• Leonsmamma73

Missfall i vecka 18...

Gråter Vi har just varit på UL och fått vår livs chock. Trodde väl inte det skulle hända oss. Gick dit med ett leende på läpparna och var lite nyfiken om det skulle visa sig vara en pojk eller flicka. Så direkt på sköterskan att något inte stod rätt till. Ser inget hjärtljud!!! Kändes som hela världen stannade. Men vad hände med upprymdheten... man bara blev helt tom i hela kroppen.
    Vet att det inte bara är vi som råkar ut för detta, men just nu var det bara vi som existerade. Fick vänta dessutom i flera timmar innnan en läkare kunde konstatera fakta. Inget hjärtljud. Troligtvis slutat redan i v 14.
    Nu är det inte bara detta chockbesked man fick utan nu börjar efterarbetet med att avsluta sin graviditet som man bara såg fram emot. Nu ska det ätas tabletter och sedan läggas in för att avsluta det som påbörjats, fast alldeles för tidigt och inte alls så som man föreställt sig. Känner mig rädd och orolig. Kommer det göra ont? Kommer jag gråta ännu mer? Går det...?
    Har turen att tidigare ha en mirakel son och en man som är min andra hälft. Känner mig omringad av människor som bryr mig, ändå går det inte att beskriva känslan man har. Tom, rädd, ledsen och besviken.
    Är det någon som varit med om sent missfall. Alla erfarenheter är olika och inviduella, men att höra er berätta just er historia hjälper faktiskt. Man vet liksom att man inte är ensam utan att det finns fler med likadana eller andra tankar där ute. Berätta gärna om hur ni upplevde det och hur ni kom tillbaka till ert liv igen eller bara kanske skriva av er lite, som jag känner just nu att jag behöver.
    Tack Leon och Robert för ni finns!   
  • Svar på tråden Missfall i vecka 18...
  • Kide

Jag fick besked i måndags (jag var vecka 12+3) på kub-ul att dom inte kunde se hjärtaktivitet. Den var 23mm vilket också motsvarar vecka 9 så dom tror att den 'dog' då. Jag är också i chock framför allt för att kroppen inte sa någonting alls. Fortfarande har inte den reagerat, ingen blödning, ingenting...
    Har du redan fått tabletter eller ville du inte har skrapning? Hur gick det oss dig.
    Jag väntade i flera dar på samtal av gyn och har nu äntligen fått tid nästa vecka. Dom ska göra ett till ultraljud på onsdag den 26e och sen bestämma vad dom ska göra. Det är 9 dagars väntan efter kub-ul. Känns tufft.
    Fick du med en bild från ul?
    Vi ska nog göra en liten låda med minnen osv. Har du några såna 'ritualer'? 

• Baypower

Jag fick ett ma som kanske inte var sent. Det upptäcktes dock på ul för kub-test i v.13 och precis som du kände vi att "det här är sånt som händer andra eller p film". Vår bm föreslog att vi skulle gå och äta lunch medan vi väntade p läkarundersökningen. Eller hur? Jag satt och råtjura på ett café!! Minns att det kändes så snopet. Sjukskrev mig från jobbet resten av veckan. Fick vänta 3 dgr på skrapningsteknisk vilket jag i efterhand förstått är kort tid. De tre dagarna grät jag en del men samtidigt ville jag bara bli av med fostret som ändå inte levt farsan v.9. Jag blev sövd och efteråt grät jag mest för att det äntligen var över. Det gjorde absolut inte ont. Tyvärr blödde jag i 6 v efter och fick gå på extrakomtroll. Fick till slut äta tabletter som gjorde att livmodern drog ihop sig och då kom det ut och blödningen upphörde på två dagar. Jag blev gravid igen efter bara en mens och har nu två fina pojkar på 4 resp 2 år.

Det Är jobbigt. Låt det vara det men låt det inte hindra er från att bli gravida igen.

• Johans Pillerill

Jag hade gått lika länge som dig. Ma 22/3. Ul på dag så slog inte hjärtat, fick tid på måndagen för att ta ut bebisen (detta var en ons el tors) men på kvällen gick vattnet och en liten pojke föddes här hemma. Fruktansvärt och så jävla orättvist. Det gör så ont i hjärta och själ. Vi höll ihop allt tack vare vår dotter som vi har sedan innan och just som jag började må lite bättre psykiskt efter allt så verkade inte nr sen vilja komma tillbaka. Visade sig vara en ny graviditet direkt efter ma. Är i vecka 15 nu och oron växer allt mer nu när vi närmar oss den tidpunkt det gick så fel senast...

• Kide

babypower, det hjälpte mig faktiskt lite att läsa din berättelse. Att det inte bara är min kropp som inte vill släppa. Känns som helt samma situation. Förutom att jag måste vänta så länge.
    I vecka 12+3>
    16/07 Kub-UL - BM och inkallad läkare: inget hjärtaktivitet, levde inte längre efter v9.
    19/07 samtal från Gyn, får en tid först 25/07 för ett till ultraljud.

Därefter kanske piller eller skrapning.. undra varför dom låter mig vänta så länge.... det blir så svårt att avsluta eller börja/tänka om..

• Johans Pillerill
    Johans Pillerill skrev 2012-07-20 19:12:24 följande:
    Jag hade gått lika länge som dig. Ma 22/3. Ul på dag så slog inte hjärtat, fick tid på måndagen för att ta ut bebisen (detta var en ons el tors) men på kvällen gick vattnet och en liten pojke föddes här hemma. Fruktansvärt och så jävla orättvist. Det gör så ont i hjärta och själ. Vi höll ihop allt tack vare vår dotter som vi har sedan innan och just som jag började må lite bättre psykiskt efter allt så verkade inte nr sen vilja komma tillbaka. Visade sig vara en ny graviditet direkt efter ma. Är i vecka 15 nu och oron växer allt mer nu när vi närmar oss den tidpunkt det gick så fel senast...

Verkade inte mensen skulle det stå... Iphones stavningtrams
  • Mor till två döttrar

Beklagar att ni måste gå igenom detta! Vi förlorade våra tvillingar i vecka 16. De levde till dess att de föddes och vi vet inte varför vattnet gick, de var helt friska. Det är mitt livs största sorg.

Kram!

• Konvaljen

Beklagar TS. Jag fick ett sent MA i vecka 19 i höstas. Är tacksam att det inte upptäcktes på RUL, då jag kan tänka mig hur överjävligt det måste vara. Jag fick värkar och började blöda, åkte in till gynakuten där man konstaterade att fostret dött i ca vecka 15. Fick välja om jag ville åka hem och smälta det hela eller påbörja allt direkt. Vi valde att vara kvar.
    Jag fick ett rum på förlossningen, bara det liksom!, och två Cytotec vaginalt. Sedan tog det inte mer än en kvart innan jag fick kraftiga värkar. Fick Alvedon och värmedyna men kände efter en stund att det inte räckte så jag fick morfin. Efter någon timme fick jag andas lustgas och mer morfin och totalt två timmar efter vi kom in kom allt ut.
    Vi valde att inte titta, vi ville inte se och inte veta könet. Jag behövde inte skapas och vi åkte hem på kvällen.

Direkt jag fick mens igen blev jag gravid och är nu i vecka 35. Vi har två barn sedan innan vilket nog gjort allt lättare. Jag tänker inte så mycket på det idag, fick göra lite extra ultraljud i den här graviditeten och blev sjukskriven 10 dagar direkt efter mitt missfall.

Det kommer att bli bra, ni kommer att komma över det. Tillåt er att sörja och bearbeta.

Två tips från mig:
    1. Ta hjälp av kurator, vi önskar båda att vi gjort det.
    2. Kräv ordentlig smärtlindring. Det ska inte göra ont, jag fick alldeles för lite morfin visade det sig i efterhand.

• Anonym (sepsis)

Jag förlorade min dotter pga blodförgiftning i ett så sent missfall det går att ha, 21+6. Några timmar senare och det hade varit ett dödfött barn enligt sjukvården. Jag vet inte varför men jag hängde upp mig nått enormt på det där faktiskt...sannolikt projicering.
    Smärtan är fruktansvärd och det som tog mest på mig var att jag och min man hamnade i totalt osynk. När man får blodförgiftning i moderkakan bli man nämligen fruktansvärt sjuk, dödssjuk, så han gladde sig åt att jag överlevt då jag höll på att gå dsamma äg som bebisen. Men jag sörjde mitt barn. Tydligen väldigt vanlig att det blir såna reaktioner och vi fick bra hjälp men ändå jättejobbigt. Det har gått snart två år nu, jag är gravid igen i v 26 nu. Trodde jag skulle vara oerhört orolig denna graviditet men jag har faktiskt inte varit det. Vi kan inte påverka det, vissa saker bara sker och vi får aldrig veta varför. Det är så sorgligt men det är så det är.

• Tessan8308

ja fick Ma i okt i år v 18 trodde vi men rul sa att de troligen dog i v 12 något :-/

nu äntligen är de dags för nytt Rul å hoppas på bättre resultat.. stor kram till er <3 sörj så länge ni behöver så kommer det nog en ny knodd i din mage sen

• Anonym (villju)

Beklagar TS..

Vi fick veta på RUL att hjärtat inte slog .. troligtvis dött vid 10-11.. Kom som en chock!!!
    Jag hade verkligen tok svullen mage o bröst  men mådde ändå bra, men tänkte att man ska
    väl må bra då man e i v 19.. Men ICKE .. Faan vilken hemsk upplevelse, Jag o min sambo satt där
    när läkaren kom o gjord ett vul för att vara extra säker men nää de levde inte...

Jag fick tabletter 2dagar senare som stötte ut de lilla.. Åkte hem med smärtor sent på kvällen
    o trodde allt hade kommit... Blödde sparsamt hemma.. 3dagar senare åkte jag på en rejäl
    blödning o fick åka in akut för o skrapas.. Åkte hem dagen efter med piller för o dra ihop livmodern...
    Sjuksriven 2veckor mådde piss... Blödde ca 1.5vecka efter de..

Nu väntar jag min 4e mens efter MA.t.. Oregelbunden mens har jag haft vilket
    jag aldrig någonsin haft förut.. =( Så ja vet egentligen aldrig då Äl inträffar..

Denna månad har jag prövat å äta Bidrottninggele o så har vi sexa varannan/ var 3e dag...
    Men de känns inte som om de komma hända denna månad iallafall.. Hoppas på nästan o att BDG hjälper oss på traven....

Detta önskar man inte äns sin värsta fiende.. De är de värsta som någonsin kunde hända känns de som..
    Vi skulle egentligen få en bebis snart men nä guden ville inte samma som vi-..

Vi har enorm barnlängtan o hoppas att vi inom snart framtid skall lyckas....

Stor kram till er o lycka till!!!!

Svar på tråden Missfall i vecka 18...