• oOOo  oOOo

Jag hatar HEN!!!

Quintus Zebra skrev 2012-10-05 13:22:48 följande:
    Ja, förklaringen till tyngdlagen innehåller antaganden som inte är bevisade. Men dess verkan. Att tyngdlagen finns och fungerar är tämligen välbevisat.
    Likaså är fenomenet tillgång och efterfrågan.

Likaså är darwinismen, trots det finns det de som förnekar den och tror på kreationism tex.
    Det står dem fritt såklart att tro på vad de vill. 
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 13:33:25 följande:
    Så du erkänner löner inte sätts i ett samtal mellan arbetsgivare och arbetstagare utan att det egentligen oftast är väldigt lite arbetstagaren kan göra för att höja sin lön?
    Varje enskilt lönetagare kan inte påverka så mycket.

Men givetvis innebär att accepterande av avtalet om lönen att man accepterat lönenivån, annars hade man ju sökt sig till ett annat jobb.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 13:31:49 följande:
    Nej, genom regeringens politik så kommer ju skolorna i allt större grad tvingas enbart ha behöriga lärare.

Då får vi se vad som händer då. Antagligen kommer lönerna gå upp om de behöriga lärarna inte accepterar nuvarande nivåer. Och då får vi se om arbetsgivarna har råd eller om kravet på behörighet släpps.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 13:31:49 följande:
    Men om jag skulle ge dig exempel på friskolor vars ägare tar ut miljonvinst varje år där efterfrågan på behöriga lärare är stor, men där lönerna ändå inte ökar. Vad skulle du påstå att det berodde på då?
    Då är inte kravet på behörighet stor antagligen.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 13:43:30 följande:
    Är nog få vetenskaper som kritiseras så mycket som genusvetenskap. Skrivs ju hur mycket som helst kritiskt mot den hela tiden. I alla stora medier. Vem förbjuder kritik mot den? vad är straffet om man bryter mot det förbudet?

Nationalekonomi däremot, som i grunden är minst lika ideologisk som genusvetenskap, ifrågasätts väldigt sällan. Vet inte om jag sett någon som i de stora medierna på allvar har ifrågasatt nationalekonomins legitimitet?
    Så det betyder att du ifrågasätter bådas legitimitet eftersom dina krav på bevis inte uppfylls?
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 13:45:59 följande:
    Kravet på behörighet kommer snart bli definitivt. Obehöriga lärare kommer inte få sparken genast. Men man kommer inte få anställa obehöriga hur som helst.  Och de kommer inte få bestämma själva över sin undervisning och inte heller sätta betyg.

Vad jag vet har detta dock inte påverkat de behöriga lärarna lön någonting...

Nej, eftersom det inte hänt än Obestämd
  • oOOo  oOOo
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 13:47:13 följande:

Fast grejen är ju att kvinnorna troligtvis inte SÄGER att de tänker vara borta i flera år för lallning av bebis. Det tas för givet.
    Arbetsgivarna kanske grundar sitt beslut på statistik. Om de vet att nio av tio kommer göra så är det ju ett rationellt beteende. 
  • oOOo  oOOo
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 13:51:53 följande:
    Lönen ska anpassas efter arbetsuppgifter och ingenting annat. 
    Sade du inte innan att det skulle bestämmas mellan arbetstagare och arbetsgivare? Ett avtal således.
  • oOOo  oOOo
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 13:55:23 följande:

Visst är det rationellt av arbetsgivarna. Det är ju därför det är ett problem att kvinnor tar ut mer än hälften av föräldraledigheten.
    Precis, håller med. Alternativt kan man avtala med arbetsgivarna att de kan sparka en om man skulle vilja vara hemma med barn, men jag tror att LAS sätter stopp för sådana avtal tyvärr.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 13:56:05 följande:
    De betalas av skattemedel. Men många är anställda hos företag som går med miljonvinster och som ändå inte höjer lönerna, trots att efterfrågan på behöriga lärare är stor.
    Ditt antagande att efterfrågan är stor på behöriga lärare är antagligen felaktigt. 
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 13:56:05 följande:
    Många av de kvinnodominerade yrkena betalas av skattesedeln. Så då kanske tillgång och efterfrågan inte är så relevant.
    Det påverkar inte det faktum att kvinnor kan välja vilket jobb de vill. 

Och staten lyder också under tillgång och efterfrågan, skillnaden är att statens levverens av tjänster helt enkelt minskar när den inte har råd.

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!