• oOOo  oOOo

Jag hatar HEN!!!

Quintus Zebra skrev 2012-10-04 23:44:52 följande:

Nej. Har fortfarande inte ett enda konkret exempel som belägger ditt påstående om att folk utan ekonomiska incitament jobbar sämre.
    Hela samhället gick under för att de inte kunde försörja sig, vad mer behöver du. Du är ju nästan komisk om du inte var så torr
  • oOOo  oOOo
    nihka skrev 2012-10-04 23:55:44 följande:
    Att alla kvinnor slutar att arbeta inom vården och blir ingenjörer löser ju knappast problemet på varken individ- eller samhällsnivå.
    Jo då hade lönerna gått upp inom vården och ingenjörslönerna gått ner eftersom tillgången på sjuksköterskor går ner och ingenjörer gått upp samtidigt som efterfrågan var densamma.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-04 23:56:38 följande:
    Om då fler kvinnor skulle välja att prioritera karriären så skulle de behöva jobba ganska mycket mer än idag. Och därmed skulle de behöva jobba betydligt mer än männen gör.
    Här tänker du fel. Detta följer inte. Det är en prioriteringsfråga på individbasis.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-04 23:59:03 följande:

Och det berodde enbart på bristen på ekonomiska incitament? Vilka forskningsrapporter kommer till den slutsatsen?
    Nu gör du en halmgubbe, roligt att du använder ordet 'enbart' igen.

Testa med ditt barn och se om incitament får ditt barn att agera eller inte. 
  • oOOo  oOOo
    nihka skrev 2012-10-05 00:13:45 följande:
    Nej, det fungerar inte nödvändigtvis så. Det har varit sjuksköterskebrist i många år och lönerna ligger ändå inte i närheten av lönerna för ingenjörer. En del tillfälliga övertidspaket har erbjudits men grundlönen har inte höjts nämnvärt. Arbetsgivarna pratar ihop sig.
    Jo, så fungerar det. Efterfrågan är inte tillräckligt stor på sjuksköterskor. Bristen ser vi som ett vårdbehov som inte tillgodoses eftersom ägarna inte har råd till följd av att de sjuka inte betalar vad det kostar.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 00:21:13 följande:

Påståendet att bristen på ekonomiska incitament leder till sämre arbete är som sagt vanlig i politiska debatter. Jag har många olika sammanhang efterfrågat belägg för detta. Hittills har jag inte fått ett enda sakligt belägg och inte en enda forskningsrapport.
    Ska jag av detta dra slutsatsen att denna "sanning" egentligen bara är en obevisad ideologisk vandringssägen ?
    Det har nog mest med att göra att du inte kan ta till dig information om detta.

Som sagt testa med ditt eget barn och se hur det fungerar med eller utan incitament, eller försök relatera till dig själv kanske. 
  • oOOo  oOOo
    nihka skrev 2012-10-05 00:29:46 följande:

Allt välgörenhetsarbete stuper i så fall på bristen på ekonomiskt incitament. Men gud vad långt vi har glidit ifrån hen nu!
    Precis, det är därför jag inte heller skrivit 'ekonomiska incitament'. Det var ytterliggare en halmgubbe från QZs sida som direkt fick fart.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 00:28:18 följande:

I ekonomisk teori fungerar det så. Inte nödvändigtvis i verkligheten.
    Ja, du ser ju effekterna i verkligheten. Så visst fungerar teorin i verkligheten.
  • oOOo  oOOo
    nihka skrev 2012-10-05 00:33:54 följande:

Nu blandar du ihop dig själv med andra. Vanligt misstag. 
    Jag vet att jag jobbar bättre med incitament. Så, inga problem att relatera där inte.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 00:36:22 följande:

Visst är det så! Allt hemarbete och alla hobbys stuper också.
    Nej, varför det. Att förkovra sig själv och förbättra sitt hem.

Frågan är vilka incitament som ryms inom den kommunistiska principen för arbetarna när olikheter alltid skall jämnas ut.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!