• Anonym

Varför tar DU bort folk från Facebook?

Har ingen riktig sund relation till Facebook, varje dag då jag går in kollar jag så att alla kontakter är kvar. Har siffran minskat med 1 kontakt går jag igenom alla tills jag hittar vem det är. Sedan kan jag inte släppa det utan mår sjukt dåligt och undrar varför personen tog bort mig.

Är jag ensam om detta?

Varför tar du bort folk från Facebook?       

• Svar på tråden Varför tar DU bort folk från Facebook?
  • Litet My

Min Fb tar bort av sig själv, vet flera som har det så. Så kolla med personen innan istället för att må dåligt...

Själv har jag bara tagit bort folk jag inte tycker om, men det har de vetat själva också.  

• Pinguicula

Oftast för att jag inte har kontakt med personen i fråga. Handlar sällan om att jag ogillar människan... Men varför ska jag delge en människa jag inte umgås med info om mitt privatliv? Vill inte ha en massa "onödigt" folk på min lista.

• Anonym

Det händer att jag tar bort " vänner" när jag känner att de inte bryr sig så mycket och bara är nyfikna på vad jag gör / ska göra och foto jag lägger in. Vänner jag inte träffar eller pratar med i verkliga livet är inte heller vänner på min fb.

Nu har jag några vänner på fb som jag väldigt sällan träffar pga avstånd men pratar gör vi i telefon eller - hör och häpnad - skriver brev / vykort till varandra  

• Stork

Om du har smartphone finns det en app man kan ladda ner, som säger till om man blivit borttagen. Så slipper du sitta å koll vem som försvunnit. Hihi

• Anonym

Jag har aldrig tagit bort någon, jag ser ingen mening med det. Jag har åtskilliga "vänner" som jag inte bryr mig ett skvatt om (en som jag gick en kurs med på högskolan för nio år sen och aldrig sett sen dess), men det är ju inte som att det kostar något att de ligger med i listan.

• Anonym (Damen)

För att jag inte kan med deras attityd, har inget gemmensamt eller bara inte vill ha dem kvar....

• Binegar

för att jag inte är ett skvatt intresserad av vad denne gör i sitt liv och för att denne inte heller behöva veta ett skvatt vad jag gör med mitt liv.

• stickkontakt

Jag tar bort folk ibland om jag inser att det är någon jag inte längre har en personlig kontakt med och inte känner för att ta upp kontakt. Det kan vara nån gammal kollega eller kurskamrat som jag inser att jag inte längre känner. Det behöver inte vara att jag tycker illa om den personen.

En annan anledning är om någon postar stora mängder saker som irriterar mig. Om någon uppdaterar mer än en gång om dagen med statusar av typen "Älskar min man" eller "Varför är livet så jobbigt?" riskerar den att ryka ur min vänlista. Folk som spammar med mängder av inbjudningar till saker eller fåniga historier tar jag också bort. Jag vill bara ha folk som jag tycker om och faktiskt känner som vänner på FB. 

• Anonym

Jag kan ta bort folk för att jag inte tycker att vi snackas vid utan att man addade någon för att det var en gammal barndomskompis eller nåt o allt man gjort är att säga hej till varandra och sen inget mer, tycker inte de behöver veta nåt om mitt liv.

Jag har även tagit bort folk som jag aldrig träffar alls, känns fånigt.
    Jag tar även bort de som upprepar samma saker hela tiden som jag inte orkar med, men mestadels tar jag alltså bort folk för att jag känner att vi inte har nån kontakt så varför ska jag ha dem kvar då.

Ta inte så illa upp" folk har tagit bort mig med, vill de inte ha mig som vän så är det väl inte hela världen!

• violatricolor

Jag har bara tagit bort någon enstaka person som jag verkligen inte tycker om. Annars tycker jag det är lite konstigt att sitta och plocka bort bekanta. Lite fånigt faktiskt. Kanske tar man fb på för stort allvar då... Tänk om man blir närmare vänner sen och så har man plockat bort? Varför accepterade man vänförfrågan av en bekant från början om man bara vill ha favoriter bland sina fb-vänner? Mina närmaste vänner träffar jag irl, ringer mm. Fb är mest för att hålla koll på just bekanta och ev återuppta kontakter.

Men hur funkar det när fb rensar automatiskt?

Svar på tråden Varför tar DU bort folk från Facebook?