• oOOo  oOOo

Jag hatar HEN!!!

Quintus Zebra skrev 2012-10-05 00:40:34 följande:

Nej, ekonomisk teori verkar sällan fungera i verkligheten. Vilket är ett av skälen till att nationalekonomer kanske är världens sämsta spådamer. ;) Nationalekonomiska strategier, som t.ex. avregleringar, verkar ju så gott som aldrig få det utlovade resultatet.
    Du vet nog inte riktigt vad du pratar om här är jag rädd. Om du visste vilka ekonomiska beslut som tas av tex centralbanken varje dag baserat på ekonomiska teorier så hade du nog inte uttalat dig så okunnigt.

• oOOo  oOOo
    nihka skrev 2012-10-05 00:40:59 följande:
    OK då går jag tillbaka till ditt inlägg om incitament och kommunism. Incitament fanns i kommunistiska forna Sovjetunionen i form av partiförmåner som makt och att disponera välfärd. Jag tror dock inte på kommunism.
    I sovjetunionen ja. Men det är ju ett snedsteg från det kommunistiska manifestet. Men visst är makt ett incitament.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 00:45:58 följande:

Nej, det beror på att ingen överhuvudtaget har presenterat något sakligt och konkret bevis.

Mina barn behöver inte mycket incitament. De är så nyfikna och drivna av naturen att de snarast behöver hållas tillbaka ibland ;)
    Då hoppas jag du håller tillbaka dem i sann kommunistisk anda så att de inte får något försprång i utvecklingen gentemot sina mindre bemedlade likar.

Om du nu inte är kommunist så vill jag bara gratulera till ett par vetgiriga underbara barn. 
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 00:54:23 följande:

Jag har examen i ekonomi på högskalenivå.
    Och likväl har du inte fattat. Det var tragiskt.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 00:54:23 följande:
    Och dessa strategier får alltid önskad effekt?
    Nej, men betyder det att "Nej, ekonomisk teori verkar sällan fungera i verkligheten."

Det fungerar väldigt ofta. Moving the goalposts

Du borde nog öppna dina gamla skolböcker. 
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 01:03:14 följande:

Och marknadsekonomin har ju behov av lättppåverkade arbetare som gör sitt jobb efter regelboken.
    Det finns behov av arbetskraft för enkla sysslor ja, och det finns möjlighet för utveckling.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 01:06:22 följande:

Snarare har jag haft bra lärare som lärde mig att ifrågasätta nationalekonomiska dogmer :)
    Ifrågasätta är bra men ifrågasättande utan förståelse är bara infantilt.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 01:03:14 följande:
    Jag tror inte alls på tesen att människan skulle vara lat och enbart vilja ligga på soffan tills nån kommer och viftar en morot framför näsan. 
    Det tror inte jag heller.

Men att jobba och se resultatet fösvinna, misshanteras, försnillas eller helt enkelt inte uppskattas utan tas för givet dödar kreativiteten. 
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 08:27:40 följande:
    Och du hävdar att feminismen vill detta? 
    Inte direkt men indirekt på samma sätt som kommunism dödar kreativitet.
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 08:27:40 följande:
    Eftersom du (om jag inte förstått fel)  anser att situationen i DDR är jämförbar med de krav som feminister i Sverige ställer?
    Ja, eftersom den naiva uppfatningen att löner och andra ersättnigar inte skulle vara kopplade till tillgång och efterfrågan ger dessa effekter.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 08:20:19 följande:
    Okej, om du förstår så mycket bättre än mig så kan vi ju gå till botten av det här.

Om det nu är så att vi på allvar skall se ekonomiska teorier som jämförbara med andra vetenskapliga teorier, då skall vi ju även ha samma krav på dem!

Så jag vore jättetacksam om du kunde tipsa mig om någon källa där beläggen för olika ekonomiska teorier samlas.

Jag skulle vara intresserad av hur de olika teorierna uppkom? Vem som upptäckte dem? Hur de upptäcktes? Vilka belägg som finns för dem? Och vilka forskningsrapporter som dessa upptäcker grundar sig på?

För det kan väl inte vara så att nationalekonomer har resonerat sig fram till dessa teorier ur tomma luften? Det verkar inte så vetenskapligt?

Ibland kan jag finna det lite lustigt att en del av de som mest högljutt vill hävda att genusvetenskap är en leksaksvetenskap för att genusvetarna inte har hållbara belägg, själva så ofta verkar bygga sin verklighetsuppfattning kring nationalekonomi. En "vetenskap" som oftast verkar väldigt motvillig att ens presentera belägg för sina teorier och som ofta verkar vilja att dessa teorier skall ses som dogmer som ej får ifrågasättas?
    Här är ett enkelt exempel som jag tror även du kan hänga med på som belyser problemen med att fastställa ersättningar och ignorera ekonomiska principer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Capitol_Hill_Babysitting_Co-op

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!