• h8him

Jag hatar HEN!!!

nihka skrev 2012-10-04 16:55:14 följande:
    På ett sjukhus kan en datatekniker utan eftergymnasial utbildning tjäna mer än en sjukgymnast med högskoleexamen och legitimation som svarar mot myndighet (socialstyrelsen). Det är klart att detta hänger ihop med hur vi värderar olika typer av jobb och att det är traditionellt kvinnliga arbetsområden som ligger lägst kan ju inte bara vara en slump.

Om någon nu menar att ordet hen skulle vara ett kraftigt jämlikhets"vapen" eller än mer extremt ett sätt för feminister att decimera män så finns det betydligt mer potenta områden än ett könslöst pronomen att intressera sig för som påverkar livet på riktigt, som till exempel som hur mycket pengar olika typer av arbete ger. När det gäller hen har jag sällan skådat en större storm i ett vattenglas.
    Skulle vilja syna ditt påstående om att man kan jobba som datatekniker på sjukhus utan eftergymnasial utbildning. Har du någon källa som kan styrka det du skriver?

Nej, det menar jag inte. Hen är ett löjligt och meninglöst ord tycker jag och jag tvivlar starkt att det på något sätt kommer att påverka jämställdheten i landet.

• h8him
    nihka skrev 2012-10-04 18:07:31 följande:

Nä, nu tror jag du har rört ihop det. Naturligtvis påverkar inte ordet hen löneskillnader. Vem här har påstått det? Grundläggande kunskap, kanske du menade? Jag citerade vad ett antal fackförbund hade kommit fram till om saken. Det var deras fakta inte mina, men jag tyckte det lät rimligt.
    Jag? Läs vad jag skriver är du snäll. Jag skrev att jag svarade på ett inlägg där man tog upp att hen påverkar löneskillnader. Vill du läsa mer så läs övriga inlägg i tråden.

Fakta också....

Okej, klart du får tycka det.
  • h8him
    Niklas2k skrev 2012-10-04 17:40:57 följande:
    Jag jobbar som IT-ansvarig, programmerare och jag är även delansvarig för marknadsföringen. Jag har grundskoleutbildning och inget mer.

Fast.. jag är typ man och det är inte på ett sjukhus
    Fast nu var det just sjukhus som nämndes. Att man kan lyckas få tjänster på privata företag om man har talang är en sak men sjukhus osv brukar inte anställa datatekniker utan utbildning.
  • h8him
    nihka skrev 2012-10-04 22:03:44 följande:

Och jag frågade vem som har påstått att ordet hen påverkar löneskillnader. Du kanske skulle vilja vara så snäll att hjälpa mig hitta det inlägget för jag kan inte hitta någon som du har svarat som har påstått att ordet hen påverkar löneskillnader.
    Hen påstås väl det för hen är utsatta för lönediskriminering baserat på kön enligt vissa. Att sanningen är att det handlar om utbildning osv verkar vara av mindre intresse.
    Quintus Zebra skrev 2012-10-04 22:20:44 följande:
    Jag tycker att alla har samma ansvar.

Alla har ansvar över sina val.

Alla har ansvar över sin karriär.

Män och kvinnor har i grunden lika stort ansvar över hem och barn.

I hundratals år har det varit så att det ofta har sets som en en kulturell sanning att män har större rätt att ha både karriär och familj än vad kvinnor har. En stor del av alla framgångsrika män har haft kvinnor bakom sig som ar tagit hand om hemmet.

Om fler män börjar ta sin del av ansvaret så skulle fler kvinnor kunna konkurrera på likvärdiga villkor. Det är inget konstigt. Ingen tvingar dessa män att skaffa familj. Det är ingen naturlag att män skall få smita undan ansvar.

Sen vill jag inte gå in och tvinga någon att leva sitt liv på ett vist sätt. Jag bara vill uppmärksamma att det är felaktigt att påstå att kvinnors situation enbart är deras eget "fel". Självklart påverkar deras partners beteende också deras möjligheter. Och jag ser inte meningen med att blunda för att karriärskvinnor i högre utsträckning än män verkar känna sig tvingade att dubbelarbeta för att få ihop både jobb och familj..

Så kvinnor är offer? Varför har kvinnor i Sverige inte valmöjligheter enligt dig?

Vem tvingar kvinnor att utbilda sig inom yrken som ger sämre lön, vem tvingar dem att föda barn och sen arbeta deltid? Jag har svårt att se kvinnor som offer faktiskt. Det finns preventivmedel om man nu inte är överens med sin partner om att bådas arbeten är lika prioriterade även efter ett ev. barn.

Vem tillåter männen att bli pappor och inte ta ansvar?

• h8him
    Aaliyah skrev 2012-10-04 22:36:14 följande:

Just det, kvinnor är offer, det var det quintus skrev. Suck.
    Eftersom quintus skyller kvinnors val på männen så tycker  jag det är ganska tydligt att utgångsläget är att kvinnor är offer. Suck....
    Västjämtland skrev 2012-10-04 22:39:11 följande:

En fråga?

Du och Quintus menar alltså att männen måste se till  att deras kvinnor gör Karriär?

Och om de inte gör det så är det mannens fel och inte kvinnans?

Nyfiken      
    Precis! Pojkarna i skolan ska kanske se till att flickorna intresserar sig för teknik, naturvetenskap och matematik också?

• h8him
    nihka skrev 2012-10-04 22:49:34 följande:
    Jag förstod inte ditt svar. Citerar du någon ovan??? Jag upprepar:

Du kanske skulle vilja vara så snäll att hjälpa mig hitta det inlägget för jag kan inte hitta någon som du har svarat som har påstått att ordet hen påverkar löneskillnader. Ange gärna inläggsnummer eller citera med citattecken. Tack.

Nej, jag citerar inte och det trodde jag framgick tydligt. Jag kan bara beklaga att du inte förstår.

Men sammanfattningsvis så anser jag inte, som vissa andra, att kvinnor som grupp är lönediskriminerade pga kön, utan att kvinnor gör egna val, som givetvis påverkar deras inkomster. Det är inte pojkarna i klassens fel, inte pojvännen i skolans, inte förste sambons sambons eller nuvarande makens heller utan helt och hållet kvinnors egna ansvar för sina egna beslut.
  • h8him
    Quintus Zebra skrev 2012-10-04 23:25:12 följande:
    [quote=66962764][quote-nick]Ermenegildo skrev 2012-10-04 23:11:56 följande:[/quote-nick]När människor på sin dödsbädd tillfrågas vad de ångrar så brukar det heta att de ångrar att de inte spenderade mer tid med sin familj. Få ångrar väl att de inte satsade hårdare på karriären. Ändå framställs det som att kvinnor - som ofta prioriterar familj före karriär - är förlorare. Hur resonerar man då? Är inte det väsentliga att alla har ett fritt val?[/quote

Håller med om nästan allt. Jag skulle aldrig framställa kvinnor som förlorare. Jag är ju själv frivillig hemmapappa.

Jag anser dock att i högsta möjliga mån så bör varje individ ha samma frihet och möjlighet. Och en sak som skulle kunna leda till detta vore om en mer jämnbördig uppdelning av ansvar blev mer kulturellt accepterad.
    Hur ska ensamstående föräldrar få den möjligheten?
  • h8him
    Västjämtland skrev 2012-10-04 23:29:43 följande:

Tyvärr är ju det  en myt även det!

Slår man ut antalet arbetade timmar avseende jobb i hemmet och på arbetsplatsen så gör män och kvinnor lika mycket!

"Påståendet att kvinnor dubbelarbetar (medan män underförstått enkelarbetar) är en typisk livskraftig myt. Tidsanvändningsundersökningen från SCB visar att när förvärvsarbete och hemarbete räknas samman arbetar män 19 minuter mer om dagen än kvinnor."

Källa finner du här!
    www.dnv.se/mou/feministiska_myter.htm

Det är intressant hur det slängs med osanningar som om de vore sanningar och att man kan använda sig av dem för att påstå att det är synd om kvinnor.
  • h8him
    Västjämtland skrev 2012-10-04 23:35:55 följande:

Det som förvånar mig är att så många kloka starka personer, inte kollar upp saker och ting.

Att de bara sväljer det media säljer till dem!  "Det stod i aftonbladet, det måste vara sant!"

Vågar man börja ifrågasätta media, så ser man att det inte är så svart/vitt som de påstår.

Vore jag kvinna skulle jag bli så jävla arg på statsfeminismens försök att omyndigförklara mig!

H  

Det där håller jag helt och hållet med om. Jag vet inte vad det beror på men jag gissar att folk är lata (eller bekväma, om man nu föredrar det ordet).
  • h8him
    nihka skrev 2012-10-05 07:29:24 följande:
    Jag vet ju hur JAG väljer och gör bl a genom att arbeta fackligt och vad jag väljer att inte blunda inför av det som tagits upp i den här tråden. Då återstår bara DU av oss två.

Enligt min mening finns inget organiserat patriarkat för några extremfeminister att slåss emot men väl rester av ett patriarkaliskt tänk som lever kvar i en tynade tillvaro.     

Enligt en liten men ändå skrämmande nog stor skara bakåtsträvare anses det att kvinnor på något biologiskt sätt dras till lågavlönade yrken och att vi skulle nöja oss med att hänvisas till med pronomen som "han" eller "det" när inte könet är känt, relevant eller önskvärt att ta upp, och att ett könsneutralt pronomen som "hen" är ett "hot" mot jämställdheten. Suck. Nu lever inte jag någon förtryckt tillvaro - jag kan ta för mig och det utan att trampa på andra, men sånt jävla trams ska inte gå oemotsagt. 
    Vem har skyllt kvinnors val att arbeta inom låglöneyrken, på biologi? Vem anser att "hen" är ett "hot" mot jämställdheten?

Varför är kvinnor inte själva ansvariga för sina val av utbildning och yrken? Varför är det samhällets ansvar att kvinnor inte i större utsträckning utbildar sig inom matte, teknik osv? Vem tvingar kvinnor att föda barn och vara hemma till stor del under många år?

• h8him
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 09:08:32 följande:

Du har missförstått. Det är inte meningen att hen skall skapa jämställdhet. Hen finns till för att vi HAR en större jämställdhet än vad vi tidigare haft. Därför har det uppkommit ett behov för vissa att kunna tala om (till exempel) elektrikern, piloten, eller läkaren utan benämna personen i fråga som "han". För i dagens moderna värld kan en elektriker lika gärna vara en kvinna.
    Varför inte läsa både det jag citerade och mitt svar istället för att leta fel? Var  påstod jag att jag tror att hen ska skapa jämställdhet? Jag svarade på följande:
    nihka skrev 2012-10-04 16:55:14 följande:
    På ett sjukhus kan en datatekniker utan eftergymnasial utbildning tjäna mer än en sjukgymnast med högskoleexamen och legitimation som svarar mot myndighet (socialstyrelsen). Det är klart att detta hänger ihop med hur vi värderar olika typer av jobb och att det är traditionellt kvinnliga arbetsområden som ligger lägst kan ju inte bara vara en slump.

Om någon nu menar att ordet hen skulle vara ett kraftigt jämlikhets"vapen" eller än mer extremt ett sätt för feminister att decimera män så finns det betydligt mer potenta områden än ett könslöst pronomen att intressera sig för som påverkar livet på riktigt, som till exempel som hur mycket pengar olika typer av arbete ger. När det gäller hen har jag sällan skådat en större storm i ett vattenglas.
  • h8him
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 09:02:08 följande:

Du frågade mig om jag trodde att människor skulle bli lyckligare om [blablabla], Det är en fråga om framtiden. Seröst mannen, försök att hålla reda på vad du skriver.

Anser du att män och kvinnor har olika behov? Vad har du för behov då, som jag inte har?

Varför ska man dela upp sporten i killar och tjejer om det ändå kommer att fördela sig som så att några är duktiga och andra är mindre duktiga? Framförallt på låg nivå, bland barn, är förmågan ungefär lika ringa hos dem allihop. Så varför ska vi lära dem att de bara får spela med andra barn som har samma typ av könsorgan?

Den dag då lika många män och kvinnor anmäler att de blir misshandlade och våldtagna av sina partners, så kommer säkert kvinnofridslagen att tas bort. Personligen tycker jag att den redan kunde tas bort, eftersom vi redan har lagar mot dessa saker, men tyvärr verkar domstolarna ligge 200 år efter i tiden. Jag menar, de anser ju att en kvinnas trovärdighet avgörs av hur många sexpartners hon haft. Alltså är de tydligen inte kapabla att avgöra om det är ett brott när det är en kvinna som blivit utsatt, om det inte finns en speciell lag med ett eget namn för det.

Jag blir nöjd om jag slipper se sport alls. Fast jag kollar knappt på TV, så egentligen stör det mig inte så himla mycket.

När det gäller föräldraledigheten hade jag tyckt att det var toppen om tjejer tänkte lite på hur deras vilja att gå hemma och lalla med en bebis i flera år påverkar andra kvinnor på arbetsplatsen. Som arbetsgivare blir det självklart mindre attraktivt att anställa en kvinna, för hon kommer ju gå mammaledig i flera år medan man kan lita på att en man faktiskt kommer till jobbet.
    Okej, jag tolkar det som att du inte har någon åsikt.

Snabbt är tjejer borta från elitsporten. Men redan i unga år är t.ex pojkarna starkare än tjejerna så tjejerna sållas nog bort snabbt med dina idéer.

Det räcker väl att män blir misshandlade av kvinnor precis som det är redan idag? Gällande domstolar så ligger de långt efter när det gäller t.ex familjerättsliga ärenden.

Så himla bra om alla slutar idrotta. Varför ska man, det finns ju datorer och TV. Ungarna kan sitta framför dem istället och alla vuxna kan bli ännu mer förslappade.

Jag tycker inte att det räcker med att tjejer ska "tänka lite" utan föräldraledigheten måste ju delas rakt av utan överskrivningsmöjligheter (för de som är gifta/sambos/har en närvarande pappa till barnet). Jag menar, om vi nu ska se till att kvinnor och män behandlas på exakt samma sätt i samhället.
  • h8him
    Västjämtland skrev 2012-10-05 09:26:48 följande:
    Det första logiska och riktiga beslutet vore att likställa faderskapet med gemensam vårdnad! 

Något annat är orimligt att kräva och detta är en av de första saker feminister och jämnstäldister gemensamt borde kämpa för!

H
    Självklart, om vi nu inte ska särbehandla pga kön.

Undrar hur nöjda kvinnorna skulle vara efter en sån förändring?

• h8him
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 09:59:19 följande:
    Fast OJ vilka fördomar!!!!! "Gå hemma och lalla med en bebis...."
    Är det inte upp till individen? Pappa som mamma kan väll "gå där och lalla". Det får väll familjen komma överens om.

Att det sen finns arbetsgivare med samma fördomar som dig kan vi inte ändra på, lika lite som du är öppen för att höra andras åsikter och kanske fundera på om de FAKTISKT har nåt värde.
    Fast det brukar kallas så, att familjerna själva ska komma överens. Varför klagar kvinnor (som tar ut större delen av föräldraledigheten samt senare arbetar deltid i större utsträckning än männen) på att de får sämre löner när de väljer bort heltidsarbete och att dela lika på föräldraledigheten? De gör egna val och får så klart ta konsekvenserna av dem.
  • h8him
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 10:07:23 följande:

Så du tror inte att "hen" är till för att skapa jämlikhet? Ja, men det är ju toppenbra. Vad har du då emot ordet i fråga?
    Nej, jag har ju skrivit det ett antal gånger... Bra att även du förstår det nu. Jag tycker det är ett onödigt ord.
  • h8him
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 10:02:25 följande:
    ...vad lärare brukar har för politiska åsikter är väl rätt allmänt känt?
    Inga förutfattade åsikter där inte....Drömmer Har alla lärare samma politiska åsikter enligt dig? Kanske är det ett antagningskrav för att komma in på utbildningen ens....Obestämd
  • h8him
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 10:14:03 följande:
    Men ännu mera fördomar!
    Sånt här spyr jag på. Många kvinnor klagar, ja. Många män gnäller, jajemensan, du är tydligen en av de. Nu är ju min fråga till dig....vilket av de är jag? Och varför ska JAG ta stryk av DINA fördomar om hur landet tydligen ligger så att säga?
    Vilka är DE som gör egna val? Vilka menar du och vem pratar du om?

Klagar/gnäller män på att kvinnor tjänar för lite?Obestämd Det har jag missat, kan du visa något som stärker det?

Alla har rättighet och skyldighet att ansvara för sitt eget liv och det betyder att om man väljer en utbildning som leder till mer välbetalda arbeten så har man en stor chans att få en högre lön. Om man väljer att vara hemma ett år eller två som föräldraledig samt sen arbeta deltid under flertalet år så blir självklart konsekvensen lägre inkomst. Är inte det den föräldraledigas eget ansvar? Vem tvingar kvinnor (ja, kvinnor är hemma mycket mer än männen) att vara föräldralediga länge och sen bara arbeta deltid? Vem tvingar kvinnor att utbilda sig, och arbeta inom låglöneyrken?

• h8him
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 10:36:48 följande:
    Ja exakt! Varför gnäller du på vad jag skrev då? Det Pumpkin hade skrivit va ju att kvinnor skulle sluta vara hemma och lalla med bebisar. Alla kvinnor undrar jag då? Är det inte upp till var och en? Det är många kvinnor som gnäller över låga löner, men de tänker inte jag ta ansvar för, det handlar ju om en facklig fråga. Män gnäller över låga löner också. Det handlar ju om att visa arbeten är lågt lönesatta, ingenting annat.

Det här hade jag skrivit: Fast OJ vilka fördomar!!!!! "Gå hemma och lalla med en bebis...."
    Är det inte upp till individen? Pappa som mamma kan väll "gå där och lalla". Det får väll familjen komma överens om.

Att det sen finns arbetsgivare med samma fördomar som dig kan vi inte ändra på, lika lite som du är öppen för att höra andras åsikter och kanske fundera på om de FAKTISKT har nåt värde.

Vad är det egentligen du argumenterar emot????
    Kvinnors löner är till stor del eget ansvar och inte en facklig fråga. Kvinnor väljer själva vad de utbildar sig till och om de ska leva jämlikt eller inte. De väljer om de ska arbeta heltid eller deltid efter barnen fötts och de flesta väljer att arbeta deltid.

Vilka fördomar har jag? Var gnäller jag på dig? Jag försökte diskutera med dig men du verkar inte vara så öppen för det.
  • h8him
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 10:57:02 följande:
    Detta var texten: Fast det brukar kallas så, att familjerna själva ska komma överens. Varför klagar kvinnor (som tar ut större delen av föräldraledigheten samt senare arbetar deltid i större utsträckning än männen) på att de får sämre löner när de väljer bort heltidsarbete och att dela lika på föräldraledigheten? De gör egna val och får så klart ta konsekvenserna av dem.

Och det jag menade var att alla är individer som väljer vilket arbete de vill ha. Sjuksköterskor är bland annat allt för lågt avlönade, men det är ju inte bara kvinnorna som har för låg lön, även männen som är sjuksköterskor, eller hur? Du menar alltså samma som pumpkin, att detta gäller ALLA kvinnor? Alla får ju välja vad de jobbar med menar jag, och som jag uppfattar det så menar du det också, och det var DET jag undrade varför du argumenterade emot när jag faktiskt skrev samma som dig? Men nu funderar jag på om du inte tycker samma som pumpkin. Att ALLA kvinnor gör fel val och får skylla sig själva? Jag pratar om individens val oavsett kön.
    Nej, nu snurrar du ihop det.... Vi har rätt lika åsikter om att det gäller både män och kvinnor. Jag försökte bara vidga diskussionen men jag märker att du inte är mottaglig.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!