Inlägg från: Anonym (vagel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vagel)

Inkapslad vagel - chalazion

Någon med erfarenhet? Jag har fått en som suttit i 1,5 mån, först var det en vanlig vagel, blev sedan en liten knöl kvar när inflamationen lagt sig. För ett tag sedan blommade den ut igen.

Någon annan som råkat ut för detta, hur blev ni hjälpta? Jag har fått salvor av olika slag. Har förstått att operation är nästa steg.  

• Svar på tråden Inkapslad vagel - chalazion
  • Anonym (vagel)

Stort tack för svar!

Jag har varit på vårdcentralen 2 gånger, första gången fick jag en antibiotikasalva som inte hjälpte. Andra gången fick jag en annan antibiotikasalva som jag precis börjat med. Jag har förstått att chansen inte är så stor att det ska hjälpa. Vageln är som en stenhård kula. Men de vill inte skriva remiss innan jag testat denna salva oxå. Sedan har jag förstått att det är väntetid till ögonkliniken.

Opererades du i Stockholm? Skönt att operationen går fort, tycker att det verkar läskigt. Syns det något efteråt? Går läkningen fort? Hur länge har man lapp för ögat? Hur länge gick du med din vagel när den hann växa sig så stor? Växete din lite i taget eller genom ny infektion. Min blev större när infektionen blommade upp på nytt, vill inte vara med om det igen. Den är stor som en ärta.  

• Anonym (vagel)

Stort tack igen!

Din är helt klart större än min, skönt att höra att det blir bra igen även fast den växer och blir stor. Du har lugnat mig lite inför operationen, som jag tror är oundviklig. 

Det är jobbigt att behöva vänta. Även fast min inte gör ont eller skaver, så känns det jobbigt rent estetiskt att ha den under ögat. Min är ilsket röd igen, kan vara av nya salvan, vet inte. Var din röd emellanåt? Växte den lite i taget eller blev det nya infektioner som gjorde att den växte?   

Svar på tråden Inkapslad vagel - chalazion