Autismspektrumstörning..
Jag har alltid vetat om att det är något just med min son.
Kunde inte riktigt sätta fingret på vad som var problemet, men jag har alltid vetat att han är annorlunda.
Jag börjar mer och mer luta mot att han har någon autismspektrumstörning.
Han har alltid haft väldiga utbrott. Han bankar huvudet i väggen och skriker sig blå, timme efter timme och det har han alltid gjort.
Han föddes med syrebrist.
Han klarar inte av när rutinerna brister. Skulle man någon gång kringgå kvällsrutinen (äta kvällsmat framför film, sen bok sen sova) så får han ett utbrott och klarar inte somna alls. När årstiderna byter av varandra får vi alltid problem, för han vill inte byta ut sina gamla nötta skor mot nya.
Han är obekväm i socialt samspel. På förskolan sitter han brevid alla de andra barnen och observerar hur de gör, men han släpper de aldig för nära inpå.
Han är aldrig någonsin helt stilla. Pillrar med fingrarna eller sparkar med benen eller pratar konstant. Någonting måste alltid röra sig.
Han kan inte leka med leksaker, kastar de omkring sig eller häller ut allt på golvet. När han var mindre la han gärna pussel på fel håll (upp och ner) eller byggde saker. Nu vill han bara leka med dinosarier. Alla hans lekar kan man härleda till filmer han tittat på.
Nåja, det är ändå bara en bråkdel av vad jag ser som hans problematik. Men han är bara 3år. snälla, vart vänder jag mig för att få hjälp? Kan man få hjälp såhär tidigt? Hans hyperaktivitet och utbrott tar snart knäcken av mig.