• Anonym

Vad gäller...........

Vad gäller det när min flicka blir 12 år. Vad säger lagen? Hon är SOL PLACERAD frivillig placerad hos en kristen stödfamilj. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Vad gäller...........
  • Anonym

Vad menar du? Med att hon ska stanna kvar eller komma hem?? Vad vill du? Att familjen är kristen har ingenting med saken att göra....

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-20 15:16:39 följande:
    Vad menar du? Med att hon ska stanna kvar eller komma hem?? Vad vill du? Att familjen är kristen har ingenting med saken att göra....
    Att komma hem. Vad trodde du.
  • Nyfiken gul

det finns ingen laglig åldersgräns för vad ett barn får bestämma om det är det du tänker på. Däremot tar man i större utsträckning mer hänsyn till ett barns åsikter ju äldre dom blir.

men att dom får bestämma helt själva när dom når en viss ålder är inte sant.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym

Vad spelar det för roll att familjen är kristen??

• Nyfiken gul

och det är ju inte åldern som avgör om ett placerat barn får komma hem eller inte, det beror ju på omständigheterna kring själva placeringen. Det som gjorde att barnet blev placerat - är det något som förändrats och blivit bättre?  osv.   och man tar hänsyn till vad som är bäst för barnet givetvis. 

har själv ett SOL-placerat barn och han är idag 14 år men är kvar i sin familj där han är placerad, han blir kvar där tills grundskolan är avklarad, sen får vi se helt enkelt hur det tänks och planeras kring hans gymnasietid. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Philippa

Men om hon är frivilligt placerad kan du väl börja ta hem henne redan nu..??

• Anonym
    Nyfiken gul skrev 2012-07-20 15:18:59 följande:
    det finns ingen laglig åldersgräns för vad ett barn får bestämma om det är det du tänker på. Däremot tar man i större utsträckning mer hänsyn till ett barns åsikter ju äldre dom blir.

men att dom får bestämma helt själva när dom når en viss ålder är inte sant.  
    Jag tänker på detta. Ok. Är det sant. Vad jag har hört att dom är 12 år så får dom bestämma lite själva. Sen har dom tagit bort alla åldergränser på detta. Stämmer detta? Vad har min flicka rätt till entligen när hon bor i en stödfamilj? Vad har vi föräldrara rätt till entgligen?
  • Anonym
    Nyfiken gul skrev 2012-07-20 15:21:50 följande:
    och det är ju inte åldern som avgör om ett placerat barn får komma hem eller inte, det beror ju på omständigheterna kring själva placeringen. Det som gjorde att barnet blev placerat - är det något som förändrats och blivit bättre?  osv.   och man tar hänsyn till vad som är bäst för barnet givetvis. 

har själv ett SOL-placerat barn och han är idag 14 år men är kvar i sin familj där han är placerad, han blir kvar där tills grundskolan är avklarad, sen får vi se helt enkelt hur det tänks och planeras kring hans gymnasietid. 

Mmm.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-20 15:20:36 följande:
    Vad spelar det för roll att familjen är kristen??
    Mmm.
Svar på tråden Vad gäller...........