lullens skrev 2012-07-20 22:58:27 följande:
Jag har nog varit korkad då! Jag har alltid berömt min son när han visat Sina teckningar. Pratat om dem, och visat intressse för vad jag gjorthar alltid ritat mycket, det är först nu när han är 8 som det lugnat ner sig något.
Förstår inte varför det skulle vara fel, att berömma barnet när det gjort något.
Det behöver det ju inte vara, det beror ju på hur ens barns självkänsla ser ut i övrigt. Men jag brukar försöka komma ihåg frasen: "Bakom varje positiv bedömning lurar hotet om en negativ."
En av mina bästa vänner som verkligen var mycket duktig på att rita under sin barndom, hon använde perspektiv och förstod sig på proportioner redan som fyraåring, fick förstås oerhört mycket beröm av alla möjliga människor för sina teckningar. Men det ligger i sakens natur att små barn oftare får höra att deras teckningar är fina än äldre barn och de där översvallande reaktionerna avtog ju litegrann med åren, och min vän upplevde att omgivningens "krav" på hennes teckningar därmed ökade.
När hon blev äldre så kunde hon helt enkelt inte vara nöjd med en teckning om hon inte fått tillräckligt med beröm för den utan slängde bort den, och till slut slutade hon teckna helt eftersom hon inte klarade av att veta att alla liksom bedömde det hon gjorde varenda gång. Hon kunde alltså inte göra en egen bedömning av om hon var nöjd med vad hon gjort eller inte utan var helt beroende av omgivningens åsikt.
Jag vill nog gärna att mina barn ska kunna känna sig nöjda själva utan att behöva inhämta min eller omgivningens åsikt hela tiden. Och då är det nog bra att försöka göra som Jespis eller Alexi och ge uppmärksamhet utan bedömning.