-
Har bläddrat i ett par grammatikböcker nu men har ännu inte hittat att "den" skulle vara ett maskulint pronomen.PumpkinQueen skrev 2012-07-25 10:31:59 följande:Du välkommen att jämföra det jag skriver om grammatik med vad som står i valfri grammatikbok. -
Nej. Läs övriga inlägg av Pumpan så ser du att HEN pratar om ordet "den" och att HEN inte tycker att det är ett könsneutralt ord eftersom det finns uttryck som "den som spar han har" men inte motsvarande uttryck med hon.Dorian Ertymexx skrev 2012-07-25 11:56:01 följande:"denne", inte "den". Du läste fel eller missförstod.
Som svar till Pumpan så är det inte ordet "den" som blivit ett maskulint ord i ditt exempel. Uttrycket är inte något som gäller bara för män utan även kvinnor har kvar om de sparar. Som du själv skrivit har det varit vanligt att säga "han" när man pratar om en godtycklig person.
Vi kan väl titta på ett exempel:
- "Jag har pratat med en person."
- "Jaså, vad sa den?"
Drar du slutsatsen att det antagligen är en man som jag har pratat med? Det gör inte jag.
-
...och på samma sätt drar en del slutsatsen att man anser att någon är androgyn om man säger hen. Båda slutsatserna är lika rätt / fel.Dorian Ertymexx skrev 2012-07-25 15:29:19 följande:Nej, men jag drar slutsatsen att du inte anser personen vara riktigt människovärdig. :P -
Jag gissar på att uttrycket är påhittat av män som diskuterat om / med andra män.PumpkinQueen skrev 2012-07-25 15:34:48 följande:Ja, med ordet "han" i exempelmeningarna menar man både män och kvinnor. Men man använder det maskulina ordet "han". Varför tror du att det blivit på det viset? Jag menar, det är ju ungefär lika lätt att säga "hon". Varför gör man inte det?Det stämmer. På samma sätt skulle de flesta inte säga "vad sa hen" eftersom de förknippar ordet med en könlös varelse.PumpkinQueen skrev 2012-07-25 15:34:48 följande:De flesta skulle nog inte säga som i ditt exempel ("Jaså, vad sa den"). De skulle snarare säga "Jaså, vad sa HAN"; för de flesta drar sig för att använde ordet "den" om personer. När det gäller människor (och vissa djur) vill många använda ett ord som visar att man pratar om just en levande varelse. Då känns det fel att använda ordet "den", som vi ju i första hand använder om saker.
Tycker du att det är mer rätt att resonera på det sättet kring ordet "den" än kring ordet "hen"?
-
Har ingen källa utan läser bara vad folk skriver i trådar som den här. Det är möjligt att det inte är representativt för hur folk i allmänhet tycker.Niklas2k skrev 2012-07-25 15:47:05 följande:Har du någon källa på det? Alltså vad de flesta förknippar hen med?
Jag förknippar det med en människa som man inte vet könet på.
Förknippar man det med "könlös varelse" så har man nog lite att lära.
Hur ser du själv på användandet av "den" istället som jag föreslog? -
Pumpan: Håller med om första stycket. Jag kanske formulerade mig otydligt?
Sen var det sista en ärligt menad fråga. Jag undrar helt enkelt vad du tycker.
-
Håller medFMGA skrev 2012-07-26 23:12:01 följande:Hen är egentligen en skitsak
-
Nån som har ett förslag på vad "hen" ska heta när man börjar använda motsvarande ord i engelskan? Där finns ju ett minst lika stort behov av att införa ett sånt ord

-
"Sammanfattningsvis är ”hen” ett ord som dels har en alldeles unik funktion, dels kan användas på samma sätt som andra könsneutrala uttryck, i synnerhet ”den”, fast med extra ideologisk udd. Den kombinationen erbjuder rika möjligheter till stilistisk variation och nyansering. Så på sätt och vis vore det synd om ”hen” normaliserades; då skulle vårt ordförråd bli en nyans fattigare. Den/Hen som lever får se."
Det var avslutningen i en intressant artikel skriven av en professor i svenska:
http://blog.svd.se/sprak/2012/05/28/hen-eller-den-pronomenval-med-betydelse/ -
Det där med kultureliten som nån var inne på tas även upp av professorn:
"Det är möjligt att ”hen” så småningom blir så inarbetat att det förlorar sin ideologiska laddning, och en del menar att vi redan är på god väg dit. Tidigare har jag fått intrycket att de som använder ”hen” är tämligen få och att de användningarna knappast är stilistiskt neutrala. Det har alltså verkat osannolikt att uttrycket skulle få ordentligt fotfäste utanför den genusmedvetna kultureliten."