• Magrat

Jag hatar HEN!!!

Daddy Cool skrev 2012-10-18 22:11:53 följande:
    DEN är ett av svenskans personliga pronomen. Säger du verkligen emot det? Förvånad

Får väl prova en ny länk:

www.ordklasser.se/personliga-pronomen.php

"Personligt pronomen är ord man använder istället för namnet på personer, djur, växter och saker för att undvika upprepning.

Det heter personligt pronomen därför att det har med människor att göra eller vad människor kommunicerar om.

Exempel på olika personliga pronomen är: jag, vi, honom, henne, DEN, det, oss, hon, dem."

På första sidan du länkade till står det uttryckligen:  "Man använder den/det när man syftar på sådant som inte är människor."

På sidan du länkar till här ovan står det ganska tydligt (precis som du själv skriver) att de slagit ihop "personer, djur, växter och saker".
    Exemplet som visas hur man kan använda den är "Den är verkligen fin." Känns det som att man syftar på en person där tycker du? Nej, lite längre ned upptäcker man att det är ett djur som åsyftas.
    I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • Magrat
    PumpkinQueen skrev 2012-10-16 11:58:35 följande:

Inträden och låten är väl ändå plural? Alltså blir meningen väldigt märklig av flera skäl.

Förövrigt är vi åter inne på "den som", vilket inte riktigt är samma sak som att ersätta "han eller hon" med "den". Den som ersättning för hon eller han låter knasigt.

Vem är längst i fotbollslaget? Den.
    Den gick ut från affären och åkte hem.
    Ska vi bjuda den på festen?

Meningen som skrevs (jag verkar inte kunna citera flera inlägg) är felciterad, det är därför den blir märklig.
    Det är inte "Den som här inträden..." utan "I som här inträden.."
  • Magrat
    PumpkinQueen skrev 2012-10-19 11:46:28 följande:

Ja, jag vet det, eftersom jag har läst de tidigare inläggen. Gör det du med, så får du säkert ett bättre sammanhang i diskussionen.
    Jag har läst (några sidor i alla fall av) tidigare inlägg.
    Jag var otydlig ser jag.
    Vad jag menade var att din kommentar om plural är riktig och att byta numerus som SkåneP gjorde inte funkar om man vill ge exempel. Hens inlägg var alltså inte relevant just där.
  • Magrat
    FMGA skrev 2012-10-21 17:35:12 följande:
    Och som redan har påpekats för dig så handlar den här tråden inte om att någon försöker tvinga någon annan att använda hen, det är bara vi henanvändare som hävdar vår suveräna rätt till vårt eget språk, vilket orsakar frustration hos ett antal mer eller mindre språkligt och/eller politiskt förvirrade existenser.
    Jellybeanbaby skrev 2012-10-21 21:35:57 följande:
    4 - FINE att ni henanhängare hävdar er rätt att använda ordet. Men tvinga för fan inte hela svenska folket att använda detta fjantord som redan har så många varianter så att det blir onödigt för gemene man.
    Sen lägger du till det här IGEN, detta nedlåtande, den här tråkiga attityden du har,"språkligt och/eller politiskt förvirrade existenser".
    Det är dags att du kommer ner från dina höga hästar. Du är inte språkligt och/eller politiskt förmer än vad jag eller någon annan är.

Ingen försöker tvinga någon att använda ordet hen.

Precis som ingen försöker tvinga hela svenska folket att använda ordet munter. Man kan använda glad, eller lycklig, eller fnissig. Det är olika ord som beskriver samma sak - fast på lite olika sätt. Du vet, sådana där varianter som du hänvisar till.
    Ett språk som har många varianter av ord är ett rikt språk. Jag är glad att svenskan är ett rikt språk med många ord som gör att man kan välja flera olika sätt att uttrycka sig på.
    Om du inte vill använda dig av ordet hen behöver du inte.
    Om andra ser möjligheten med ordet är det synd att du ondgör dig över detta och därmed försöker begränsa ett rikt språk.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!