• Anonym (vagel)

    Inkapslad vagel - chalazion

    Någon med erfarenhet? Jag har fått en som suttit i 1,5 mån, först var det en vanlig vagel, blev sedan en liten knöl kvar när inflamationen lagt sig. För ett tag sedan blommade den ut igen.

    Någon annan som råkat ut för detta, hur blev ni hjälpta? Jag har fått salvor av olika slag. Har förstått att operation är nästa steg.  

  • Svar på tråden Inkapslad vagel - chalazion
  • Rocktroll

    Jag har opererats 2 ggr, senast i höstas då den bara växte och inget hjälpte. Först gick jag till vårdcentralen och dom bara skickade mig vidare om och om igen och när jag tillslut hamnade på ögonmottagningen på sjukhuset tyckte dom att vårdcentralen vart idioter som inte behandlade mitt fall som akut. Anledningen var att det var den största dom någonsin hade sett på ögonoperation och en massa studenter medverkade under operationen i utbildningssyfte Tungan ute kul att vara till hjälp för utbildnings skull men hade gärna fått det åtgärdat innan. En operation går snart och är smärtfritt då dom bara lokalbedövar och tömmer. Sen får man en lapp för ögat då det kan komma en del blod och så får man åka hem. Du kan ju hoppas den försvinner men annars ska du absolut inte tveka att söka hjälp för att få den bortopererad Glad


    .:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • Anonym (vagel)

    Stort tack för svar!

    Jag har varit på vårdcentralen 2 gånger, första gången fick jag en antibiotikasalva som inte hjälpte. Andra gången fick jag en annan antibiotikasalva som jag precis börjat med. Jag har förstått att chansen inte är så stor att det ska hjälpa. Vageln är som en stenhård kula. Men de vill inte skriva remiss innan jag testat denna salva oxå. Sedan har jag förstått att det är väntetid till ögonkliniken.

    Opererades du i Stockholm? Skönt att operationen går fort, tycker att det verkar läskigt. Syns det något efteråt? Går läkningen fort? Hur länge har man lapp för ögat? Hur länge gick du med din vagel när den hann växa sig så stor? Växete din lite i taget eller genom ny infektion. Min blev större när infektionen blommade upp på nytt, vill inte vara med om det igen. Den är stor som en ärta.  

  • Rocktroll


    Lite dålig bild men så stor var den någon vecka innan jag opererades. Så STOR med andra ord och den stog verkligen ut. Om första salvan inte hjälpte brukar det nog inte funka med en till tyvärr. Bara segt med all väntetid. Jag gick nog med den här i 3-4 mån innan jag ÄNTLIGEN opererades. I början var den liten men så växte den bara mer och mer och vid operation visade det sig att det var två stycken inkapslade bredvid varandra.

    Till operation är det tyvärr väntetid på minst några veckor oftast och även mitt var akut så fick ja vänta ca 3 veckor efter första konsultationen med läkare på sjukhuset (i Borås). Operationen är inte läskig alls och det går fort Glad jag fick en kompress för ögat bara under kvällen/natten då det kom lite blod ur såret då dom inte sydde utan det är självläkande men sen kunde jag ta bort det. Var lite svullen i början och fick en blåtira men lätt värt det för när svullnaden lagt sig ser man ut som vanligt.
    .:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • Anonym (vagel)

    Stort tack igen!

    Din är helt klart större än min, skönt att höra att det blir bra igen även fast den växer och blir stor. Du har lugnat mig lite inför operationen, som jag tror är oundviklig. 

    Det är jobbigt att behöva vänta. Även fast min inte gör ont eller skaver, så känns det jobbigt rent estetiskt att ha den under ögat. Min är ilsket röd igen, kan vara av nya salvan, vet inte. Var din röd emellanåt? Växte den lite i taget eller blev det nya infektioner som gjorde att den växte?   

  • Rocktroll

    Min var aldrig röd eller gjorde ont utan vara bara estetiskt jobbig då folk stirrade osv. Den växte lite hela tiden men det gick ändå ganska fort och jag fick gå med den så stor ganska länge. Under op sätter dom ett skynke över ansiktet med hål för ögat och så är det ju dn lampa över en så man kan inte direkt fokusera blicken på något egentligen och som sagt så känner man ju inget så det är inget att oroa sig över :)


    .:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
Svar på tråden Inkapslad vagel - chalazion