• Daddy  Cool

Jag hatar HEN!!!

nihka skrev 2012-09-11 19:13:46 följande:
    DN har helt enkelt vikt sig för att ordet blivit kontroversiellt - helt i onödan enligt min mening.
    DN väljer själva om de vill använda h-ordet eller inte precis som alla andra.

"DN:s val är onödigt" är inte ett bättre argument än "det är onödigt att använda h-ordet".
  • Daddy  Cool
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-12 01:18:31 följande:
    ...nu när andra blir irriterade på motsatsen?
    Erkänner du att hen-anhängare blir irriterade på att folk väljer att inte använda h-ordet? Glad

• Daddy  Cool
    Anonym (hm) skrev 2012-09-12 01:52:51 följande:
    hatar också det!
    och är det bara jag som reagerar på att "hen" blir "herrn" !?
    Du får uttala det med långt e istället, heeeeeen.

• Daddy  Cool

Var ju en del sura miner här i tråden samt en "twitterstorm" när DN valde att inte använda h-ordet men självklart var det inte ALLA hen-anhängare som blev sura. Inte heller är det ALLA som valt bort h-ordet som blir sura när andra använder det.

• Daddy  Cool
    Aaliyah skrev 2012-09-12 14:00:50 följande:
    Det är klart, om man tycker kvinnor inte är lika mycket värda som män är det ju viktigt att man inte blandar ihop de personliga pronomina. Då skulle ju en man kunna bli beskriven på samma sätt som en kvinna och så kan vi ju inte ha det.
    Så är det ju i och för sig ingen "hen-motståndare" som resonerar men ditt argument var säkert bra ändå på något sätt.

• Daddy  Cool
    PolyPond skrev 2012-09-12 14:16:05 följande:
    När en gigant som Bonnier känner sig så hotade av en privatperson som lattjar lite, att de känner behov av att polisanmäla, är det stor humor i sig.
    Visst, det kan man väl tycka. Men vad anser du om personen som startat sidan? Lite väl upptagen med andras språkbruk eller?

• Daddy  Cool
    Aaliyah skrev 2012-09-12 14:31:48 följande:
    Daddy Cool: nej, så säger de förstås inte. Utan de har något högtravande skäl för att själva ORDET är olämpligt och konstigt och inte LÅTER bra.
    Det är samma invändningar som mot ordet den, "det låter inte bra" osv.
  • Daddy  Cool
    PolyPond skrev 2012-09-12 17:41:42 följande:
    www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3537144...
    Så här står det:
    ”Hen räddades efter ett dygn i fisklåda”. Så lyder en av rubrikerna på sajten dhen.se – som tycks vara en i det närmaste exakt spegling av dn.se där alla "han” och ”hon” är utbytta mot det könsneutrala ”hen”.
    Alla han och hon utbytta mot hen? Skulle inte h-ordet bara användas när könet var okänt? Samma sak med artikeln du länkade till igår där nån tant på DN kallades för hen trots att man visste könet.
    Det viktiga är inte att folk säger ”hen”. Jag vill att folk ska förstå att när man säger ”han” och ”hon” så är det också ett val som även det är politiskt.
    Om även det är ett politiskt val är hen-sägande alltså ett politiskt val enligt sidans skapare.
  • Daddy  Cool
    PolyPond skrev 2012-09-13 09:46:33 följande:
    Humor, du vet. Hört talas om det?
    Ja.

Kommer du ihåg den roliga tråden om ICA:s skojiga reklamfilm där man säger hen? Det var en hel del sura miner i den tråden från humorlösa personer.

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!