Inlägg från: Anonym (humanist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (humanist)

Jag hatar HEN!!!

CMM skrev 2012-10-03 15:11:10 följande:
    Ändå ska det göras riktade satsningar i syfte att hjälpa kvinnor välja "rätt", sanktionerade ovanifrån. För de kan ju inte starta företag eller välja "rätt" utbildningar av egen kraft.
  • Anonym (humanist)
    Quintus Zebra skrev 2012-10-03 15:14:15 följande:
    Feminismen har väl från sin födelse i allra högsta grad problematiserat kvinnorollen? Jag tycker ju att det är ett problem med vissa feminister. Att man beskriver mer traditionellt "kvinnliga" livsval som hemmafru eller vårdarbetare som något negativt, medan traditionella manliga val (karriär och så vidare) ses som positiva. Det är ju också ett problem när man ser hur barn behandlas. Det är ju inte helt ovanligt att typiskt flickiga företeelser (rosa kläder, prinsessor, dockor) ses som mer negativt än typiskt grabbiga företeelser...
    Vem eller vilka ser "typiskt flickiga företeelser" som mer negativt och vem ser "grabbiga företeelser" som mer positiva?
  • Anonym (humanist)
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-03 15:23:10 följande:

Jasså? Så om några SD-are uttrycker sig rasistiskt så är det helt okey för mig att mena att hela SD står bakom det, och anklaga hela partiet för att vara rasister? Wow, dåså, då ska jag referera tillbaka till dig nästa gång någon säger att SD inte är rasister!
    de flesta tolkar vad en person säger (som är politiskt aktiv) som att den personen har den politiska åsikten. När en person som är politiskt aktiv gör ett uttalande som står helt utanför den partipolitiska åsikten bör personen vara så tydlig att ingen kan missuppfatta att detta endast är en personlig åsikt.
  • Anonym (humanist)
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-03 15:27:15 följande:

Så... om vi ponerar att samer (helt för argumentets skull, jag har inget emot samer) inte kan hitta jobb, och staten går in och gör satsningar för att de ska flytta söderut och utbilda sig för jobb som finns, så är samerna alltså som grupp "viljelösa offer"?
    punktsatsning skiljer sig väll ganska enormt från hela feminismen?
  • Anonym (humanist)
    Quintus Zebra skrev 2012-10-03 15:31:59 följande:
    Det går inte alltid ihop. Som så mycket annat ideologiskt.

Feminismen har väl inte bara problematiserat mansroller? Feminismen problematiserar väl alla könsroller?
    Hur många könsroller finns det egentligen?
  • Anonym (humanist)
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-03 15:34:51 följande:

Då ska jag försöka förklara. Det är inte MANSROLLEN som ses som positiv, utan att ha tillgång till ekonomisk, politisk och social makt, något som fortfarande till stor del är i långt högre grad männens händer än i kvinnornas. Så vad feminister är ute efter är att luckra upp de normer och traditioner som utesluter kvinnor från styrelserummen. För dessa finns, vare sig du tror det eller inte.

Vad gäller mansrollen så ÄR den snäv. Om en kvinna går ut på gatan och gråter så får hon troligen frågor om hur det är, stöd och hjälp. En man som gör samma sak ses oftare som patetisk. Kvinnor får pussa och krama på varandra utan att det ses som konstigt - gör män samma sak utanför fotbollsplan riskerar de att få spö. PÅ fotbollsplan är det helt okey, utanför är man en "bögdjävel". Vill en kvinna klä sig manligt är det allt mer okey numer (utom för småflickor tydligen), men en man som klär sig litet mer feminint åker återigen på spö, fysiskt eller socialt. En man som vill jobba med barn riskerar långt, långt, LÅNGT oftare att ses som pedofil, och män ses som sämre föräldrar, vilket gör att män i lägre grad får ensam vårdnad än kvinnor. Och, inte minst, som du sagt själv, mansrollen gör att man ser det som naturligt att det är männen som ska ut för att döda och dödas, fastän kvinnor är minst lika kapabla att föra krig som män. DET är de problem som finns med mansrollen, bland annat.

Är det saker du tycker att feministerna ska sluta försöka åtgärda, och i så fall varför?
    Det du skriver är ju sant. Fast är det verkligen vad feministerna strävar efter? Att exempelvis hjälpa män som vill jobba på förskolan... Om det nu är som du beskriver borde väll feminism istället kallas för humanism. Eller har jag missuppfattat dig helt nu?
  • Anonym (humanist)
    Quintus Zebra skrev 2012-10-03 15:39:00 följande:
    Lika många som det finns människor??
    Det går inte alltid ihop. Som så mycket annat ideologiskt.

Feminismen har väl inte bara problematiserat mansroller? Feminismen problematiserar väl alla könsroller?
    (ditt tidigare svar)

hur menar du nu? Förklara gärna så jag förstår dig bättre.
  • Anonym (humanist)
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-03 15:43:01 följande:

Feminism och humanism har en del gemensamt, men också en del olikheter. Många humanister är, tyvärr, rätt blinda för problemen som finns i väst. Och inte alla feminister är humanister. Humanister är ofta liberaler, något som i sig skapar en del problem för de feminister som inte själva är av liberal politisk åsikt.

Jag har märkt att många stör sig just på namnet "feminism". Jag tycker det är milt sagt fånigt. Det är ett gammalt namn på en gammal rörelse. Litet som att ondgöra sig över att Sverige heter Sverige istället för SveaGötaSameland (eller i valfri annan ordning).  
    Det du skriver är ju sant. Fast är det verkligen vad feministerna strävar efter? Att exempelvis hjälpa män som vill jobba på förskolan... Om det nu är som du beskriver borde väll feminism istället kallas för humanism. Eller har jag missuppfattat dig helt nu?

Delvis undrade jag hur du menade så jag skulle självklart uppskatta om du svarade på min fråga ovan.

Gällande vad du tycker om att folk stör sig  på namnet feminism så får du nog acceptera detta tyvärr. Lika mkt som jag får acceptera att du anser att många humanister är rätt blinda för problemen som finns i väst.
  • Anonym (humanist)
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-03 15:53:03 följande:

Jag trodde jag svarat på din fråga!? Precisera gärna är du snäll.
    Jag kopierar in frågan en gång till.

Det här var en fråga jag hade på din text om mansroller och kvinnoroller en bit ovan. Eller menar du att du beskrev en humanistens åsikt istället för feministens?
  • Anonym (humanist)

Detta hittade jag om statsfeminism. Skrivet av Pelle Billing.

Det är inte en term som är myntad av mig, och inte en term som jag själv definierar. Utan statsfeminism är den feminism som står inskriven i diverse regeringsdokument och utredningar, samt de faktiska beslut och lagändringar som görs.

Men kort sammanfattat är statsfeminismens ställningstaganden:

Kön är helt eller till stor del en social konstruktion. Dvs att män och kvinnor har olika intressen och beteenden (i genomsnitt) är konstruerat, samt kan och bör ändras på. Vi lever i en könsmaktsordning. Jämställdhetspolitikens mål bör vara att se till att kvinnor får lika mycket makt, toppositioner och pengar som män. Om detta inte lyckas med stimulansmedel och uppmaningar (vilket bl a lett till en inofficiell kvotering vad gäller chefskap i offentliga sektorn), får en formell kvotering införas på sikt. I första hand i bolagsstyrelser, men andra verksamheter är inte uteslutna. Mansfrågor existerar inte som begrepp i statsfeminismen eller i jämställdhetspolitiken. På en direkt fråga från mig svarade jämställdhetsminister Nyamko Sabuni att mansfrågorna inte är intressanta eftersom hon anser kvinnofrågorna vara viktigare.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!