• Anonym

Vad gäller...........

Vad gäller det när min flicka blir 12 år. Vad säger lagen? Hon är SOL PLACERAD frivillig placerad hos en kristen stödfamilj. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Vad gäller...........
  • Anonym
    Philippa skrev 2012-07-20 15:22:00 följande:
    Men om hon är frivilligt placerad kan du väl börja ta hem henne redan nu..??

Ok.
  • Nyfiken gul
    Anonym skrev 2012-07-20 15:22:37 följande:
    Jag tänker på detta. Ok. Är det sant. Vad jag har hört att dom är 12 år så får dom bestämma lite själva. Sen har dom tagit bort alla åldergränser på detta. Stämmer detta? Vad har min flicka rätt till entligen när hon bor i en stödfamilj? Vad har vi föräldrara rätt till entgligen?
    dom utgår idag från barnets mognad och vad det själv kan uttrycka för önskemål, man lyssnar och beaktar barnets åsikter oavsett ålder helt enkelt.

men det finns ingen lag om att dom får bestämma själva - det är fortfarande myndig ålder som gäller .

vad ni som föräldrar och barnet har för rättigheter beror ju lite på anledningen till att hon är placerad, ni kan dock inte bara ta hem henne , det är det inte ni som själva bestämmer.      
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym
    Nyfiken gul skrev 2012-07-20 15:26:12 följande:
    dom utgår idag från barnets mognad och vad det själv kan uttrycka för önskemål, man lyssnar och beaktar barnets åsikter oavsett ålder helt enkelt.

men det finns ingen lag om att dom får bestämma själva - det är fortfarande myndig ålder som gäller .

vad ni som föräldrar och barnet har för rättigheter beror ju lite på anledningen till att hon är placerad, ni kan dock inte bara ta hem henne , det är det inte ni som själva bestämmer.      
    Ok.
  • Anonym
    Nyfiken gul skrev 2012-07-20 15:26:12 följande:

Vad ska man göra när min flicka vill flytta hem till oss? Hon har själv sagt detta till oss föräldra.
  • Philippa
    Anonym skrev 2012-07-20 15:29:33 följande:
    Vad ska man göra när min flicka vill flytta hem till oss? Hon har själv sagt detta till oss föräldra.
    Ring till er handläggare på soc och säg detta....
  • Nyfiken gul
    Anonym skrev 2012-07-20 15:29:33 följande:

då skulle jag i samråd med socialen och familjen ta upp den frågan och diskutera det helt enkelt.  Vad gör att hon säger detta? Vad finns det för möjligheter att tillgodose hennes önskan?  Kan man kanske kompromissa någonstans och hon får vistas mer hemma hos er i någon form? 

ett barn är ett barn , idag just nu kanske hon vill hem men när hon väl flyttar hem kanske vissa saker ändå inte fungerar som hon trodde och man kan ju inte bara flytta hit och dit när saker o ting inte passar henne.   

men ta upp det till diskussion.  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym
    Philippa skrev 2012-07-20 15:31:24 följande:
    Ring till er handläggare på soc och säg detta....

Det ska jag göra också efter semestern. Har skrivet ett E-mail till henne att vi vill träffa hennen efter semesten. 
  • Anonym
    Nyfiken gul skrev 2012-07-20 15:33:03 följande:

då skulle jag i samråd med socialen och familjen ta upp den frågan och diskutera det helt enkelt.  Vad gör att hon säger detta? Vad finns det för möjligheter att tillgodose hennes önskan?  Kan man kanske kompromissa någonstans och hon får vistas mer hemma hos er i någon form? 

ett barn är ett barn , idag just nu kanske hon vill hem men när hon väl flyttar hem kanske vissa saker ändå inte fungerar som hon trodde och man kan ju inte bara flytta hit och dit när saker o ting inte passar henne.   

men ta upp det till diskussion.  
    Det ska jag göra också.
  • Anonym

Min familj vill har hjälpen i hemmet i stället hos en stödfamilj. Jag har funktionsnedsättning som inte syns utanpå men inut i stället. Tur väl det säger jag bara. Jag har AS och lindrig utvecklingstörning. Har LSS, BST, KONTAKTPERSON m.m.

Svar på tråden Vad gäller...........