• rosagubben

Döende i cancer, tips på FETTrik mat?

Hejsan!

Min svärmor är döende i bukspottköretelcancer, och nu de senaste veckorna har hon börjat få problem med att äta mat(svårt att svälja), och dessutom äter hon typ mini-mini-portioner, t.ex. tre pommesfrites + en droppe sås. Inget kött av något slag(kan ej svälja det), men ibland kan hon äta lite, lite, lite fisk och en liten klick(typ en tsk) potatismos.
    Sen varma koppens räksoppa brukar hon "äta" ofta, och citronvatten. 
    Men hon BEHÖVER få i sig närig på något sett. Det är hemsk att se hur kilona bara rasar iväg, och huden börjar hänga allt mer på henne.
    Har ni några tips på fettrik, men "barnvänlig" mat?

Jag funderar på att köpa hem barnmatsburkar av olika slag och prova att servera det, för det innehåller väl ganska mycket fett och näring i förhållande till mängden mat? eller? 

Från hemsjukvården får hon näringsdrycker, men dem tycker hon inte om, och dessutom tror jag hon ljuger lite om ifall hon dricker dem eller inte, och det kan jag förstå för det blir nog ganska ensidigt att dricka chokladdricka hela tiden. 

Jag är otroligt tacksam på alla tips och råd ni kan ge.

• Svar på tråden Döende i cancer, tips på FETTrik mat?
  • rosagubben
    Lemio skrev 2012-07-20 11:00:23 följande:
    Kom ihåg att hon är vuxen och bestämmer själv. Arbetar på en palliativ avd och säger pat nej till mat, då får dom ingen mat. Dom vet att det är bra att äta. Men finns inte aptiten eller smaksinnet så tar det mer energi att äta än att låta bli.

Kom ihåg att hon är sjuk. Hon kommer att ändra utseende och kanske även personlighet. Hon kommer inte orka vara med som tidigare. Som närstående måste man försöka acceptera det och våga låta det hända. Hjälp henne att må bra, ist för att ge henne dåligt samvete över maten. Ljuger hon redan över näringsdryckerna så tycker jag det är ett STORT varkingstecken till er. En varning om att hon inte törs berätta för er hur hon mår. Prata med henne ist och låt henne få ventilera hur hon mår. Lyssna och försök förstå att hon inte vill äta. Acceptera det. Livets slutskede handlar inte om mat. Det handlar om att må så bra som möjligt med sin familj utan dåligt samvete för den döende.
    nej jag vet att hennes personlighet kommer ändras och att det beror på sjukdomen. Men det känns så hemskt att se henne tyna bort liksom. Hon äter pyttesmå portioner, som en liten fågelunge, och det känns otroligt jobbigt att se, för det kan väl inte någon människa bli mätt på liksom. Hon kommer ju dö av svält liksom.
    Hon tar så mycket tabletter och sprutor nu, och så äter hon ingen mat liksom. Det kan ju inte vara bra. Hon säger själv att hon är ledsen över att hon har blivit så svag i benen, klarar knappt gå genom ett rum utan att bli helt slutkörd, och det beror nog både på sjukdomen i sig, men även nu på att hon äter så otroligt lite.
    Funderar på om man kanske kan ge henne dropp eller något? För att ge henne lite extra kraft/näring? 
  • Lavish
    rosagubben skrev 2012-07-20 11:08:00 följande:
    nej jag vet att hennes personlighet kommer ändras och att det beror på sjukdomen. Men det känns så hemskt att se henne tyna bort liksom. Hon äter pyttesmå portioner, som en liten fågelunge, och det känns otroligt jobbigt att se, för det kan väl inte någon människa bli mätt på liksom. Hon kommer ju dö av svält liksom.
    Hon tar så mycket tabletter och sprutor nu, och så äter hon ingen mat liksom. Det kan ju inte vara bra. Hon säger själv att hon är ledsen över att hon har blivit så svag i benen, klarar knappt gå genom ett rum utan att bli helt slutkörd, och det beror nog både på sjukdomen i sig, men även nu på att hon äter så otroligt lite.
    Funderar på om man kanske kan ge henne dropp eller något? För att ge henne lite extra kraft/näring? 
    Men VILL hon äta, bara att hon inte kan få ner maten med bitar i, eller är hon själv inte intresserad av att äta?
  • rosagubben
    Lavish skrev 2012-07-20 11:08:57 följande:
    Men VILL hon äta, bara att hon inte kan få ner maten med bitar i, eller är hon själv inte intresserad av att äta?
    Hon VILL äta, men tappar aptiten eftersom det ofta fastnar i halsen och hon måste spy upp det.
    och det är ju förståeligt, vem vill äta mat när man vet att man kommer spy upp det sedan?
  • Nape

Äter hon vitaminer, något tillskott?

Jag vet ingenting om detta ämne egentligen, men känner din förtvivlan genom det du skriver. Så här kommer ett "hemmasnickrat tips" som har fungerat på mina barn..

Vi har gett barnen Sana-Sol när deras aptit dippat. Aptiten har ökat och de har fått i sig vitaminer. Sana-Sol säljs på tex hälsokosten och vissa vanliga mataffärer, en svart plastflaska. Man dricker den (enklare än att svälja tabletter) och den smakar som apelsinjuice (på riktigt, den är alltså GOD).

När jag hade anorexi och var energilös drack jag Blutsaft. Den smakar helvete men det är en liten "hutt" man ska ta så det gick.

Jag beklagar er situation ts, väldigt ledsamt.. *kram*

• Lemio

Ja dropp är absolut ett alternativ! Alla som blir äldre ätet mindre, kroppen förbereder sej på att dö. Är man dessutom dödligt sjuk går processen snabbare och man äter ännu mindre. Den processen gör oxå att man blir tröttare och sover mer, tex sover middag.

Bor hon hemma?

• FraYo

Kan hon inte få gelekost av hemtjänsten?

Kanske inte världens roligaste men det ihop med e kost så innehållet smååå portioner massvis med mer näring. Hon behöver inte ha något med hemtjänsten att höra förutom få mat serverad.

• Lavish
    rosagubben skrev 2012-07-20 11:12:10 följande:
    Hon VILL äta, men tappar aptiten eftersom det ofta fastnar i halsen och hon måste spy upp det.
    och det är ju förståeligt, vem vill äta mat när man vet att man kommer spy upp det sedan?
    Okej men då är det ju inget fel att ni provar med olika saker som kanske går lättare för henne att äta.
  • rosagubben
    Nape skrev 2012-07-20 11:16:30 följande:
    Äter hon vitaminer, något tillskott?

Jag vet ingenting om detta ämne egentligen, men känner din förtvivlan genom det du skriver. Så här kommer ett "hemmasnickrat tips" som har fungerat på mina barn..

Vi har gett barnen Sana-Sol när deras aptit dippat. Aptiten har ökat och de har fått i sig vitaminer. Sana-Sol säljs på tex hälsokosten och vissa vanliga mataffärer, en svart plastflaska. Man dricker den (enklare än att svälja tabletter) och den smakar som apelsinjuice (på riktigt, den är alltså GOD).

När jag hade anorexi och var energilös drack jag Blutsaft. Den smakar helvete men det är en liten "hutt" man ska ta så det gick.

Jag beklagar er situation ts, väldigt ledsamt.. *kram*
    nej inga vitaminer eller tillskott äter hon. Sana-sol låter som något vi också borde införskaffa för juice gillar hon ju att dricka, så det låter ju bra om det dessutom ökar aptiten. 
    Lemio skrev 2012-07-20 11:17:00 följande:
    Ja dropp är absolut ett alternativ! Alla som blir äldre ätet mindre, kroppen förbereder sej på att dö. Är man dessutom dödligt sjuk går processen snabbare och man äter ännu mindre. Den processen gör oxå att man blir tröttare och sover mer, tex sover middag.

Bor hon hemma?
    Sjukvården var här hemma nyss och svärmor sa själv att hon gärna vill ha dropp eftersom hon vet ju själv att hon äter så dåligt. Så näringsdroppet kommer de med ikväll. Så det känns bra.
    FraYo skrev 2012-07-20 11:21:51 följande:
    Kan hon inte få gelekost av hemtjänsten?

Kanske inte världens roligaste men det ihop med e kost så innehållet smååå portioner massvis med mer näring. Hon behöver inte ha något med hemtjänsten att höra förutom få mat serverad.
    Mat från hemtjänsten har jag inte ens tänkt på att hon kunnat få. Ska ta reda på lite mer info om det, och prata med min sambo om det. För det låter ju som ett väldigt bra alternativ, för då får hon ju hem mat, som är anpassad till henne själv, som hon kan äta utav. Timbal-kost vet jag kan vara ett alternativ också, till gelekosten, eller räknas det som samma sak kanske?
    Lavish skrev 2012-07-20 11:22:18 följande:
    Okej men då är det ju inget fel att ni provar med olika saker som kanske går lättare för henne att äta.
    Idag gjorde jag faktiskt lite mannagrynsgröt(med lite smör i för fettets skull) och det åt hon faktiskt utav. Hon åt en ganska bra portion(betydligt mindre än en "normal" portion, men betydligt mer än hennes vanliga mini.mini fågelunge portioner), så det känns väldigt bra. Det gick bra för henne att äta dessutom. Tror jag ska köpa hem lite grädde också, så kan jag kanske ha lite grädde istället för enbart mjölk i gröten, så hon får i sig lite extra fett. Går det att använda lite grädde istället för enbart mjölk när man gör mannagrynsgröt?
  • Marled91

Först och främst så beklagar jag sorgen och den hemska situation ni är i. Önskar att man kunde skicka lite styrka!

Lite förslag bara.

Kräm med grädde ist för mjölk eller RÖD mjölk om ni nu tar mjölk. Eller gröt med något fett i som du sa en smörklick.

En fet soppa. Du kan ha kött och allt med bra protein och näringsvärde i sålänge du har en mixer.

Potatismos (Fet potatismos) se till att det inte är några klumpar.  Något kött som är lätt att äta, typ mosa med tungan. Burkskinka såhär års kanske?=) Eller fisk som också är lätt att "mosa ihop".

Jag tror det är viktigt att hon fortfarande får äta god mat. Det ger liksom lite livskvalite.

Sen finns det MÅNGA olika smaker på näringsdrycker. De på mitt jobb älskar dem. Försök med en annan smak än choklad =)

• Margaux

Vad med ugnsstekt lax med hollandaisesås och rotfruktsmos? Potatis iblandat med palsternacka och morot är gott och går jättebra att koka med grädde tom. Sen är ju hollandaise näringstät med ägg och smör och citron.
    Se till att laxen inte står i ugnen för länge bara, hellre lite lite stekt än för mkt, då är den mjukare.

Jordärtskocka kan man också koka med grädde och smaksätta med små bitar med bacon.

Polenta kan varieras i det oändliga med massa olika typer av ost, också lättuggat.

Kalops kan ju också funka eller generellt kött som är långkokt. Sen mixat. 

Barnmatsburkar innehåller inte sådär jättemycket energi och de flesta av dem är ju inte så goda heller så det hade jag nog låtit bli. Jag hade nog skaffat en mixer och försökt att göra så mkt "normal" mat som möjligt och sen slätat till den.....

Risotto är en annan storfavorit här hemma och om man lagar en god risotto med massa parmesan så behövs det inte så mkt tillbehör, vill man kan man göra den ännu mera krämig med mascarpone.

Lycka till!! 

Svar på tråden Döende i cancer, tips på FETTrik mat?