• Knyttan

Jag hatar HEN!!!

CMM skrev 2012-09-02 15:45:26 följande:
    Jag tycker inte det är vare sig konstigt eller kontraproduktivt att kalla sig antifeminist men samtidigt vara för jämställdhet.

Eller vad tycker ni? Ska jag liera mig med människor som ni här, som pratar om att folk som inte håller med är foliehattar, om att man inte fattar och om att man ska "sluta whina"? Brukar ni annars i livet också håna folk ni försöker "värva"?

Ta en sådan som Pär Ström, ett rött skynke för feminister. En person som faktiskt gör som "ni" säger och försöker lyfta fram de obelysta frågorna, och som jag mfl ofta tycker har helt rätt. Han får höra att han är såväl rabiat som kvinnohatare och bakåtsträvande, och det även av mer sansade feminister. Inte för att han på något sätt är emot kvinnors rättigheter, utan för att han uppenbarligen definierar jämställdhet på ett lite annat sätt än feministerna.

Så tack men nej tack, att stå på samma sida som feminismen ligger inte för mig. Det krockar inte ett dugg med att vara för jämställdhet mellan könen.
    1. Jag försöker inte värva dig.
    2. jag säger inte att du ska sluta "whina" - tvärt om, jag säger ju att du har rätt!
    3. jag kallar inte ALLA som inte håller med mig för foliehattar. MEN det finns vissa personer som inte lyssnar på vad man säger, utan bara far på om radikalfeministiska nätverk som ska tvinga på folk både det ena och det andra. DEM kallar jag för foliehattar och dem går det inte att diskutera med så det låter jag helst bli.
    4. Om Pär Ström kan man tycka en massa saker, precis som man kan tycka en massa saker om t ex Gudrun Schyman eller Maria Sveland - två personer som jag allt som oftast inte håller med trots att jag är feminist. "VI" tycker nämligen inte lika allihopa om allt. Vad jämställdhet egentligen ÄR och den bästa vägen dit kan man också diskutera länge och väl. Om Pär Ström får stå ut med att kallas "rabiat kvinnohatare" så får även kvinnliga debattörer stå ut med att kallas både det ena och det andra, inte minst i kommentarsfälten. Jag tycker att vi alla skulle tjäna på att lyfta debatten lite högre och gå ifrån personangrepp som förekommer på båda sidor.

Att jämställa alla feminister med porrklubbsbrännande anarkafeminister det är dock lika sant som att jämställa alla till höger om centern med Anders Behring Breivik. Det vill säga, rätt så omoget och inte så insiktsfullt.
  • Knyttan
    Anonym skrev 2012-09-02 16:32:07 följande:

Det finns för övrigt inga sidor, det finns individer, jag älskar verkligen inte alla feminister, jag har mött några riktiga stolpskott i mina dagar, men det finns något vi delar.
    Och det är viljan till jämställdhet.                  
    Amen, sister.
  • Knyttan
    Anonym (kvinna) skrev 2012-09-02 16:58:46 följande:
    Lite ot men är jag den enda kvinnan här som aldrig känt mig diskriminerad eller illa behandlad pga mitt kön?
    Nej det har inte jag heller. Däremot så anser jag att det finns strukturer i samhället som gynnar resp missgynnar olika grupper beroende på vilket kön de har. Och jag tycker det är fel. Jag som person har aldrig lidit av att vara kvinna. Men mitt liv och hur det ser ut är i högsta grad påverkat av att jag råkade födas med snippa istället för snopp. Det innebär inte att jag vantrivs med mitt liv eller något liknande - bara att för kommande generationer kan vi se till att det blir annorlunda, att kommande små pojkar och flickor får fler valmöjligheter när det gäller intressen, ett större register av uttryckssätt och så vidare.
  • Knyttan
    Faber skrev 2012-09-02 16:54:38 följande:
    Om en modell styr de politiska beslut som tas och de policys som skall gälla på myndigheter och statliga verk så ja då har vi i praktiken statsfeminism och av det följer att alternativa synsätt tystas ned.
    De "policys" som gäller på myndigheter, statliga verk, i skolan och på kommunala arbetsplatser är i princip att alla har lika värde och ingen ska bli diskriminerad på grund av etnisk tillhörighet, religion, evt handikapp, kön eller sexuell läggning. Så låt höra: vilka är de alternativa synsätt som tystas ner? Att det är bra att mobba folk för att de avviker från normen? Att folk INTE har lika värde?
  • Knyttan
    Faber skrev 2012-09-02 20:37:53 följande:
    SD har inget inflytande att tala om därför att de för en vidrig politik och acceptansen hos allmänheten är låg. Statsfeminismen genomsyrar alla partier och har långt mer inflytande, kanske just därför att de inte finns ett parti.
    Jo det finns ett parti....
  • Knyttan
    Fjorgynn skrev 2012-09-03 10:12:25 följande:
    Andra ideologier vill reglera saker som statliga institutioner, ekonomi etc, feminismen vill bestämma över vårat beteende.

En snabb titt i Genus/jämställdhets-delen här på forumet bekräftar vad jag skriver.

www.familjeliv.se/Forum-26-109/m66461122.html
    www.familjeliv.se/Forum-26-109/m66029159.html
    www.familjeliv.se/Forum-26-109/m49414488.html
    www.familjeliv.se/Forum-26-109/m64924328.html
    www.familjeliv.se/Forum-26-109/m64560597.html
    www.familjeliv.se/Forum-26-109/m63949346.html
    www.familjeliv.se/Forum-26-109/m63858637.html

osv, kan komma med massor av exempel, ett annat är ju #prataomdet-kampanjen där några av medias mest inflytelserikaste feminist-journalister ville prata om hur vi har sex med varandra, och då framförallt med fokus på hur män fötrycker kvinnor på olika subtila sätt i sängen.

"hen" förenklar ingenting utan gör språket sämre och politiskt laddat.
    Det har inte fastnat hos allmänheten, det finns ett fåtal extremfeminister som använder det flitigt och det ryktas om något internetcommunity där det används vardagligt och icke-politiskt.
    Men annars så är det mer hat mot ordet än något annat.
    Bara att kolla Genus/jämställdhet återigen om du inte tror mig.
    Det är uteslutande feminister som använder sig av ordet, och smygfeminister som ivrigt förnekar att ordet är politiskt, ungefär med samma frenesi som SD försöker tvätta bort rasist-stämpeln så försöker dessa tvätta bort feminist-stämpeln Solig 
    1. Skoj att du tror att debatter på familjeliv sammanfattar vad feminism är.

2. Språket ÄR redan politiskt laddat. Du är j****igt naiv om du tror något annat.
  • Knyttan
    qzectb skrev 2012-09-03 16:38:54 följande:
    Om du tycker att endera ordet inte är etablerat så, ja. Men det är de. "Hen" är inte etablerat och väcker anstöt och förvirring. Då skall det till en bra anledning att införa det.
    Du har inte läst språkvetenskap, eller hur?
    Ord blir etablerade av att vanligt folk använder dem. Det finns ingen nämnd eller akademi som sitter och godkänner nya ord. Ord blir vanliga och etablerade trots att språkkonservativa, okunniga personer (man kan i princip bara vara språkkonservativ om man är okunnig i ämnet) "tar anstöt". Man kan nästan säga att ju mer anstöt som tas, desto större debatt, desto större chans/ risk att ordet i fråga blir etablerat. Läs gärna Fredrik Lindströms "Världens dåligaste språk".
  • Knyttan
    Fjorgynn skrev 2012-09-03 21:35:18 följande:
    Som sagt: spydigheter och förolämpningar, inga argument.
    1. Vad sammanfattar då? media dög ju inte heller...
    Är det Valerie Solanas som sammanfattar kanske?

Du kan ju börja med att orientera dig lite inom vad feminism egentligen är. Det är inte likamed Valerie Solanas och SCUM. Solanas var en mycket trasig människa som redan som ganska ung blivit misshandlad, våldtagen och utnyttjad. Att hon skev SCUM manifestet kan ur vissa synvinklar vara förståeligt men kanske inte så bra som en konstruktiv utgångspunkt för en diskussion. För att göra en helt analog jämförelse så är det som att förkasta socialdemokratin på grund av existensen av Maos lilla röda.
  • Knyttan
    CMM skrev 2012-09-04 10:21:00 följande:
    www.thefreedictionary.com/feminism

Okej. Det finns uppenbarligen olika definitioner. Vissa källor talar om "equality between the sexes", andra om "equal rights for women" och "discrimination against women". Det finns alltså, hör och häpna, olika definitioner av vad feminism är.

Och tittar man hur debatten ser ut är det tämligen uppenbart att dagens svenska feminism passar bättre in på de två senare definitionerna än den första. För det vet man ju, dristar man sig till att påtala orättvisor mot män är man en "vit kränkt man" som det är helt okej att håna. Inte minst om man heter Dorian, av den här tråden att döma. 
    Till att börja med finns det olika feminismer. Precis som det finns olika riktningar inom andra politiska strömningar. Man kan vara vänsterpartist utan att vara KPML(r):are!
    En sorts feminism förespråkar att kvinnor och män är i allt väsentligt lika, att de skillnader som finns är individuella och bör behandlas som sådana.
    En annan feminism hävdar att män och kvinnor är varandras motsatser, men att man bör uppvärdera de "kvinnliga egenskaperna" till att bli likvärdiga med "manliga egenskaper".
    CMM skrev 2012-09-04 10:00:42 följande:

Hela den retoriken står mig ärligt talat upp i halsen. Varför är det så provocerande att jag inte vill kalla mig feminist trots att jag, faktiskt, är för jämställdhet? 
    Som jag sagt innan, ingen behöver kalla sig feminist, ingen ska påtvingas några åsikter, ingen ska indoktrineras och hjärntvättas. Det ENDA jag är ute efter är en konstruktiv diskussion där vi faktiskt kan prata om vad feminism ÄR. Det behöver man inte tatuera in "FEMINIST" i pannan för att göra. Men det är rätt svårt att göra det med personer som tror att feminister offrar små pojkbebisar som brännoffer till Tiina Rosenberg och käkar pungkulor till frukost.
    En mycket stor del av feministers frustration på olika nätforum är den massiva okunskapen om vad feminism är, och att folk trots detta breder ut sig vitt och brett och diskuterar om hur hemskt och förfärligt det är med feminism.
    Oerhört många män har helt enkelt fått tuppjuck på ordet feminism, när de i grund och botten egentligen håller med i en hel del av vad feminismen innebär. Rätt få svenska män brukar när det kommer till kritan tycka att det är fina fisken att kvinnor inte får samma rättigheter till utbildning och yttrandefrihet som dem själva tex.

• Knyttan
    PolyPond skrev 2012-09-04 15:46:23 följande:
    Man får göra som man vill, men det är kontraproduktivt att motarbeta dem som tycker likadant. Jag behöver inte gå över till någonting eftersom jag redan står för de här sakerna. Att jag kallar mig något annat är mindre relevant.

Somliga kallar sig pansexuella och andra bisexuella också. På det stora hela handlar det om samma sak, och därför kan man jobba sida vid sida. Som exempel.
    Exakt! Man måste inte kalla sig feminist, absolut inte. Man kan kalla sig strumpluddsaktivist eller banoxiljunkare om man tycker att det uttrycker bättre vad man står för. Män är mer än välkomna in i jämställdhetsdebatten. Men det är oerhört kontraproduktivt att hela tiden skjuta på halmdockor och positionera sig MOT, när man egentligen skulle kunna ha en konstruktiv debatt. Det finns massvis att lyfta när det gäller frågor där män missgynnas av traditionella könsroller, vi har redan parat om flera stycken.

Problemet är väl egentligen att diskussionen kommer ske på "kvinnlig planhalva" eftersom (som sagt) kvinnor (och feministiskt orienterade män) har några decenniers försprång när det gäller att diskutera dessa frågor. Många män, speciellt om de är medelålders + har aldrig någonsin behövt tänka på att de också ingår i en kategori som har sina speciella särintressen.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!