Bolån när man redan har blancolån?
Hur svåra är bankerna om man ansöker om bolån om man redan har ca 500 000 i blancolån?
Vi har en hel del i blancolån pga:
Företag som gått helt åt h*** - detta har nu åtgärdats så att alla utgifter/avtal sagts upp och jag håller på att avveckla företaget och då strypa utgifterna. Jag har vissa avtal som går ut i början av 2013.
Startmotor och andra bil-problem - slukat en hel del pengar, detta har åtgärdats genom att köpa två billigare bilar, bensinsnåla och mindre skattekostnader.
Vi har även åkt på några skattesmällar som vi har fått låna för paniklösning.
Nu har vi en plan för att beta av lånen....MEN vi har hittat tomten vi vill bygga framtida huset på :/
Så hur gör man nu? Vi bor i dagsläget i en dyr hyresrätt med ca 13 000 kr i hyra och driftkostnader.
Jag ska börja studera nu till hösten och min man har fast jobb och får ut ca 40 000 (minst) i månaden.
Vi kommer kunna betala av flera lån nu under detta år, ca 4 st, och då kommer lånen bli färre och räntan bli lägre.
Vad tror ni domen blir? Om man inte får låna till hela bygget (tomt och hus) tror ni man kan få låna till tomten så man inte förlorar den.
Det stora problemet blir väl att vi inte kan lägga ut något själv i handpenning, vi har inte heller möjlighet att låna av familj :/
Vi har nog aldrig varit så motiverade att få igenom detta, få en trygghet igen för familjen och ha en investering istället för att "kasta pengarna i sjön" som denna höga hyra är. Tomten har allt vi vill ha, kanonläge, "billig" i detta område då de är i starten av att bygga ut området som är väldigt eftertraktat. En sådan chans kommer inte komma igen...
Kommer ta kontakt med olika banker för att söka lösning men nu måste jag vänta på svar från mäklare och hus-företaget om vad allt kommer gå på, inte lättaste nu i semestertiderna.
Någon som varit i våran sits, vet hur bankerna tänkter?