• Tångräkan

Kan man bli nekad csn?

En lite konstig ftåga kanske men kan man nekas studielån om man inte fullföljt tidigare påbörjade kurser? Ska separera nu och kommer vara beroende av studielån för att klara mig. Har tidigare påbörjat två kurser och en 1-årig utbildning på gymnasienivå som jag inte gjort klart. Utbildningen var oseriös och jag fick inte ut nåt av den så studievägledaren höll med om att jag inte borde fortsätta. De andra två kurserna avslutade jag av privata anledningar som gjorde att jag inte kunde läsa just då. Har inte tagit något studielån tidigare, endast bidragsdelen under de två månader jag gick på utbildningen, under de andra två kurserna hade jag inget bidrag heller. Ska till studievägledaren om två veckor men.tänkte kolla med er. Fick bara för mig nåt, saker brukar inte gå som jag hoppas nämligen. Någon som vet hur det ligger till? Den ena av kurserna jag avslutat ska jag läsa klart nu. Ska läsa på NTI skolan distans.

• Svar på tråden Kan man bli nekad csn?
  • IsDimma

Det beror väö på om du fortsatte ta studiemedel fast du hoppade av. Men det är bara något jag TROR.

• Lufsan

Om du har fått studiemedel trots att du inte studerat eller fått betyg i kurser du fått csn för så kan de neka dig. Då får du läsa in de poängen utan csn. 

Ta mig som exempel:

Gick förskollärar linjen. Läste första kursen fick bra betyg. Blev dock sjuk andra kursen och missade fler än två lektionstillfällen. Blev då "utsparkad" från kursen och kommer behöva läsa om den senare. Gick sedan den tredje kursen och fick bra betyg. Eftersom att jag fick csn under tiden mitten kursen varade så behöver jag läsa in 7,5 hp innan jag får studiemedel igen.  

En dag i sänder.
  • Lufsan

På gymnasienivå tror jag att det fungerar så att du behöver läsa in de poäng du "missat" innan du får mer studiemedel. Men allt beror på när du anmälde till csn att du hoppat av. 

Det bästa är att ringa till deras kundtjänst och fråga.  

En dag i sänder.
  • Pinguicula

Min sambo hade oavklarade kurser. (ska plugga i höst). Han ringde CSN och de bad honom skriva ett brev om varför han inte kunde läsa in poängen i sommar och varför han inte klarade kurserna förut.

Han blev godkänd utan problem och ska få studiemedel.

• Topcom

Hmm ja, det är individuellt. Jag tror att csn gör en bedömning efter anledning, annars skulle ju folk kunna påbörja kurser hur som hur och få massa pengar:)

• Tångräkan

Jag har som sagt inte fått studiemedel för mer än de två månaderna jag läste på utbildningen, anmälde direkt när jag hoppade av och har inga skulder till csn. Det var bara bidragsdelen jag fick, tog inget lån. Under de andra två kurserna tog jag inga studiemedel alls då jag läste på enbart 25% och då får man inget. Det borde inte vara några problem va?

• J   a   d   e   d

De kommer vilja veta varför du inte fullföljde studierna. Antagligen får du skriva ett brev och förklara det. Då kan de bevilja dig nytt studiemedel ändå. Eller inte. Kan ingen här svara på.

Ett känslornas problem

• snedtak
    Tångräkan skrev 2012-07-21 16:03:11 följande:
    Jag har som sagt inte fått studiemedel för mer än de två månaderna jag läste på utbildningen, anmälde direkt när jag hoppade av och har inga skulder till csn. Det var bara bidragsdelen jag fick, tog inget lån. Under de andra två kurserna tog jag inga studiemedel alls då jag läste på enbart 25% och då får man inget. Det borde inte vara några problem va?
    Det beror på. Har du tagit några poäng? Det framgår inte riktigt. Det finns nämligen två saker som har med CSN att göra och som är oberoende av varandra:

1) Man får CSN för kurser som man har hoppat av. Då får man ett direkt återkrav för de veckor man fått som man inte studerade. Avbryter man kursen mitt i är det ok att ha fått CSN för halva tiden, och får inga återkrav. (återkrav innebär att de felaktigt utbetalda pengarna ska tillbaks med en gång). Detta verkar du ha gjort och det är inga problem.

2) Man måste ha klarat en viss andel av sina studier för att få fortsatt studiemedel. Eftersom du avbröt dina studier räknar dom hur många poäng du klarat i jämförelse med den tid du studerade.
    Läs mer på: www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/krav/studieresultat/avbrott
  • snedtak

Bäst är förstås att maila eller ringa CSN och fråga (även om det finns en liten risk att olika handläggare ger olika svar).

• Tångräkan

Får man poäng för studier på gymnasienivå? Som jag sa så fick jag bidragsdelen i två månader, hann inte läsa färdigt nån kurs då jag läste alla kurser samtidigt i utbildningen eller vad man ska säga. Det var en lärlingsutbildning på gymnasienivå. Kurserna jag avbröt har väl inget alls att göra med csn egentligen då jag inte tog ut några studiemedel alls då?

• snedtak
    Tångräkan skrev 2012-07-21 16:22:39 följande:
    Får man poäng för studier på gymnasienivå? Som jag sa så fick jag bidragsdelen i två månader, hann inte läsa färdigt nån kurs då jag läste alla kurser samtidigt i utbildningen eller vad man ska säga. Det var en lärlingsutbildning på gymnasienivå. Kurserna jag avbröt har väl inget alls att göra med csn egentligen då jag inte tog ut några studiemedel alls då?
    Har du kollat på länken jag skickade? Det finns poäng på gymnasienivå och så finns det högskolepoäng på högskolenivå. CSN bryr sig inte ett dugg om vilka poäng man tar, utan bara antalet poäng jämfört med hur många poäng man fått studiemedel för.

Vem gav lärlingsutbildningen? Som jag tolkar CSN text så innebär det att om man har fått studiemedel för 10 veckor ska man ha presterat resultat värt 10 veckor, vilket motsvarar 200p om det är på Komvux.

Exempel - Joel avbröt sina studier

Joel sökte studiemedel för höstterminen och fick beslut för 20 veckor. Efter 15 veckor avbröt han sina studier och meddelade detta till oss. Inför vårterminen söker han studiemedel på nytt. Vi prövar då om Joel hade tillräckliga studieresultat under de 15 veckor som han studerade med studiemedel.

• gullan83

saknar du poäng så ja du kan bli nekad csn tills du uppnåt dessa poäng som saknas.

• Tångräkan

Men hur vet man om man har tillräckligt med poäng då? Fick ju inget intyg eller nåt eftersom jag inte läst färdigt något alls. Men alltså jag studerade ju heltid de två månaderna jag gick. Men utbildningen var så rörig och oseriös (jag var första eleven, så de testade på mig) så det funkade inte. Får väl ringa csn på måndag och se vad dom säger men vet inte vad jag gör om jag blir nekad nu när jag blir själv. Har ju inte gjort nåt fel liksom.

• snedtak
    Tångräkan skrev 2012-07-21 16:43:43 följande:
    Men hur vet man om man har tillräckligt med poäng då? Fick ju inget intyg eller nåt eftersom jag inte läst färdigt något alls. Men alltså jag studerade ju heltid de två månaderna jag gick. Men utbildningen var så rörig och oseriös (jag var första eleven, så de testade på mig) så det funkade inte. Får väl ringa csn på måndag och se vad dom säger men vet inte vad jag gör om jag blir nekad nu när jag blir själv. Har ju inte gjort nåt fel liksom.
    Man får ett intyg från skolan som säger att man klarat av sina studier till den punkt där man hoppade av. Men om utbildningen avr så dålig som du säger finns det en annan möjlighet att få CSN. Man kan nämligen bli beviljad trots bristande resultat pga särskilda skäl, och särskilda skäl är något av följande:
    Sjukdom eller nära anhörigs dödsfall
    Funktionshinder
    Allvarliga brister i utbildningen.

Kolla mer på CSN hemsida, men det verkar som att skolan skulle kunna ge ett intyg på att utbildningen hade allvarliga brister också.
Svar på tråden Kan man bli nekad csn?