• mithrandil

Autismspektrumstörning..

Jag har alltid vetat om att det är något just med min son.
    Kunde inte riktigt sätta fingret på vad som var problemet, men jag har alltid vetat att han är annorlunda.
    Jag börjar mer och mer luta mot att han har någon autismspektrumstörning.

Han har alltid haft väldiga utbrott. Han bankar huvudet i väggen och skriker sig blå, timme efter timme och det har han alltid gjort.

Han föddes med syrebrist.

Han klarar inte av när rutinerna brister. Skulle man någon gång kringgå kvällsrutinen (äta kvällsmat framför film, sen bok sen sova) så får han ett utbrott och klarar inte somna alls. När årstiderna byter av varandra får vi alltid problem, för han vill inte byta ut sina gamla nötta skor mot nya.

Han är obekväm i socialt samspel. På förskolan sitter han brevid alla de andra barnen och observerar hur de gör, men han släpper de aldig för nära inpå.

Han är aldrig någonsin helt stilla. Pillrar med fingrarna eller sparkar med benen eller pratar konstant. Någonting måste alltid röra sig.

Han kan inte leka med leksaker, kastar de omkring sig eller häller ut allt på golvet. När han var mindre la han gärna pussel på fel håll (upp och ner) eller byggde saker. Nu vill han bara leka med dinosarier. Alla hans lekar kan man härleda till filmer han tittat på.

Nåja, det är ändå bara en bråkdel av vad jag ser som hans problematik. Men han är bara 3år. snälla, vart vänder jag mig för att få hjälp? Kan man få hjälp såhär tidigt? Hans hyperaktivitet och utbrott tar snart knäcken av mig.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Svar på tråden Autismspektrumstörning..
  • FinastE2010

Skulle i första hand tipsa dig att kontakta BVC angående din oro och där få remiss till utredning om de tycker de behövs. Jag själv gjorde det omvända. Jag kontaktade utredningsteam först och fick remiss i efterhand till bokat besök. (men det gick lika bra) Min son fick aldrig diagnos men konstaterade "svårigheter" inom olika områden han behöver hjälp o stöd i.

• JAG är BÄST

Kontakta din BM på er VC omg för en kolla/lättare utredning för att få en remiss till en ordentlig utredning!!!
    Låter som autism, men även delar av adhd,,,,,,(spekulerar själv här om just adhd & autism)  

• mithrandil

Tack tjejer!

Det är ganska frustrerande att inte förstå problemet och att inte veta vad man ska göra.

Vi har redan träffat en barnpsykologisk via BVC några gånger för något år sedan. Just för att jag inte klarar av att hantera honom. Fast då misstänkte jag inte att han hade någon störning. Då trodde jag bara att jag var en dålig mamma som uppfostrat honom fel. :( ska ringa henne på måndag så kan vi se om hon kan hjälpa mig vidare.

• Lilith Dark

Mycket av det du beskriver känner jag igen ifrån min egen son, som har Asperger. Jag sket helt i bvc och ringde direkt till BUP. Först fick jag och dagis svara på ett frågeformulär, och efter de poängen fick vi remiss till hab för utredning. 

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • stresss

Ring Bup och fråga, risken med att vända sig till Bvc är att om man får tag i nån som inte är insatt i npf, så gör dom allt för att lugna ner dig och vänta!

• Lilith Dark
    stresss skrev 2012-07-21 18:35:38 följande:
    Ring Bup och fråga, risken med att vända sig till Bvc är att om man får tag i nån som inte är insatt i npf, så gör dom allt för att lugna ner dig och vänta!
    Jag fick varje gång på bvc höra när jag tog upp sonens problematik att alla barn är olika och det är absolut ingen fara.
  • mithrandil

Ja jag har fått höra samma. Har tagit upp hans problem hur mnga gånger som helst men de sa att det var normalt. Det går över när han lär sig gå, när han lär sig prata, sen kallades det 2års trots och nu säger de 3årstrots. Det byter namn hela tiden men blir aldrig bättre.

Har bönat och bett om hjälp så länge jag kan minnas men de säger att han är så duktig och fullt normal. Dagis säger likadant. Han bråkar aldrig där, är alltid snäll mot alla och sitter för sig själv och leker som de kallar det i flera timmar.

Varför ser de inte vad jag ser?

• Lilith Dark
    mithrandil skrev 2012-07-21 20:33:19 följande:
    Ja jag har fått höra samma. Har tagit upp hans problem hur mnga gånger som helst men de sa att det var normalt. Det går över när han lär sig gå, när han lär sig prata, sen kallades det 2års trots och nu säger de 3årstrots. Det byter namn hela tiden men blir aldrig bättre.

Har bönat och bett om hjälp så länge jag kan minnas men de säger att han är så duktig och fullt normal. Dagis säger likadant. Han bråkar aldrig där, är alltid snäll mot alla och sitter för sig själv och leker som de kallar det i flera timmar.

Varför ser de inte vad jag ser?
    Ta kontakt med bup eller barnhabiliteringen istället, de har ju lite mer kunskap än de på bvc.
  • mithrandil

Pcalma: tack för att jag fick läsa din blogg! Har genom den hittat fler av hans problem som jag inte ens visste hade med autism att göra. Ju mer jag läser ju mer säker blir jag inom mig att jag kanske hade rätt när jag började tänka i dessa banor.

Ska ta mig för att ringa bup på måndag. Kan de inte hjälpa mig kan de kanske hänvisa mig vidare.

Hur lång tid tar det att göra en utredning?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden Autismspektrumstörning..