara kvinnor och att män inte får vara män, det är ett ord man använder INNAN man träffat någon och ännu inte vet vilket kön hen har. När man vet, så är det han eller hon som gäller.
    DEN heter det!

HAN som är man.

HON som är kvinna.

DEN som är en person.

DET som är ett nöt och säger "hen".

• qzectb
    Veladis skrev 2012-09-03 11:28:14 följande:
    Hen istället för "han-eller-hon" är i mina ögon samma praktiska språkliga sak och lika opolitiskt som att säga barn istället för "pojkar-å-flickor", vuxna istället för "män-å-kvinnor, människor istället för "män-kvinnor-pojkar-å-flickor" alt "vuxna-å-barn", som att säga syskon istället för "bröder-å-systrar" eller sådana saker som att säga färg istället för att räkna upp hela spektra., idotter istället för att räkna upp alla världens sporter. Det är ett ord som innefattar fler möjligheter, utan att utesluta eller släta ut och neutralisera. Ett vidare begrepp.
    Men onödigt! Man kan redan säga den (personen). Vi behöver inget nytt ord.

Och i och med att ordet inte tillför någonting så blir dess betydelse annorlunda. Att använda det blir att sätta sig på höga hästar, att göra sig märkvärdig. Det låter krystat, det låter som om man har ett underliggande budskap.

Det införs alldeles tillräckligt många onödiga ord i svenskan som bygger murar mellan människor. Vi behöver inte fler.
  • qzectb
    Anonym (Eh?) skrev 2012-09-03 11:55:01 följande:
    OK, du föreslår ny användning av den istället för nytt ord hen.  För att använda Hen-riks exempel:
    "Leverantören har tydligen varit här, den lämnade en lapp i brevinkastet" , "Kunden som skickade anonyma klagomail har skrivit och klagat igen, önskar att den kunde ringa istället så vi kunde reda ut det här!", "Bebisen kommer att födas kring julafton, men jag hoppas den har den goda smaken att inte välja just den 24:e som födelsedag")

För mig låter de två första meningarna lite konstiga. eller har jag missuppfattat ditt förslag?
    Den första känns lite ovan men inte omöjlig, men den andra är inte lika knepig, och den tredje inte alls. En lätt justerad, expanderad användning som inte är språkligt fel så vitt jag kan se. Jag tror man skulle kunna vänja sig vid det riktigt snabbt och man skulle slippa de konflikter som det mer demonstrativa "hen" ger. (Inklusive associationerna till höns.)
  • qzectb
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-03 14:30:25 följande:

Tycker du ja. Vi kan ju slopa "idrotter" också, det finns ju trots allt "sport", eller hur?
    Om du tycker att endera ordet inte är etablerat så, ja. Men det är de. "Hen" är inte etablerat och väcker anstöt och förvirring. Då skall det till en bra anledning att införa det.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!