• Daddy  Cool

Jag hatar HEN!!!

Quintus Zebra skrev 2012-10-02 12:21:44 följande:
    Precis, det finns massor. Och att det just är ett ord som sammankopplas med feminister som DN nu ber sina journalister att undvika, det är knappast någon slump.
    Just det Glad

Men om du läser i den här tråden ser du massor med inlägg där "hen-anhängare" förnekar en sådan koppling.
  • Daddy  Cool
    oOOo oOOo skrev 2012-10-02 12:40:52 följande:
    Hur är det 'enbart' pga deras kön när det är en följd av kinesisk politik?
    För att de inte tog hänsyn till något annat hos barnet än könet när de valde att döda barnet?
  • Daddy  Cool
    oOOo oOOo skrev 2012-10-02 12:55:11 följande:
    Man att de valde att döda berodde inte på könet eller hur.
    Berodde väl även på att de var idioter. Men det enda hos barnet som hade betydelse var ju könet.
  • Daddy  Cool
    nihka skrev 2012-10-04 23:55:44 följande:
    Varför väljer samhället att värdera den typen av arbete som kvinnor väljer lägre, det är frågan.
    Samhället - det är VI det. Du kan börja med att fundera själv på hur och varför du gjort den värderingen. Vilka av dina val påverkar andras löner?
  • Daddy  Cool
    nihka skrev 2012-10-05 07:29:24 följande:
    Jag vet ju hur JAG väljer och gör bl a genom att arbeta fackligt och vad jag väljer att inte blunda inför av det som tagits upp i den här tråden. Då återstår bara DU av oss två.
    Arbeta fackligt? Jag tänker då på kommunals stora strejk för några år sen.

http://www.svt.se/2.6437/1.143767/tog_de_fajten_031125

"Det tidigare avtalet löpte i tre år och skulle i år gett 3,5 procents löneökning i genomsnitt. Det sista medlarbudet innan strejken var på 3,85 procent i år. Det tackade Kommunal nej till, men efter fem veckors strejk godkände förbundet ett bud på 3,95 procents höjning i år, men bara 2,45 procents höjning nästa år.

Vinsten för en genomsnittlig kommunalarbetare blir i år, före skatt, 72 kronor mer i månaden i jämförelse med det avtal man sa upp.
    I förhållande till det medlarbud som gavs innan strejken är det 16 kronor mer i månaden. Så långt ingen stor seger kanske, men vad vann man i övrigt?

Kommunals krav inför förhandlingarna var ett ettårigt avtal, att löneökningen skulle vara lika för alla medlemmar och att alla skulle garanteras en höjning. Men i det avtal som kom att godkännas hade istället arbetsgivarna fått igenom sina krav på ett tvåårigt avtal, på en skillnad i löneökningen mellan vårdpersonal och övriga yrkesgrupper samt att alla inte var garanterade en höjning. Arbetsgivarna var nöjda, men kanske borde inte Kommunal varit det.

- Om jag skulle varit med i Kommunal tror jag personligen att jag skulle känt mig lite lurad idag, säger en representant för arbetsgivarna, kommunalrådet i Bollnäs, Evy Degerman (c)."

Den ledde ju inte till speciellt mycket. Varför blev det så tror du?

• Daddy  Cool
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 10:18:07 följande:
    Själv skulle jag tycka att det faktiskt var rätt bra om folk la mindre tid på att springa runt som bajsnödiga hundvalpar i jakt på en slemmig boll och istället satte sig ner och läste en bok eller två.
    Journalist (till Tomas Brolin i sjuksängen): Ska du börja läsa böcker nu?

Tomas Brolin: Så sjuk blir jag aldrig!
  • Daddy  Cool
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 10:33:10 följande:
    Självklart är ett arbetes värde något som bestäms. Hur skulle det annars komma till? Genom ett samtal från gud?
    Lönen är dock inte ett exakt mått på arbetets värde. Det finns andra faktorer som också påverkar lönen.
  • Daddy  Cool
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 11:01:00 följande:
    Tanken är att man använder hen om...
    Vems tanke är det?
  • Daddy  Cool
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 11:26:58 följande:
    De som använder ordet i frågas.
    Alla som använder hen tänker inte på samma sätt.
  • Daddy  Cool
    nihka skrev 2012-10-08 19:46:37 följande:
    Men gud, hur ska jag kunna svara på det? Jag är inte med i kommunal. Du kanske vet mer?
    He he... problemet för just kommunal är att de till viss del sitter på dubbla stolar i och med att de är en del av arbetarrörelsen som ju också har politisk makt, inte minst i många kommuner. Motparten blir då en del av samma organisation och man kan inte sätta hårt mot hårt på samma sätt som mot en privat arbetsgivare.

En lösning kan vara att man startar en oberoende fackförening som inte har några kopplingar till kommunpolitikerna, dvs arbetsgivaren. Då skulle man nog ha större chans att få upp lönerna.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!